E-mail marketing: Velký test doručitelnosti

Daniel Nytra

Email marketing a doručitelnost patří k sobě. Tento článek je o vlivu jednotlivých prvků email marketingu na doručitelnost

email marketing

Jistě víte, že emailové servery hodnotí každou vaši kampaň, znají historii rozesílání z vaší domény, sledují akce příjemce vaší kampaně (smazal, klikl, odpověděl…), kontrolují obsah apod. Všem těmto věcem říkejme signály.

To, jestli zůstanete v doručené poště, v hromadné nebo ve spamu je závislé právě na těchto signálech.

Důležitost jednotlivých signálů jsem testoval a proto vznikl tento článek.

Na konci článku jsem zařadil Checklist věcí, které musíte zkontrolovat.

Dělejte výdělečný email marketing, jde to a je to stále jeden z nejvýkonnějších kanálů!

Na co dát pozor

Jak udělat správnou rozesílku, aby vaše emaily:

  • neskončili jako spam
  • neskončili jako hromadná firemní pošta
  • nebyly zahozeny bez odezvy
  • nenaštvaly lidi

Nejdůležitější kategorie signálů:

Všechny si podrobně rozebereme.

Technické nastavení

Toto naštěstí děláte jen jednou, když chcete používat například MailChimp nebo nějaký nový server pro rozesílku vašich emailů.

Doporučuji to udělat ale i s vaší firemní poštou. Je možné, že máte špatně nastavený server pro odesílání a ani o tom nevíte.

Nástroje, kterými to můžete otestovat, najdete v odstavci tohoto článku zde:

  • DKIM (DomainKeys Identified Mail) – elektronicky podepíšete hlavičku každého odcházejícího emailu. Server příjemce tak jednoduše zjistí, jestli jste to opravdu vy a né nějaký spamer. Ukládá se jako TXT záznam do DNS. Více zde.
  • SPF (Sender Policy Framework) – jednoduše zkontroluje podle IP adresy, jestli je odesílací server mezi vámi povolenými. Stejně jako DKIM se vytváří TXT záznam do DNS. Více zde.
  • DMARC (Domain-based Message Authentication, Reporting and Conformance) – souvisí s DKIM a SPF. Umožňuje definovat podmínky, jak ověřit regulérního odesilatele domény. Sami si DMARC můžete nastavit pomocí formuláře zde. Více zde a kontrolu si můžete udělat zde.
  • rDNS (Reverse DNS) – identifikuje z IP adresy jméno domény. Pokud je spárovaná správně, jste ok.

Takto potom vypadá kontrola v aplikaci GlockApps.com (více o něm v odstavci níže zde).

GlockAPPS - kontrola DKIM, SPF, rDNS

Poznámka: Pokud jste někde četli o Sender-ID (podobné SPF), není nutné jej nějak speciálně nastavovat v DNS.

Kvalita rozesílacího serveru (IP adresa)

Jako jeden ze signálů pro server příjemce, je kvalita vámi zvoleného rozesílacího serveru (například IP adresa jednoho ze serverů MailChimpu).

Každý tento server, který rozesílá, má určitou kvalitu (Sender score), která se mění v čase podle rozesílaných kampaní a samozřejmě je i důležité, jestli není v tzv. Black listu (seznam pravděpodobně spamových serverů).

Zde je ukázka některých serverů, které jsem testoval:

smtp server sender score v E-mail marketing: Velký test doručitelnosti

Problém je ten, že nejste na tomto rozesílacím emailovém serveru sami.

Každý systém pro rozesílku (Mailchimp, Ecomail apod.), který jsem testoval, má v základní verzi sdílené servery pro rozesílky. Díky tomu se může velice jednoduše stát, že jiný klient rozešle SPAMový email ze stejného serveru jako vy.

Tento sdílený rozesílací server se najednou může octnout na black listu nebo se mu sníží skóre (Sender Score).

Vy za to nemůžete, ale vaše kampaně mají černý puntík, protože používáte „spamové servery“. Hnusné co?

Celé to vede ke dvou řešením:

  1. Je váš systém pro emailový newsletter opravdu tak dobrý? Stará se o to, aby jeho servery byly kvalitní? Pokud ne, jděte od něj pryč!
  2. Zaplaťte si dedikovaný server s vlastní IP adresou. V 99% případech je to u systémů pro rozesílku možné (Mailchimp, ecomail sendinblue…). Někdy máte svoji vlastní IP adresu, někdy ji sdílíte např. s 4-6 dalšími klienty, což je už ok.

Pokud používáte řešení na vlastních serverech (Mautic, plugin WordPressu apod.), využijte SMTP servery placené a ideálně zase s dedikovanou IP adresou (vlastní nebo sdílenou v malém počtu firem).

Pokud máte úplně nový server pro rozesílku, přečtěte si článek „O zahřátí“ od SparkPost: https://www.sparkpost.com/docs/deliverability/ip-warm-up-overview/

Databáze emailových adres

Kvalita emailové databáze je důležitá!

Servery příjemců se učí od lidí, kteří vaše emaily dostávají… Co s nimi vaši příjemci udělají, to rozhodne o další budoucnosti vašeho email marketingu.

Pokud několik měsíců nerozesíláte emaily, může nastat:

  • emaily již neexistují a vy se je snažíte opakovaně doručit – promažte je!
  • lidé na vás zapomněli a dávají signály emailovým serverům, že pro ně nejste zajímavý

Signály, které dávají uživatelé tomuto serveru:

  • označili email jako SPAM – patříte do spamu nebo do přechodné karantény
  • smazali email bez otevření – něco je špatně
  • otevřeli email – je to ok
  • klikli na odkaz v emailu – super
  • odepsali na email – naprosto luxusní = získáváte body navíc

Už vám tedy musí být jasné, proč se doporučuje emailovou databázi průběžně promazávat.

Například:

  • Smazat všechny, kteří neklikli rok nazpátek
  • Smazat všechny, kteří neotevřeli email půl roku nazpátek

Doporučuji tedy s databází pracovat, a pokud je starší, odstraňte z ní již neexistující emaily.

Aplikace se jmenuje Email Verifiy Tool, je levná a funguje. Více o něm píši v odstavci o dalších aplikacích zde.

