Close

Zdarma: Schéma podnikatelského modelu

Schéma podnikatelského modelu

Doporučuje se na začátek podnikání udělat podnikatelský plán. To je ale mnohostránkový dokument. Vždyť je to neefektivní na začátku podnikání něco takového připravovat. Jak říká Steve Blank: „Podnikatelský plán nepřežije první kontakt se zákazníkem“. To znamená, že ho budete měnit. Co ale s tím?

Co je opravdu nejdůležitější?

Odpovědí je: Jakým způsobem vytvářet a doručovat hodnoty (služby, produkty) klientům! Na to je ideální Podnikatelský model. Soustřeďte se tedy na něj. Podnikatelský model totiž zároveň ukazuje, jak jsou jednotlivé části projektu navzájem provázané.

Schéma podnikatelského modelu

Business Model Canvas je v překladu schéma podnikatelského modelu. Je to alternativa k velkému podnikatelskému plánu. Dá se jednoduše a rychle měnit. Vytiskněte si ho a dopište věci pro vás.

Schéma podnikatelského modelu

Jak ho vyplňovat

Postupujte podle zelených čísel. Příklad uvádím pro eshop s kávou 🙂

  1. Segmenty zákazníků.
    Např.: Nejdůležitější jsou ženy 20-38 let, které mají rádi kávu a žijí ve větších městech.
  2. Nabízená hodnota
    Např.: Problém: Zákazníci nemají kvalitně namletou kávu k dispozici. Možnost namlít kávu pro každého jinak. Čerstvá káva. Nakupují zde rádi, protože máme odborníky a levnou dopravu. Ekologické balení. Vše skladem.
  3. Marketingové kanály
    Např.: Přes weby o dobrém jídlu (bannery, PPC reklamy). Super je remarketing (víme, kdy dojde káva). Vlastní blog. Reklamy do sítí obchodů s dobrým zbožím
  4. Vztahy se zákazníkem
    Např.: Komunikace přes email. Posílání vzorků zdarma. Personalizace webu.
  5. Zdroje příjmů
    Např.: Prodej kávy, provize za prodeje domácích kávovarů
  6. Klíčové zdroje
    Např.: Musíme mít kvalitního dodavatele ekologické kávy. Káva se musí namlít v den distribuce na požadavek klienta. Potřebujeme rychlého kurýra. Potřebuji vhodný sklad.
  7. Klíčové aktivity
    Např.: Články na blogu. Videomanuály. Vydávat PR články.
  8. Klíčoví partneři
    Např.: Více dodavatelů kvalitní kávy. Měli by dodávat včas.
  9. Náklady
    Např.: Nejnákladnější je sklad a PR články na novinky.cz 🙂

Video ke schématu

Fajn, mám to a co dál

Máte vytvořené schéma? Co dál? Je to jednoduché: Zeptejte se vašich potencionálních zákazníků. Neznamená to samozřejmě, že obejdete rodinu nebo vtrhnete do jedné z kaváren. Prozradím: Ideální je vytvoření blogu. Netvořte nic jen z toho, jak to vidíte vy. Můžou vám pomoct přímo zákazníci! Jak se posunout dál napíšu v dalším článku tento týden 🙂

Pokud chcete začít rozjíždět Start-up, je lepší použít Lean Canvas: Klikněte ZDE.

Zdroje

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.