Close

Forecast, cashflow a další sprostá slova

UPDATE 13.7.: Zlepšení přehlednosti tabulky, vložení na Google tabulky.
UPDATE 15.7.: Opravené názvosloví v tabulce.

Většina mých klientů jsou malé, střední firmami a lidi na volné noze. Pokud zde patříte, jistě si pamatujete dobu, kdy jste furt jen pracovali. Možná jste právě v této chvíli přímo v tom… ale má to jeden problém: Peníze se nějak rozkutálejí.

Není čas se zastavit, zamyslet se a zjistit, jestli by nějaké věci nešli udělat trochu lépe (obecně nejde pouze o financích, ale celkově o podnikání i marketingu).

Co se týče financí, tak něco jako finanční plán (forecast) je opravdu sprosté slovo, které úspěšný podnikatel asi nemá řešit. Úspěšný podnikatel dobře vydělává a neřeší nějakou finanční předpověď.

Omyl!

Právě úspěšní podnikatelé řeší finance velice pečlivě, protože jsou si vědomi nutnosti jistoty v podnikání. Bohužel je finanční gramotnost opravdu velice špatná a krůček k vylepšení je právě tento článek.

Pokud začnete řešit váš finanční plán, máte jistotu. Váš měsíc, kvartál nebo rok skončí v plusu. Jako bonus, máte mozkovou kapacitu navíc a nejste ve stresu.

Co je finanční plán (forecast)

Finanční forecast (předpověď) a s tím spojené cashflow (tok peněz) vám umožní mít reálný přehled o vašem podnikání i osobních financích. Chce to jen začít pracovat s neoblíbenými tabulkami.

Cílem je předvídat chování vašeho podnikání minimálně rok dopředu. Některé finanční plány jsou i dvouleté.

Nejde o přesná čísla zaokrouhlená na stokoruny. Vám jde o to, jestli při prodeji dvaceti kusů v eshopu za měsíc se to vůbec vyplatí.

Jak si nastavit finanční forecast

  1. Klikněte ZDE: Tabulka finančního forecastu
  2. Kopírujte je k sobě pod účet
    Finanční forecast
  3. Upravujte dle libosti

Vysvětlení k tabulce

Celý soubor jsem rozdělil na dva listy:

  • Finanční forecast pro OSVČ (obsahuje navíc i osobní finance)
  • Finanční forecast pro právní osoby (s.r.o.)

Hlavní rozdíl je v osobních financích u OSVČ (tedy i u mě). Takto můžete vést tabulku kompletní i s osobními financemi.

Jistě jako OSVČ to znáte: Když se v podnikání daří, jsou osobní náklady vyšší a dopřáváte sobě i rodině. Pokud vám ale nějaký klient nezaplatí, musí se to objevit i v každodenním životě.

Pesimistické vs. optimistické

Dole v tabulce vidíte měsíční příjmy celkem a finanční cashflow.

Finanční plán: Optimisticky a pesimisticky

Vzhledem k tomu, že jde o předpověď (plán), tak je důležité počítat jak s pesimistickým i optimistickým vývojem.

Já osobně uvádím u optimistického vývoje financí +20% příjmu a u pesimistického zase -20% příjmu.

Náklady – co s nimi

Náklady můžete mít jak variabilní, tak fixní. Já jsem je rozdělil raději do jednotlivých kategorií, které jsou přehlednější.

Znovu bych rád uvedl, že nejde o desetikoruny. Jde o součty po stokorunách.

Já osobně využívám pro rozdělení nákladů do kategorií:

  • virtuální kartu Revolut (platby v zahraničí)
  • Wallet aplikaci s napojením na FIO banku

Tyto aplikace automaticky zařazují vaše platby do kategorií, které jsou přednastavené nebo jim navíc zadáte.

Pokud platíte často kartou, automaticky bude například platba v supermarketu pod potraviny v osobní složce a platba za benzín pod firemní.

Na konci měsíce budete vědět náklady osobní i firemní.

Důležité postřehy

Co je dobré si uvědomit:

  • Nejdůležitějším řádkem je cashflow. Jde o poslední žlutě označený řádek. Jen v tomto řádku vidíte, kdy začnete vydělávat.
  • Přidal jsem k příjmu a cashflow i pesimistickou a optimistickou variantu (+20%, -20%)
  • U zaměstnance jsem zapsal čistou mzdu (sociální a zdravotní je bokem)
  • Vložil jsem i řádek rezervy na nepředvídané výdaje 2.000,- na měsíc
  • Sloupeček O je pouze kontrolní součet. Vidíte zde jednotlivé součty nákladů a příjmů za 12 měsíců. Např. kolik je celkem mzda apod.
  • Náklady i výdaje vyplňuji bez DPH, pokud jsem plátce.
  • Daň je z předchozího roku
  • Myslete na to, že se jedná o reálně vydané/přijaté peníze, tzn.: pokud dostanete fakturu v březnu se splatností 30 dní a zaplatíte ji v dubnu, částku zapisujete do dubna.