Obsah emailu

Emailové servery vám postupně přidělují body důvěryhodnosti a pokud je všechno v pořádku, doručí vaši zprávu příjemcům rovnou do schránky.

Obsah emailu je důležitý. Je to další ze signálů, který říká serverům příjemců, co jste zač.

V obsahu rozděluji signály na technikálii a kreativu.

Ke kreativě počítám copywriting (předmět a obsah) a grafické zpracování HTML nebo AMP emailu (ano, za chvíli bude již existovat i dynamický email… o AMP emailu více zde).

Vyhněte se čistě prodejnímu emailu, jinak budete většinou zařazeni do Hromadné pošty, kterou samozřejmě co? (Skoro) nikdo nečte!

Co jsem dále vypozoroval ohledně obsahu emailu:

  • Posílejte kombinaci HTML+text v rámci jednoho emailu
  • Oslovení v předmětu pomůže k lepšímu open-rate
  • Oslovení v těle emailu pomůže k lepšímu click-rate
  • Odstraňte v emailu proklik na „zobrazení na webu“
  • Odhlášení dávejte do patičky a mějte jej tam vždy!
  • Doporučuji změnit odhlášení a vložit do patičky v rámci textu, ale stále dobře viditelné
  • Odkazy by měly být automaticky převedeny na doménu 3. řádu
  • Poměr velikosti HTML, které řeší text vs. obrázek by měl být minimálně 66% ve prospěch textu
  • Velikost emailu je ideální nad 3 kB
  • Pokud si vyhrajete s vlastní HTML šablonou, tak bude úspěšnější než šablony nabízené systémy pro rozesílku. POZOR! Některé z nich zasahují do vašeho HTML a dělají v něm HTML chyby 🙁
  • Pokud vkládáte obrázek, nedávejte ho jako přílohu, ale jako externí odkaz.
  • U obrázku vždy vyplňujte ALT
  • Snažte se mít maximálně 3 odkazy na email

Kvalita vaší domény

Jako další parametr, který by mohl uškodit, je historie vaší domény.

Jde o to, co jste rozesílali, přes jaký server, jestli nejste vedeni na černé listině, jak jste měli historicky čistou databázi a jak vás hodnotí příjemci. Vše v jednom.

Zkontrolujte vaši doménu, kterou používáte na rozesílání zde.

Navíc vás všichni znají pod nějakým zařazením. Moje doména danielnytra.cz je například známá jako „hosted-personal-pages“:

Jaké je vaše ohdnocení?

Email kampaně

Příprava kampaně vyžaduje minimálně základní znalosti pochopení vašich cílových person. Jde o komunikaci.

Pokud víte, jak komunikovat obsahem, máte zdravou emailovou databázi a k tomu máte podchycené technické věci, je to super.

Jak oslovit zákazníka emailem

Krásná čeština 🙂 Jedna věc je oslovení jménem a druhá věc je, aby váš email zákazníka zaujal natolik, že ho vtáhnete do svého podnikání a on nakonec koupí.

Oslovení jménem (vokativ, 5. pád)

Pokud nemáte systém, který vám to sám předpřipraví (5. pád zvládá automaticky Ecomail, Smartemaling), můžete pořád využít propojení systémů navzájem.

Ideální je, využít český startup pro vzájemná propojení systémů Integromat. Jak to udělat, popisuji v odstavci věnovanému Integromatu zde.

Zaujmout lidi

To je vždy náročné. Nebudu vám tady mazat med kolem pusy. Pokud jste se ale dočetli až tady, asi jsem vás zaujal 🙂 Stejně to musíte udělat vy.

Na chvíli se zastavte.

Zapřemýšlejte, co lidi chtějí a o koho přesně jde. Pokud vám to nejde, můžeme to vymyslet společně, kontaktujte mě.

Postup je tento a běží ve smyčce:

  • Mít zajímavý obsah na webu
  • Návštěvnost
  • Registrace lidí do emailové databáze
  • Rozesílka o zajímavém obsahu
  • Lidi, kteří přijdou z emailové databáze, sdílejí obsah dále skrz sociální sítě, což zvětšuje návštěvnost
  • Zvyšuje se návštěvnost webu
  • Mít zajímavý obsah na webu

Obsah a struktura

Zase a znovu: Musíte vědět, pro koho píšete a věřte, že to nejste vy ani váš šéf 🙂

To si s sebou nese i další problém: Testování. Jsme naučeni z našeho školního systému, že se chyby nedělají a kdo je dělá, tak to nezvládá. Je to velký omyl.

Apeluji na vás, stejně jako na české školství: Chyby neznamenají prohru, ale jsou součástí systému dlouhodobého učení. Chyby jsou součástí testování a kdo je nedělá, tak jen kopíruje konkurenci.

Testujte a dovolte si dělat chyby. Jen ty vás naučí, co je pro danou personu cílové skupiny ideální.

Mě osobně se osvědčil (po dlouhém testování) tento mustr emailu.

Cíle jsou: Přečtení daného článku na blogu a nasdílení na sociální sítě:

Mustr pro email marketing

..a výsledky vidíte v rámci aplikace Glockapps.

Test v systému Glocksapps

Co musím vždy dodržet (nebudu zmiňovat technikálie, o kterých jsem již psal výše):

  • Předmět emailu je ideálně spojený s otázkou „Jak …“, „Proč…“ a není direktivní. Například „Jak za 9 haléřů získat zhlédnutí 30 sekund videa v ppc“ místo „Získejte 30 sekund zhlédnutí videa za 9 haléřů“ – vliv na zařazení emailu do Inboxu nebo „Hromadné pošty“
  • Obsah emailu má hlavu a patu. Nejdříve otevřu problém, který moje persona pravděpodobně má, odpovím na nejdůležitější otázky, které vyvstanou a nastíním řešení v článku = odkazu
    – vliv na zařazení emailu do Inboxu nebo „Hromadné pošty“
  • P.S.: funguje jako prodejní část obsahu v tomto druhu emailů
  • Odkazy ideálně 1 (max. do 3)
  • Text je dostatečně dlouhý a bez obrázků (nebo minimum).

Automatizace

Součástí každého email marketingu by měla být jednoduchá automatizace.

