Doporučuje se na začátek podnikání udělat podnikatelský plán. To je ale mnohostránkový dokument. Vždyť je to neefektivní na začátku podnikání něco takového připravovat. Jak říká Steve Blank: “Podnikatelský plán nepřežije první kontakt se zákazníkem”. To znamená, že ho budete měnit. Co ale s tím?
Co je opravdu nejdůležitější?
Odpovědí je: Jakým způsobem vytvářet a doručovat hodnoty (služby, produkty) klientům! Na to je ideální Podnikatelský model. Soustřeďte se tedy na něj. Podnikatelský model totiž zároveň ukazuje, jak jsou jednotlivé části projektu navzájem provázané.
Schéma podnikatelského modelu
Business Model Canvas je v překladu schéma podnikatelského modelu. Je to alternativa k velkému podnikatelskému plánu. Dá se jednoduše a rychle měnit. Vytiskněte si ho a dopište věci pro vás.
Jak ho vyplňovat
Postupujte podle zelených čísel. Příklad uvádím pro eshop s kávou 🙂
- Segmenty zákazníků.
Např.: Nejdůležitější jsou ženy 20-38 let, které mají rádi kávu a žijí ve větších městech. - Nabízená hodnota
Např.: Problém: Zákazníci nemají kvalitně namletou kávu k dispozici. Možnost namlít kávu pro každého jinak. Čerstvá káva. Nakupují zde rádi, protože máme odborníky a levnou dopravu. Ekologické balení. Vše skladem. - Marketingové kanály
Např.: Přes weby o dobrém jídlu (bannery, PPC reklamy). Super je remarketing (víme, kdy dojde káva). Vlastní blog. Reklamy do sítí obchodů s dobrým zbožím - Vztahy se zákazníkem
Např.: Komunikace přes email. Posílání vzorků zdarma. Personalizace webu. - Zdroje příjmů
Např.: Prodej kávy, provize za prodeje domácích kávovarů - Klíčové zdroje
Např.: Musíme mít kvalitního dodavatele ekologické kávy. Káva se musí namlít v den distribuce na požadavek klienta. Potřebujeme rychlého kurýra. Potřebuji vhodný sklad. - Klíčové aktivity
Např.: Články na blogu. Videomanuály. Vydávat PR články. - Klíčoví partneři
Např.: Více dodavatelů kvalitní kávy. Měli by dodávat včas. - Náklady
Např.: Nejnákladnější je sklad a PR články na novinky.cz 🙂
Video ke schématu
Fajn, mám to a co dál
Máte vytvořené schéma? Co dál? Je to jednoduché: Zeptejte se vašich potencionálních zákazníků. Neznamená to samozřejmě, že obejdete rodinu nebo vtrhnete do jedné z kaváren.
Prozradím: Ideální je vytvoření blogu. Netvořte nic jen z toho, jak to vidíte vy. Můžou vám pomoct přímo zákazníci! Jak se posunout dál napíšu v dalším článku tento týden 🙂
Pokud chcete začít rozjíždět Start-up, je lepší použít Lean Canvas: Klikněte ZDE.