Jak začít podnikat

Daniel Nytra
Blog » Eshop

Znám to a chápu to: Sám podnikám a navíc mám klienty, kteří se řadí mezí malé nebo střední podnikatele. Jak vlastně začít podnikat a vydržet nekonečný boj s velkými firmami a s vaší konkurencí? Zde je trochu shrnutí, než se vrhneme na praktické věci:

konkurence stika 1 v Jak začít podnikat
  • Nesnažte se být velrybou
    • naučte se pochopit konkrétní lidi v cílové skupině (omezený rozpočet)
    • připravte se na projekt a měňte jej „za pochodu“
  • Využijte toho, že jste štika
    • rychlé rozhodování
    • rychlé reakce na změny (marketingové kanály)
    • zavedení technologických novinek
    • řekněte o sobě, že jste štika
  • Nebojujte s konkurencí, jste jiní
    • využijte vaše znalosti k vytvoření obsahu
    • využijte sílu internetu
    • využijte možnosti měření

…o tom, jak začít naplno využívat sílu internetu v prodeji, je tento článek.

Jak začít podnikat

Nejdříve je nutné vše analyzovat. Chápu, že vás to nebaví a jste „nažhavení“, co nejdříve začít vydělávat „ty milióny“, ale brzy pochopíte, proč to tak je. O začátku projektu budu mluvit za marketingovou část (ohledně počítání cashflow nebo sestavení schéma podnikatelského modelu si přečtete jindy):

  1. Vytvořte si persony cílových skupin. Návod zde v rámci slideshow:
  2. Zjistěte si co nejvíce informací o vaší konkurenci a vložte je do excelovské tabulky:
  3. Udělejte si alespoň základní analýzu klíčových slov díky nástroje Google Adwords a Sklik.cz. Zde máte odkazy pro čerpání informací:

To znamená: Na začátku si sami pro sebe vytvoříte věci, ke kterým se později budete několikrát vracet a na jejich základě začnete budovat cestu k prodeji (marketing).

Kdo jsou to návštěvníci stránek

p. Kaushik přišel s revoluční teorií návštěvníků webových stránek (SEE – THINK – DO – CARE). Díky ní pochopíte, proč nakoupí v průměru pouze 2 lidi ze 100 nebo proč lidé na vaše stránky přicházejí z kanálů opakovaně.

Rozdělil návštěvníky webu na základní typy:

  1. SEE (čumilové) – nekoupí.. prostě přijdou na vaše stránky a líbí se jim, ale nenakoupí
  2. THINK (přemýšlivce) – ti by už nakoupili, ale přemýšlejí od koho a za kolik
  3. DO (kupující) – nakoupí teď-hned
  4. CARE (chlebodárci) – nakupují opakovaně

Pro každý typ návštěvníků byste měli mít na vašem webu určitou část. Zde je můj návrh:

  • SEE, THINK – kvalitní obsah s cílem budovat databázi kontaktů (formuláře s napojením na e-mailové nástroje)
  • DO – perfektní prodejní formulář
  • CARE – možnosti výhod, komunikace, affiliate program

Příklad pro návštěvníky: SEE, THINK

Představte si, že prodáváte módní doplňky. Už víte, že je pro vás Facebook zlatým dolem při prodeji (obzvláště dynamický remarketing), ale nejsou to obraty, které byste chtěli mít…. Zde je návod, jak začít efektivně budovat dlouhodobý marketing:

  1. nejdříve si projděte všechny produkty, jestli máte jedinečný obsah u produktů (text, video). Vím, že to dá práci, ale vrátí se vám to díky vyhledávačům a návštěvníkům, kteří to ocení. Myslete při tom na nejdůležitější lidi, kteří nakupují: Vámi vytvořené persony cílových skupin.
  2. projděte si kategorie, jestli obsahují věci, které jsou důležité:
    • co lidé v kategorii najdou
    • kontakt na pomoc (ideálně s fotografií)
  3. vytvořte si na doméně vašeho e-shopu magazín nebo blog. Pokud máte pronajmutý eshop, vytvořte jej na doméně 3. řádu.. např.: http://magazin.mujeshop.cz. Může to být např. WordPress, který je zdarma a má velké množství zajímavých vylepšení (tzv. pluginů).
  4. napište si 4 témata dopředu, o čem byste chtěli psát. Zde samozřejmě opět pomůže:
    • vytvořené persony cílové skupiny
    • vytvořená analýza klíčových slov
    • jaké stránky jsou pro vaši konkurenci nejdůležitější
  5. začněte tvořit obsah (texty, obrázky, videa) dle předchozích témat – zatím stačí 3-4 témata a vložte na váš web ve formě příspěvku
  6. vytvořte si seznam „magnetů“ pro budování databáze kontaktů. Za tyto magnety dostanete emaily návštěvníků „SEE“ a „THINK“:
    • pozvánky na přehlídky
    • vstupenky na veletrhy, kde vystavujete
    • akční slevy na nové modely nebo výprodeje
    • pozvánku na V.I.P. bazar uzavřené skupiny FB
    • slevu na první nákup
  7. využijte sílu WordPressu a začněte díky A/B testování pluginu Thrive Leads budovat databázi kontaktů:
    • exit popup okno – návštěvník již pohybuje myší mimo obrazovku a pravděpodobně chce okno zavřít nebo opustit váš web. V té chvíli se mu zobrazí „magnet“ za jeho email
    • squeeze page – speciální stránka pouze pro získávání emailu
    • další dynamické prvky webu – formulář pro získání magnetu rovnou v článku
  8. vytvořte si automatizaci a každému člověku, který vloží email, pošlete díky e-mailovým nástrojům:
    • ihned zašlete magnet, který jste slíbili
    • +1 den: Pošlete představení společnosti/webu bez tlačení na nákup! Jen se zeptejte, jestli včera dostali „magnet“ a kdo jste (čím více osobnější, tím lepší)
    • +3 dny: Pošlete jim další zajímavou věc, která řeší problém persony (může jít o magnet, který jste si připravili na A/B testování). Pozor: Pořád neprodáváte, budujete si důvěru a komunikujete.
    • +3 dny: To samé jako předchozí bod
    • +3 dny: To samé jako předchozí bod
    • +3 dny: Zeptejte se, jestli by vám nepomohli. Budujete web a zajímá vás jejich názor… všimněte si, že zase neprodáváte, jen je vtahujete do vašeho podnikání a jemnou formou upozorňujete, co děláte. Velké procento lidí vám rádo pomůže a vy si je můžete segmentovat.
    • +3 dny: Na základě segmentace jim pošlete komerci = prodávejte
  9. Každý týden zároveň vytvářejte nový obsah, který pomáhá vašim personám cílových skupin a publikujte tento obsah jednorázově:
    • na FB stránce
    • rozešlete na vaši databázi kontaktů (využijte segmentaci)
  10. Dívejte se do Google Analytics a Facebooku a analyzujte:
    • který magnet má největší úspěch a proč
    • které stránky jsou nejúspěšnější a proč
    • které příspěvky na FB jsou úspěšné a proč
      podle toho dále směrujte váš obsah a kampaně

Pokud tyto věci budete dělat „pořádně“, za velice krátkou dobu si vybudujete nejen databázi kontaktů, ale určíte si i efektivní kanál pro opakované prodeje s minimálními náklady.

Poznámky:

  • emaily pište s oslovením (pomůže chytrystart.cz)
  • emaily pište jednoduché a s jediným cílem
  • do P.S. můžete vložit komerční sdělení a nikomu to nevadí
  • stránky magazínu/blogu by, na rozdíl od prodejních stránek, měli obsahovat prvky na sdílení skrz sociální sítě

Příklad pro návštěvníky: DO

Je to jednoduché: tito lidé jsou již „nažhavení“ na nákup. Udělejte jim co nejlepší průchod vaší objednávkou. Sám jsem s tím kdysi bojoval při prodeji ebooku mojí ženy a vznikl o tom článek: Start-up, který vznikl z naštvání… takže můžete využít i projekt SimpleShop.cz, do kterého dávám veškeré znalosti a zkušenosti s prodejem jednoproduktového eshopu.

Pokud prodáváte skrz váš vlastní e-shopový systém, prostudujte si možnosti rozmístění prvků v eshopu.

Pokud prodej probíhá mimo internet, je měření vždy složitější. Můžete využít speciální SIM kartu pro konkrétní reklamní kampaň, kupón nebo další informace, které jednoznačně určí funkčnost daného reklamního kanálu. Není to ale tak jednoduché, jako prodej a měření přímo na internetu.

Příklad pro návštěvníky: CARE

Tento typ návštěvníků vás už dobře zná: Nakupuje od vás pravidelně. Pro něj je perfektní udělat affiliate program, komunikovat s nimi a nabízet jim spoustu výhod. Když to přeženu: Jsou to vaši obchodníci, kteří doporučují pomocí šeptandy a mají s vámi výbornou zkušenost….

Co je nejdůležitější vědět, než začnete dělat affiliate program: Zabere to čas = jedná se o takový projekt v projektu. Budete muset s partnery komunikovat, připomínat se apod.

Technologické vychytávky

Máte velkou výhodu: Tento blog 🙂 Snažím se zde dávat co nejvíce technických manuálů, jak vše nastavit a zvládnout. Nebraňte se tomu a spíše tyto „vychytávky“ zavádějte co nejdříve:

Závěr

Jak začít podnikat a budovat dlouhodobý projekt vám podrobně řeknu v rámci mého kurzu (Praha, Brno, Ostrava a Olomouc): Dlouhodobý marketing. Samozřejmě se zmíním i o technologických novinkách v příkladech. Pochopíte krok po kroku, jak sami vybudujete databázi kontaktů, kteří od vás začnou nakupovat opakovaně a dlouhodobě.

Co se týká tohoto článku, máte nějaké dotazy? Pište dolů do komentářů:

Napsat komentář