Už jen to, že se někdo přihlásí k odběru a dojde mu váš magnet (to, proč se přihlásil), je velice jednoduchý autoresponder (automatizace).

V dnešní době jsou nástroje pro automatizaci v email marketingu cenově dostupné. Rozhodně nejdále je systém Activecampaign (zde je seriál o něm).

Automatizaci rozebírám podrobněji v článku o Activecampaign zde.

Recenze email rozesílačů

Za ty roky práce v email marketingu mi prošlo pod rukami velké množství emailových systémů – rozesílačů. Zjistil jsem, že můžu pouze subjektivně posoudit, který mi vyhovuje a který ne.

Tento odstavec bude tedy popisovat můj pohled na věc s přihlédnutím na problémy mých klientů v systémech.

Osobně bych seřadil kvalitu rozesílacích systémů:

  1. Activecampaign
  2. Ecomail (ideální pro české eshopy)
  3. Mailchimp,
    MailerLite
  4. pluginy WordPressu
  5. Smartemailing,
    Mautic
  6. SendinBlue

V každém nástroji jsem měřil i kvalitu serverů pro rozesílku. Musím zdůraznit, že až na dva nejlepší (Activecampaign a Ecomail) a jeden nejhorší (SendinBlue), byli všichni v průměru.

V tomto odstavci jsem je ale seřadil podle odhadu použití mezi malými a středními podnikateli v ČR:

Smartemailing

Smartemailing

Jedná se o nejrozšířenější rozesílač mezi lidmi v mojí databázi 🙂 Je to patrně z důvodu, že v ČR byl první a lidé neradi mění již naučené nástroje. Popravdě to shovívavě chápu, protože se chtějí věnovat businessu… na druhou stranu musím říct: Neutratili jste za nástroj více, než bylo nutné?

Výhody

  • česká podpora
  • chytré časování
  • sledování pohybu lidí na webu
  • oslovení, svátky v ČR u kontaktů

Nevýhody

  • cena
  • nepřehlednost
  • automatizace
  • servery měli lehce horší výsledky doručitelnosti
  • uzavření systému (z důvodu napojení na sesterské projekty)

Reálná recenze od klienta

Co je dobré: Nastavení a odeslání prvního e-mailu nebo kampaně je opravdu jednoduché. Tím to ale teprve začíná. Ve Smartemailingu jsou skvělé možnosti automatizace přes smartkampaně, ale to skutečně zajímavé jsou triggery a segmentace. S tím si člověk docela slušně vyhraje. Jen to nesmí přehnat, aby se v tom neztratil 🙂 To už ale není úkol Smartemailingu, ale někdy by se to hodilo.

Co není dobré: Smartemailing neumožňuje přidat do administrace e-mail uživatele, který už má založený účet. Zkrátka s jedním e-mailem můžete obsluhovat jen jeden účet, což je při spolupráci s freelancery trochu nepraktické. Ocenil bych také propracovanější dotazníky. Zůstávají trochu zapomenuté, což je škoda.

Petr Panzner
PetrZačínal v německém Frankfurtu n.M., kde získal unikátní know-how ve výkonnostním online marketingu, ve kterém působí již 8 let. Vede projekty, je vizionář a velký fanoušek marketingových novinek. Inspiruje se trendy v zahraničí a aplikuje je v českém prostředí. Spoluzakladatel a mozek Notifikuj.cz
nástroje, který zvyšuje konverzní poměr až o 43 %.

Mailchimp

Mailchimp

Velice rozšířený nástroj v ČR. Používá ho velký počet mých klientů a jsou hlavně spokojeni s přehledností systému. Problém bývá, pokud chcete začít implementovat i složitější funkce pro e-commerce: Cena roste velice rychle 🙂 

Výhody

  • přehledné prostředí
  • kvalitní šablony
  • napojení na systémy
  • servery měli lepší výsledky doručitelnosti
  • verze zdarma

Nevýhody

  • není v češtině
  • cena při napojení e-commerce
  • verze zdarma nemá automatizaci
  • oslovení není (lze jednoduše nastavit přes Integromat)

V jedné větě: Pro netechnické typy malých podnikatelů, kteří pouze rozesílají manuálně emaily.

Activecampaign

Activecampaign

Pro středně zkušené a zkušenější lidi, kteří to myslí s email marketingem vážně. Skvělá doručitelnost serverů, čeština, přehlednost automatizace, profesionální podpora.

Vytvořil jsem manuál, kde se naučíte s tímto systémem pracovat:

  1. Jak začít s Activecampaign
  2. Automatizace prodeje v Activecampaign

Výhody

  • servery měli nejlepší výsledky doručitelnosti
  • filtrování, práce s kontakty
  • personalizace textu
  • čeština (99%)
  • podpora
  • leadscoring (vyšší verze)
  • chytré časování (vyšší verze)

Nevýhody

  • editor (nevadí, pokud máte vlastní HTML šablonu)
  • cena je lehce vyšší (dostáváte  za ni vysoce profesionální nástroj)
  • oslovení není (lze jednoduše nastavit přes Integromat)

V jedné větě: Pokud vám nevadí angličtina, jedinečná volba. Může s vámi růst!

Ecomail

Ecomail

Český nástroj, který se stále vyvíjí a jde dobrým směrem. Zvládá odesílat i SMSky v rámci kampaní. Vše za velice nízkou cenu. Ideální je pro eshopy s tarifem Marketer+. 

Výhody

  • cena
  • čeština
  • servery měli velice dobré výsledky doručitelnosti
  • rozesílka sms
  • dynamický remarketing v emailu (ideální pro eshopy)
  • oslovení, svátky

Nevýhody

  • dokumentace
  • editor šablony
  • skupiny uživatelů jsou striktně rozděleny
  • nedotáhnutá funkčnost

Reálná recenze od klienta

Co je dobré: Ecomail používám hlavně proto, že mají kreditový systém. Pořádáme veletrh, konference a jiné vzdělávací akce a máme tak hromadu kontaktů. V naší databázi jsou kontakty, na které jde e-mail i třeba jen jednou nebo dvakrát za rok. Nebaví mě za takto nevyužívané kontakty platit paušály, proto je kreditový systém mnohem výhodnější. Co se týče dalších plusů – docela jednoduše se Ecomail ovládá a když člověk pochopí specifika segmentace lidí (občas musí s podporou), tak i segmentace docela jde. Občas je to drbání se pravou rukou za levým uchem, ale to je asi všude. Dříve jsem používal Mautic a Ecomail je proti němu procházka růžovou zahradou.

Co není dobré: Ecomail má také své vady. Podpora je fajn, jen dost často posílá do nápovědy. Problém je, že ač jsem myslím dost technicky znalý, tak z ní mnohdy nejsem schopen nic jednoznačného vyčíst. Propracovat se při složitějším problému na podpoře na někoho dovnitř je na 3-4 maily, ale pak to vyjde. Také nastavení je dost složité, ale už jsem ho dělal několikrát a začínám se v tom orientovat. Jen mi tam chybí na tohle ale prostě blbuvzdorný návod.

Jan Kalianko
kali v E-mail marketing: Velký test doručitelnostiJan působí jako konzultant pro e-shopy – nejčastěji řídí projekty, dělá krizové řízení e-shopu nebo v e-shopech nastavuje provozní procesy. Vybudoval e-shop 
SvětBot.cz, který po 8 letech prodal. Pořádá také největší český veletrh pro e-shopy a on-line Czech On-line Expo, provozuje E-shop Klub či E-shop Tube, pořádá konferenci E-shop Summit a také postavil vzdělávací program pro e-shopaře E-shop Akademie.

Mailerlite

Mailerlite

Šikovný nástroj pro začátečníky v angličtině. Zdarma můžete využít až 1000 kontaktů včetně všech funkcí (Mailchimp je omezený). Je škoda, že to celé hatí doručitelnost, která byla druhá nejhorší 🙁

Výhody

  • přehlednost
  • zdarma do 1000 kontaktů včetně automatizace
  • krásné šablony
  • práce s kontakty

Nevýhody

  • doručitelnost byla horší
  • není v češtině
  • oslovení není (lze jednoduše nastavit přes Integromat)

V jedné větě: Začínáte a nevadí angličtina? Pojďte zde.

SendinBlue

Sendinblue

Na první pohled super levný nástroj v angličtině s neuvěřitelnými možnostmi pro zkušenější marketéry. Na pohled druhý, po otestování, nejhorší doručitelnost emailů, servery jsou často ve spamových blacklistech a podpora s tím nic nedělá ani po oznámení 🙁

Dle mého názoru je jediná možnost využít dedikované servery, za které si ale připlatíte.

Výhody

  • cena
  • propojitelnost
  • šablony

Nevýhody

  • nejhorší doručitelnost emailů (lze vyřešit dedikovaným serverem)
  • podpora
  • není čeština
  • oslovení není (lze jednoduše nastavit přes Integromat)

V jedné větě: Dedikovaný server je nutností.

Pluginy WordPress

Mailster

WordPress pluginů pro možnosti rozesílky je hodně. Některé jsou zdarma, někde se platí roční fee a dle mého názoru je nejlepším kompromisem zaplatit jednorázově kvalitní plugin, na kterém se stále pracuje.

Jedním z mnoha je Mailster a doporučuji ho, už díky zajímavým možnostem nastavení a češtině.

Co je ale vele-důležité si uvědomit: Musíte ho napojit na SMTP server, který zprostředkuje rozesílání. Máte 2 možnosti:

  • Napojit na server, který používáte pro email komunikaci – to nedělejte!
  • Napojit na profesionální nástroj – ano, jediná možnost

Dlouho jsem hledal možnost SMTP serveru. Bližší informace najdete v tomto článku níže: klikněte zde.

Výhody

  • jednorázový poplatek
  • napojení na WordPress
  • čeština
  • přehlednost
  • otevřenost systému

Nevýhody

  • nutné napojit na SMTP server (je to naštěstí levné – více zde)
  • pouze pro začátečníky

V jedné větě: Pro milovníky WordPressu s nutností SMTP serveru.

Mautic

Mautic

Open-source rozesílač, kterému jsem v roce 2017 propadl. Sliboval spoustu možností: Instalaci na vlastní server, automatizace na základě navštívených stránek, leadscoring apod.

…a nakonec mě jednoduše naštval: Aktualizace nové verze způsobila problémy v rozesílce. Nebyl jsem sám a trvá to opravdu dlouhou dobu.

Chystám se ho znovu vyzkoušet, jestli už neudělali krok od těchto karambolů k serióznímu systému (jako je např. WordPress). 

Výhody

  • zdarma
  • instalace na vlastním serveru
  • automatizace
  • čeština

Nevýhody

  • velké problémy po aktualizaci
  • nepřehlednost
  • nutné mít VPS server (administrace apod.)
  • nutné napojit na SMTP server (je to naštěstí levné – více zde)

V jedné větě: Pokud „dorostl“, tak je to skvělé řešení pro technicky zdatné firmy.

SMTP servery

stable

Je velké množství serverů, přes které se dá rozesílat. První vás můžou napadnout vlastní servery, které používáte například v Outlooku v rámci firem apod. To ale nedoporučuji! Mohlo by se jednoduše stát, že chybnou rozesílkou stáhnete firemní server do tzv. black listů.

Z vlastní zkušenosti doporučuji dva:

Systém Sparkpost používají i některé systémy pro rozesílání. Pokud tedy chcete využívat ecomail a sparkpost.com pro jednu doménu dohromady, tak to bohužel není možné právě z tohoto důvodu.

Sparkpost je jeden z nejkvalitnějších systémů na světě. Pokud budete rozesílat například 50tos. emailů měsíčně, dostanete se na částku od $20 dolarů… proto jsem se začal ohlížet po české variantě a našel jsem Stable.cz.

Stable.cz má nejen kvalitní servery, ale zároveň mají obrovské zkušenosti s rozesílkou jak velkých, tak malých databázích u svých klientů.

Cena u Stable.cz (KLERK) je opravdu příjemná: do 100tis. emailů zaplatíte pouze 300 Kč/měsíc. To se nedalo odmítnout.

Navíc jsem od nich získal slevový kupón na 10% pro své čtenáře, takže stačí zadat „danielnytra.cz“ do objednávky:

Stable ceník

Výhody SMTP serveru stable.cz

  • lze napojit na Mautic, pluginy WordPress
  • lze jednoduše rozesílat rovnou ze systému Stable.cz
  • díky mému blogu máte slevu 10% (zadejte „danielnytra.cz“ do objednávky)

Nevýhody SMTP serveru stable.cz

  • nemá automatizace (nutné napojení např. na Mautic)
  • dedikovaný server je řešet 3x IP adresy – tzn. navíc 900 Kč/měsíc (není ale nutný)

Nástroje email marketingu

V tomto odstavci doporučím nástroje, které sám používám u svých projektů nebo projektů mých klientů.

Akvizice emailu

Pro získání emailu z vašich webových stránek máte spoustu nástrojů. Tyto nástroje ale nejsou samo-spásné, pokud nemáte promyšlené základní věci.

Nejdříve musíte přesně vědět, co je zač vaše persona cílové skupiny.

Zde jsou slajdy z přednášky. Neberte popis persony na lehkou váhu:

… potom na ni vymyslíte magnet, díky kterému na sebe nechá kontakt.

… a až když víte, co je pro tuto personu dobré za komunikaci = grafika, texty, přístup, tak zapojíte nástroje, aplikace a systémy.

Dokud nebudete mít vyřešenou komunikaci s personou, jen zbytečně utrácíte peníze a čas (zase peníze) za rozesílku nesprávných emailů.

WordPress a Thrive Leads plugin

Nejjednodušší, co můžete udělat pro získání emailu, je vložení formuláře na váš web.

Můžete vložit formulář přímo ze systému, kterým rozesíláte (MailerLite, Mailchimp…), ale lepší variantou je využít nástroj pro zobrazení prvku s formulářem. Je to kvůli A/B testování, lepšího nastavení funkcí a grafiky.

Já osobně využívám WordPress s pluginem Theme Leads, který je nejen levný (platí se jednorázově a né formou měsíčního poplatku), ale umí spoustu užitečných věcí.

Více o Thrive Leads najdete zde a překlad do češtiny jsem udělat taky: Stahujte zdarma zde.

Zde jen ukázka základních prvků:

Hlavní výhodu vidím v jednoduché práci s pluginem Thrive Leads, spoustou předpřipravených šablon a A/B testováním napříč všemi prvky celým webem.

Sumo.com

Nástroj, který můžete nasadit na jakýkoliv systém, protože funguje samostatně. Nemá pouze vyskakovací okna, ale i další vychytávky. Cena je ovšem vyšší.

Kontrola před rozesílkou

Dělejte kontrolu před každou jednorázovou rozesílkou na více emailových adres!

Může se totiž stát, že se změnili podmínky rozesílacího serveru, máte špatně zvolený obsah nebo vás označili jako SPAMery 🙁

Mail-tester.com

Mail-tester

Základní přehled o tom, jestli máte správně nastavené technické parametry pro rozesílku, obsah a základní věci související s email marketingem. Jde o příjemný základ pro kontrolu emailu zdarma do určitého počtu za den. Více zde.

Glockapps.com

Glockapps

Velice příjemný nástroj pro komplexní kontrolu vaší rozesílky. Zjistíte, jestli jste náhodou nespadli do SPAMu, hromadné pošty a spoustu zajímavých věcí. Dostanete doporučení pro změnu obsahu apod. Všechny ostatní nástroje jsou v něm implementované, můžete používat pouze tento. Více zde.

Litmus

Litmus - hezký grafický email všude

Nástroj, v kterém zjistíte, jestli je ten váš email vůbec k přečtení. Je to docela drahá sranda, ale v 7-mi denní trial verzi si to vyladíte a pak už pojedete ve stejné šabloně. Více zde.

Jednotlivé testy email marketingu

  • Gmass.co – Nespadli jste náhodou do SPAMu? Zde je jednoduchý nástroj zdarma pro kontrolu.
  • Gmail Postmaster – kontrola kvality vaší domény pro příjemce gmailu: Spam rate, IP reputation, Domain reputation, Feedback loop, Authentication, Encription, Delivery errors.
  • Senderscore.org – zjistěte si, jak jste na tom s ohodnocením vaší domény od 0-100 bodů. Kontroluje mimo-jiné všechny servery, které používáte pro rozesílku.
  • Blocklist (Senderscore.org) – Zkontrolujte podle IP adresy serveru, jestli nejste bloknutí. Může to být způsobeno klientem vašeho SMTP serveru, který sdílíte. Tomu se dá zabránit používáním dedikované IP adresy (zde jen pozor na růst rozesílky!)
  • AOL Postmaster – pokud máte v databáze lidi s adresou aol.com, doporučuji zkontrolovat reputaci vaší domény i zde. Pokud budou problémy, pošlete upozornění přes odkaz zde.
  • Rychlá kontrola DKIM a SPF – velice jednoduše si můžete zkontrolovat nastavení vaší domény (doplňková služba od již zmiňovaného Mail-tester.com).

Další aplikace

Zde uvádím aplikace, které by se vám mohli hodit v rámci emailového marketingu.

Email Verify Tool

Nástroj, který vám zkontroluje, jestli je daný email ještě fungující nebo ne. Cena je cca 500,- Kč na rok a můžete neomezeně kontrolovat zastaralé databáze. Více zde.

Vidyard

Personalized video

Nahoře ve videu vidíte moje jméno různě umístěné do videa. Personalizované video je dalším krokem k udělání emailového marketingu zajímavějším. Více najdete zde.

Odpočítávání v emailu

countdown v E-mail marketing: Velký test doručitelnosti

Jde o velice jednoduchý script, který vytváří dynamicky gif obrázek. Ten se načítá až při otevření každého z emailu. Ideální je odpočítávání ve spojení se slevou 🙂 Více php zde nebo pro lidi, kteří neumí programovat: Služba zde.

Integromat

Luxusní nástroj, který můžete využít například pro napojení email systému na vokativ třetí strany. Já ho používám pro přidání vokativu i do aplikace Manychatu.

Úplně stejně to můžete použít například do Mailchimpu (API), Activecampaign apod.:

Integromat: Vokativ ze služby API

Vše proběhne automaticky ve čtyřech krocích:

  1. Integromat čeká na nového klienta v Manychatu
  2. Kontaktuje přes HTTP službu na vokativ Hi
  3. Převede odpověď API na JSON
  4. Uloží zpět do Manychat do speciálního políčka „Oslovení“

Registrujte se zdarma na Integromat zde.

Cena email marketingu

V tomto odstavci shrnu všechny doporučované systémy a aplikace pro tři různé řešení: Zdarma, levné a profi (nutně nemusí být drahé!).

Poznámka: Kéž by malí podnikatelé začali počítat i svůj čas jako náklad.. ale to je pouze zbožné přání 🙂 Nebudu k tomu tedy přihlížet.

Email marketing zdarma

Kdo by to neměl rád? Nástroje zdarma, které vaše podnikání nakopnou k výšinám.

Jaké jsou tedy možnosti zdarma email marketingu?

  • MailerLite do 1.000 kontaktů v email databázi + automatizace
  • Mailchimp do 500 kontaktů v email databázi (bez automatizace)
  • Mautic neomezeně + automatizace s vlastním SMTP serverem
  • plugin WordPress s vlastním SMTP serverem

Vlastím SMTP serverem mám na mysli server pro rozesílku, který již používáte v rámci firmy. Buďte ale velice opatrní, protože jedna špatná rozesílka může způsobit, že celá firma spadnete do blacklistu! Lepší je varianta SMTP serveru za málo peněz, jak jej popisuji zde.

Email marketing levně (a kvalitně)

Email marketing by měl vydělávat, takže si to určitě dovolte, protože za málo peněz získáte opravdu super-silný nástroj.

Email marketing profi (a stále levně)

V tomto případě již budete potřebovat mít speciální pixel na stránkách, který sleduje pohyb lidí. U eshopů je důležitý dynamický remarketing do emailu a minimálně v B2B leadscoring.

Bonus

V tomto odstavci chci ukázat šťavnaté vychytávky email marketingu, které se nikde nevešly nebo na ně v rámci článku odkazuji.

Leadscoring v emailu

Volný překlad je „ohodnocení kontaktu“. Zjednodušeně jde o to, že pokud nějaký člověk na vašich webových stránkách dělá akce, je náchylnější ke koupi oproti člověku, který vás ani nenavštívil.

Ohodnocení se dělá pomocí bodů:

  • Přihlásil se do databáze emailů (+1 bodů)
  • Vyplnil o sobě informaci, že je:
    • podnikatel (+50 bodů)
    • vedoucí (+20 bodů)
    • student (-10 bodů)
  • Navštívil stránku příspěvku a zůstal na něm alespoň 5 minut (+2 body)
  • Navštívil stránku kontaktu (+15 bodů)
  • atd…
Leadscoring v activecampaign

Navíc je toto ohodnocení dělané „klouzavě“ v čase. Každé získané body jsou připsané pouze určitou dobu, než expirují. Je to z důvodu, aby lidé neměli připsané body i po 2 letech, co nenavštívili vaše stránky.

Přidávají se většinou body s dobou expirace: 1-3 měsíce. 

Pouze některé systémy na rozesílku mají leadscoring a ve vyšších (čti dražších) verzích. Můj oblíbený Activecampaign leadscoring má  a luxusně vyřešený i v rámci automatizací.

Automatizace a leadscoring v Activecampaign

Pokud nemáte activecampaign nebo se vám nechce platit za vyšší verzi, nevadí.

Ve svém projektu DreamROI.cz jsem leadscoring rozpracoval také, takže pokud jej napojíte na jakýkoliv systém, můžete sbírat data  například do Smartemalingu, Mailchimpu a nejen to, i do push notifikací, Google Ads, Skliku…. 🙂

Transakce

Proč byste měli transakce cpát i do systému na email marketing? Protože budete mít například perfektní data pro VIP klientelu, která objednává opakovaně za hodně peněz.

Pokud informace o hodnotě objednávky dostanete do tohoto systému pro rozesílku emalu (představte si míto něj takový malý CRM systém), potom můžete například nastavit automatizaci:

  • Nakoupil za 2 roky více než za 10tis. Kč?
  • Pokud ANO, pošli email obchoďákovi, ať si s ním dám schůzku, pozve ho na kafe

Naposledy jsem nastavoval transakce do systému SendinBlue. Škoda ho, protože je to chytrý systém, ale ty servery pro rozesílku jsou fakt špatné 🙁 Více v odstavci věnovanému SendinBlue zde.

Vrácení do košíku (pro eshopy)

Nastavit v rámci PPC kampaní dynamický remarketing, už asi dělají všechny eshopy.

Kam se ale vůbec nehrnou, je inteligentní vrácení do košíku.

Jasně, můžete vrátit lidi do košíku s obecným textem, který bude pro všechny stejný… věřte mi, že funguje lépe jiný způsob: Obsah emailu vyšperkovat o fotografii konkrétního produktu, který do košíku vložili.

Vrácení do košíku v Ecomailu

Zde je asi nejlepší systém pro české eshopy Ecomail. Je levný i ve variantě Marketer PRO, ohebný pro jakýkoliv systém a samozřejmě dokáže dynamicky měnit obsah takového emailu: Název produktu, popis produktu, fotku apod.

Automatizace pro opuštěný košík

Jak to technicky zprovoznit, najdete zde.

Vrácení do košíku v systému Samba

Dalším systémem, který se snaží vám ušetřit čas, je specializovaný nástroj Samba.ai. Po základním technickém nastavení můžete připravit automatizace, které už budou fungovat stále dokola.

Zde je například kampaň vrácení do košíku u jednoho mého klienta:

Samba.ai: Vrácení do košíku

Hlavní výhoda Samby? Propojení s webovými stránkami.

Na co lidé klikají v rámci webu, se přenáší automaticky pod profil uživatele do Samby, a ta potom rozhoduje, co poslat a kdy přes email konkrétním kontaktům ve vaší databázi.

Zde například vidíte nastavení pro dva boxíky, které se potom vloží na web a fungují v rámci detaile produktu a úvodní stránky dole.

samba ai web v E-mail marketing: Velký test doručitelnosti

Co je ale překážkou pro spoustu malých podnikatelů u Samby? Cena… a vůbec se jim nedivím. Podívejte se zde.

Musíte navíc brát v potaz, že se Samba nějakou dobu učí, což závisí na počtu transakcí a celkového počtu návštěvníků vaší webové stránky.

Nicméně v projektech funguje a opravdu efektivně šetří čas v email marketingu.

Navíc v nové verzi se můžete těšit i na napojení skrz utm parametry: Člověk se proklikne z konkrétní kampaně = něco chce a díky tomu se změní zobrazování produktů na webu i v emailu.. coooooool!

Potřebujete vše nastavit? Velice rád pomůžu 🙂 Kontakt zde

Napojení na externí aplikace

Většina systémů má již dnes funkční a dobře popsané API nebo tzv. webhooky. Díky nim můžete napojit systémy navzájem… a to dokonce takové, které byste nečekali.

Například toto napojení souvisí s personalizací:

  • přidání oslovení do anglických systémů rozesílky
  • napojení Manychat (botchat) na Activecampaign nebo Mailchimp a předání údajů do těchto sytémů (email, jméno, příjmení apod.)
  • napojení na Google mapy, Mapy.cz apod. kvůli GPS lokace
  • napojení DreamROI na systémy rozesílky email marketingu

Pokud neumíte programovat, tak nevadí. Existuje tu systém Integromat, kde si můžete takové napojení naklikat… a v češtině 🙂

Navýšení konverzního poměru

Proč byste cpali peníze do PPCček, systémů pro rozesílku, aplikací a nejrůznějších vychytávek, když nemáte vyřešený web s ideálním konverzním poměrem?

To je, jako byste měli obchodníka, který nedokáže klienta přesvědčit, aby nakoupil.

Klasické social proof jistě znáte (hezky to je popsané zde). Jde o zvyšování důvěryhodnosti v rámci stránek.

Mě se v poslední době osvědčil systém tzv. dynamického social proof, díky kterému se mi o několik desítek procent zvýšil počet registrovaných lidí na webináře právě skrz email.

Jde o upozornění vyskakující vpravo nebo vlevo dole, které upozorňuje, že to na stránkách nějak žije. Jde o systém Notifikuj.cz

Notifikuj

Tento nástroj mě nadchnul tak hodně, že ho nejen používám aktivně, ale udělal jsem i webinář (na záznam se můžete podívat zde) a publikoval výsledky v rámci článku o Google Optimize.

AMP email

Je to tady. Přichází díky technologii AMP dynamický email. Zatím se pořád testuje a já jsem z dovolením otestoval taky 🙂

Jak vypadá budoucnost se sllideshow přímo v těle emailu:

AMP email

Topování od seznamu

Seznam od poloviny roku 2018 nabízí velice zajímavou službu. Můžete si objednat TOPování vašeho emailu v Hromadné poště. Stačí kontaktovat vašeho account managera.

Ne všichni na to dosáhnou a nemám ani změřeno, jak výhodné to je nebo není.

topovani email cz nahled v E-mail marketing: Velký test doručitelnosti

Více najdete zde.

Checklist

Zde najdete shrnutí, jak postupovat před první rozesílkou nebo pokud jste několik měsíců nic neposílali na svoji databázi:

  1. Zkontrolujte si databázi emailů pomocí nástroje Verify Tools
  2. Zkontrolujte si nastavení DKIM, SPF pomocí Trial verze GlockApps
  3. Prověřte vaše rozesílací SMTP servery, jaké mají ohodnocení pomocí kontroly IP adres v GlockApps
    • nejlepší by bylo, kdybyste měli pouze svůj vlastní dedikovaný server (IP adresu), z kterého nikdo nerozesílá
  4. Vytvořte si vlastní šablonu, pokud máte možnost vkládat do vašeho rozesílače HTML kód.
    Ideální postup:
    • máte grafika, který ví, co má dělat (zná personu, zná váš obor a ví jak komunikovat)
    • k ruce vemte markeťáka, ať nerozhoduje jen grafik
    • sedněte si společně nad mustr, který budete v budoucnu používat
    • myslete stále na to, že byste v budoucnu měli otestovat A/B testem v rámci jediné rozesílky váš nový a krásný email vs. „hnusný“ jednoduchý HTML text, jak uvádím výše. Pro informace o novém článku bude jistě úspěšnější 🙂

..a co dělat před každou rozesílkou, pokud posíláte pravidelně (1-4-krát měsíčně):

  1. Zkontrolujte každý email pomocí GlockApps nebo Mail-Tester.com
  2. Pošlete si ho na váš účet na seznamu a centrumu – kam se zařadil?
    1. Pokud do hromadné pošty, pravděpodobně máte moc direktivní text v předmětu a obsahu, případně to může být jinými věcmi.
    2. Pokud spadl do spamu, zkontrolujte nástroji, jestli není váš server pro rozesílku v blacklistech
  3. Vyřešte to, aby nepadal do spamu nebo do hromadné pošty a testujte
  4. Rozešlete ideálně v rámci A/B testu:
    • A/B test předmětu: Sledujte Open-rate
    • A/B test obsahu: Sledujte Click-rate
    • Ať dopadne test jakkoliv, myslete pořád na transakce a plnění cílů!
  5. Rozešlete za 3 dny znovu tu samou zprávu na emaily, které neotevřeli se vzkazem, jestli to vůbec četli

…co udělat jednou za půl roku:

  1. Zvažte vyřazení lidí, kteří za půl roku neudělali žádnou akci: Neproklikli se, neotevřeli apod. Máte na výběr:
    • Můžete je vzbudit nějakou super akcí, aby se znovu zapojili. Pošlete pouze na ně informaci o soutěži, akci, slevě apod.
  2. Zapojte inteligentní obsah
    • Vzdělávání ve vašem oboru
    • Soutěže na lidi, kteří nejsou moc aktivní
    • Blahopřání ke svátku – ideálně s vtipným obrázkem pro aktivaci Open-rate pixelu 🙂
    • Napojení aktivity procházení stránek na odeslání emailu (například navštívil stránku kurzu a nenakoupil, poslat email na popostrčení v rámci jednoduché automatizace)
  3. Každý email může mít (záleží na vašem přístupu k personě cílové skupiny):
    • tykání/vykání
    • oslovení jménem, příjmením
    • personalizovaný blok na míru
    • RSS napojení na poslední články

Jak na obsah emailu:

  • Posílejte kombinaci HTML+text v rámci jednoho emailu. Na textovou verzi se zapomíná velice často!
  • Oslovení v předmětu pomůže k lepšímu open-rate
  • Oslovení v těle emailu pomůže k lepšímu click-rate
  • Odstraňte v emailu proklik na „zobrazení na webu“
  • Odhlášení dávejte do patičky a mějte jej tam vždy!
  • Doporučuji změnit odhlášení a vložit do patičky v rámci textu, ale stále dobře viditelné
  • Odkazy by měly být automaticky převedeny na doménu 3. řádu
  • Poměr velikosti HTML, které řeší text vs. obrázek by měl být minimálně 66% ve prospěch textu
  • Velikost emailu ideálně nad 3 kB
  • Pokud si vyhrajete s vlastní HTML šablonou, tak bude úspěšnější než šablony nabízené systémy pro rozesílku. POZOR! Některé z nich zasahují do vašeho HTML a dělají v něm HTML chyby 🙁
  • Pokud vkládáte obrázek, nedávejte ho jako přílohu, ale jako externí odkaz.
  • U obrázku vždy vyplňujte ALT, který popisuje, co na obrázku je
  • Snažte se mít maximálně 3 odkazy na email
  • Předmět emailu je ideálně spojený s otázkou „Jak …“, „Proč…“ a není direktivní.
  • Obsah emailu by měl mít hlavu a patu. Stejně jako předmět by neměl být direktivní.
  • P.S.: funguje jako prodejní část obsahu, pokud posíláte například informaci o novém článku
  • Odkazy ideálně 1 (max. do 3)
  • Text je dostatečně dlouhý a bez obrázků (nebo minimum). Ideálně 2/3 textu a 1/3 obrázku.
  • Myslete na lidi, kteří nemají povolené zobrazování obrázků. Tzn.: Podívejte se, jak vypadá váš newsletter i v této verzi.
  • Řešte responzivitu na mobilech.
  • Pokud používáte emotikony, nedělejte náhradu za slovo! Někteří emailoví klienti je nezobrazují.

Závěr

..a co vy? Máte a používáte vaše emailové databáze správně? Máte nastavené základy dle Checklistu ze článku?

Pište do komentářů, jak se vám článek líbil a co byste doplnili.

Díky, že mě sledujete 🙂

Zdroje

14 komentářů u „E-mail marketing: Velký test doručitelnosti“

  1. Jen doplnim nejake nepresnosti k MailerLite
    – osloveni lze bez problemu dodat do custom fields pres API, a nebo naplnit field NAME rovnou ve vokativu
    – dorucitelnost mi vychazela lepsi nez u EcoMail => pomerove v DB bylo relativne malo CZ freemailu, cca 15 %

    Odpovědět
    • Díky moc za příspěvek. Bohužel jste anonymní a nezadal jste ani email… vypadá to fakt divně. Pokud se mi ozvete na dan@danielnytra.cz se svým testem, rád ho do článku přidám.

      P.S.: O tom napojení přes API/Integromat mám u všech anglických nástrojů připsáno.

      Odpovědět
  2. Ahoj Dane, díky za perfektní příspěvek. Aktuálně mám zkušenost s 2 českými e-mail nástroji – Smartemailingem a Ecomailem. Úplně mi nesedí, asi protože nejsem E-shop. Čuchnul jsem k Mailer Lite a byl jsem nadšený – teda než jsem četl tvůj komentář o špatné doručitelnosti. 🙂 To je to opravdu tak mizerné, že bys doporučil ho v našem prostředí (ČR) opustit? Díky za info. Tom

    Odpovědět
    • Ahoj Tomáši, opustil jsem ho už dříve, protože mi tam něco nesedělo… ecomail je za mě z těch levnějších nejlepší. Pokud bys chtěl dělat ale již automatizace na úrovni, tak jedině Activecampaign.

      Odpovědět
  3. Dobrý deň,
    Daniel super test a dali ste mi super tip do buducna ohladne SMTP. Cez STABLE vychadza cenovo fakt velmi dobre. Netestovali Moosend ? Ten naberá na popularite.

    Ďakujem

    Odpovědět
  4. Dobrý den,

    super článek. Jen jsem se chtěl zeptat zda neplanujete i článek o nastavování API i třeba jen v základní verzi.

    Díky!

    Odpovědět
  5. Dobrý den,

    děkuji za hezké shrnutí aplikací já začínala jsem na mailchimp, ale v tom jsem moc neorientovala, pak jsem přešla na smartmailing a nakonec jsem skončila u ngemailing.cz kde mě to vyšlo nejlevněji a tam jsem doteď 😉

    Odpovědět
    • Rozumím 🙂 Já to u klientů vnímám tak, že by měl email marketing hlavně vydělávat.. tzn., pokud opravdu měříte, zjistíte, že jde o zlatý důl.

      Osobně se dívám na možnosti automatizace a každo-týdenní práce vs. náklady.

      Samozřejmě jde i o doručitelnost.

      Hodně úspěchů!

      Odpovědět
  6. I s odstupem 3 let hodnotím jako super článek. Zkušenost s Sendinblue mám 10 měsíční a zoufalá doručitelnost i reakce supportu stále platí. Nyní zkouším NetHunt a odesílání přes gmail. I google ip bohužel občas skončí na RBL. Často se mi stane, že je poměrně velké % zpráv, odesílaných cca 100 vip klientů, natvrdo odraženo 550 5.7.1 message content rejected. Email je generovaný v BEE a poměr textu a html je 8:92. Může to být důvodem odražení?

    Odpovědět
    • Bohužel to může být více věcí 🙁 Většinou je to opravdu dané tím, že kontakt opustil firmu… už jsem se s tím setkal a při fluktuaci 2 roky (u Generace Z je to ještě mnohem kratší doba), může být orpavdu problém.

      Doporučuji si brát na lidi i telefony a pak to ručně opravovat. V rámci B2B může mít jeden kontakt hodnotu miliónů…

      Odpovědět

Napsat komentář