Co s tím teď a co potom

Tato tabulka finančního forecastu je předlohou pro vaše podnikání. Je pro jakýkoliv obor. Zamyslete se, které další řádky musíte do tabulky přidat a které naopak půjdou pryč. Náměty na přidání:

  • pohonné hmoty kvůli jízdě autem nebo na sekačce
  • 2. zaměstnanec (manželka/manžel), 3. zaměstnanec (milenka/milenec – nedoporučuji kvůli 2. zaměstnanci)
  • platby za telefon (i meziměstské hovory)
  • nájem za kancelář = nájem za sklady
  • oblečení, večeře, půjčka jednateli  – prostě vše co reálně souvisí s výdejem/příjmem peněz
  • speciální výnos (prodej rodinného stříbra apod.)

Skutečné finance

Co pak s načatým rokem, když už víte, jak každý měsíc dopadl?

Udělejte si novou tabulku a zapisujte každý měsíc, jestli to dopadlo tak, jak je v plánu.

Pokud se to liší ve váš neprospěch, zapište si do poznámky proč. To samé udělejte, pokud se finanční plán liší od reality ve váš prospěch.

Všechny tyto poznámky použijete při vytváření nového finančního forecastu příští rok.

Závěr

Děláte si také vlastní forecast? Pokud jste OSVČ, tak byste rozhodně měli.

Po nějaké době se váš odhad ustálí a vy si budete více jisti. Budete vědět, že vám na konci roku zbude dostatek peněz, abyste v dalším roce mohli krásně růst, zajet si na digi-dovolenou apod.

Pokud budete mít jakékoliv dotazy, pište je dolů pod článek do komentářů.

8 Comments on “Forecast, cashflow a další sprostá slova

Guest
16.7.2014 at 22:59

Díky, to je fakt dobré a ani to není složité, jak se zdá z perspektivní fotky ke článku, která běží kamsi do nekonečna 🙂 Mě by nejvíce zajímalo, jak třeba cashflow řeší takoví vietnamci nebo třeba staří židovští obchodníci z ulice, jsou velmi úspěšní a přeci nevedou tabulky, musí na to mít nějaký jednodušší princip na úrovni instinktu či zkušenosti.

Odpovědět
Daniel Nytra
1.8.2014 at 14:16

No to fakt nevím 🙂 ale podle mě se bez toho ani v minulosti nikdo neobešel, jen se to dělalo v rámci účetnictví.

Instinkt v tomto případě říká: Musíš se to naučit a dělat to! 🙂

Eliška
16.6.2016 at 11:45

Díky za článek a tabulku! Chtěla bych se jen zeptat, zda je dobré do forecastu do zisků zapsat i úvěr? Je mi jasné, že to není zisk, ale zkrátka když vím, že ty peníze přijdou a ve výdajích mám jeho splácení…?

Odpovědět
Daniel Nytra
16.6.2016 at 17:49

Přesně tak! Jde o finanční tok peněz a jestli jste je zdědila, vyhrála v loterii, vydělala nebo si půjčila je jedno…

Martin Javůrek
14.7.2019 at 10:30

I když podnikám 20 let, stejně jsem si Vaši tabulku prošel a našel drobné nedostatky v té svojí. Jak se říká. Člověk se neustále učí.Měl jsem tu možnost sejít se s Vámi v Praze na téma spolupráce s naším projektem pro zdravotně postižené. Od té doby sleduji Vaši práci, která mě nadchla. Přeji mnoho úspěchů a spokojených sledujících. Více takových lidí jako jste vy.

Odpovědět
Daniel Nytra
15.7.2019 at 11:34

Děkuji Martine… od srpna pořádám Marketingové snídaně v Ostravě. Vždy na jiné téma. Třeba se potkáme tam 🙂

Jan
15.7.2019 at 8:56

Do zisku to samozřejmě zapsat nejde. Podle téhle logiky bych si půjčil 100 milionů, neudělal vůbec nic, neprodal vůbec nic, a měl zisk 100 milionů? 😀 To asi těžko.
Úvěr je pouze tok hotovosti, tedy cashflow (přibývají peníze – aktivum a na druhé straně závazek je platit – pasivum), rozhodně nepadá do tržeb ani do zisků. Než začnete tvořit “kůl tabulky”, doporučuji aspoň základní ekonomické vzdělání, ať ty tabulky pak mají smysl.

Odpovědět
Daniel Nytra
15.7.2019 at 11:39

Dobrý den, Honzo,
díky za komentář. Pokud si půjčujete peníze, máte příjmy… ty splácíte v rámci měsíčních výdajů. O tom je právě cashflow, jak píšete.

Děkuji a těším se na další komentář, který nás všechny posune dál 🙂

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *