Close

Poslední příspěvky

Chcete získávat nejnovější informace?

UTM parametry

UTM parametry: Jak je správně nastavit

UTM parametry jsou extrémně důležité, všichni to vědí a dost firem na ně kašle. Slouží ke správnému měření výsledků úspěšností kampaní v Google Analytics. Pokud je m…
Více zde

Thrive Leads – překlad do češtiny

AKTUALIZACE 2.5.2018: Nová verze češtiny s přeloženými frázemi! Je to tak. Vyhodnotil jsem plugin Thrive Leads jako ten nejlepší pro získávání emailových kontaktů. Stejně jako vn…
Více zde

Video reklama v roce 2018

Video reklama je v této době super. Facebook jde proti Google (youtube, adwords) a my můžeme všichni využít velice levné video reklamy. Jak to ale udělat, aby prodávala nebo dělal…
Více zde

E-shopy a EET (od 1.3.2017)

UPDATE 1.12.2016: SimpleShop.cz umí EET! UPDATE 1.3.2017: Pokud jste autory online produktů, spadáte pod 3. vlnu (1.3.2017) – KLIKNĚTE ZDE Jak jistě víte, díky panu Babišovi jsou m…
Více zde

Co ti lidi FURT chtějí?

Udělal jsem po roce další dotazník na svoji databázi kontaktů. Rozeslal jsem e-mail s žádostí a získal 638 odpovědí za cca 10dní. Ptal jsem se pouze na 4 základní otázky…
Více zde

MailerLite je super a ušetří prachy

Narazil jsem po delší době znovu na službu MailerLite a hodně se mi zalíbila. Kdysi byla nedodělaná a chybělo mi v ní spousta funkcí, ale dnes je to plnohodnotná emailová …
Více zde

Accelerated Mobile Pages (AMP)

Accelerated Mobile Pages jsou speciální stránky pro rychlé načítání statického obsahu v mobilních zařízeních podporované Googlem. Responzivní šablona je sice fajn, ale pro mobilní …
Více zde

Jak začít podnikat

Znám to a chápu to: Sám podnikám a navíc mám klienty, kteří se řadí mezí malé nebo střední podnikatele. Jak vlastně začít podnikat a vydržet nekonečný boj s vel…
Více zde

Start-up, který vznikl z naštvání

Byl jsem vážně naštvaný. Naštvaný na existující prodejní systémy. Já chci prostě jednoduše prodávat.. nic víc… Připomíná mi to zlatou horečku: Nejvíce na zlaté horečce vyd…
Více zde

SMS automaticky a s oslovením klienta

Dostal jsem zajímavý úkol od Michala Pechláta, kterého si velice vážím, a který je zároveň mým klientem téměř 2 roky. V jeho firmě Kominictví Pechlát nemají na klienty email…
Více zde
https certifikat

HTTPs a pruda s přechodem na něj

Přejít na https jsem chtěl už dávno. Pro velkého bratra (Google.com) je to jeden ze signálů pro SEO pozice… ale až díky push notifikacím jsem rozhodl. Chci push notifikace testovat na…
Více zde

Push notifikace pro marketing

Push notifikace (zprávy) jsou věc, se kterou jsem se setkal při vytváření aplikací pro mobil. Málo markeťáků ale ví, že to lze použít i v rámci webového prohlížeče. …
Více zde
rlsa

RLSA + Facebook = VSL

Remarketing asi všichni znáte: Médžik zobrazování bannerů a textových reklam všude po internetu jen lidem, kteří navštívili vaše stránky (a něco tam udělali). RLSA už …
Více zde

Digitální nomádství v Maroku

V Maroku je (skoro) všechno, co potřebuji k životu: Vysoké hory na trek, moře na surf a plavání, pláže na běhání, jídlo na oblizování, internet v mobilu chytnutelný kdek…
Více zde

14x Důležité prvky prodejní stránky

Vytvořil jsem jednoduchou infografiku, která rozebírá jednotlivé prvky prodejní stránky internetového kurzu. Pokud nejste e-shop (prvky eshopu jsem rozepsal v tomto článku), můžete te…
Více zde
seo

12+1 SEO nástroje ZDARMA

Spousta lidí vnímá SEO jako magii. Nesmysl. Stačí jen zjistit, co lidé opravdu chtějí …a dát jim to: Poradit nebo vyřešit jejich problém. Pokud budou návštěvníci stránek u&…
Více zde

Activecampaign (1.): Jak začít

Začínám dělat sérii manuálů o naprosto úžasném nástroji pro emailový marketing: Activecampaign. V tomto článku proberu založení účtu active campaign (14 dní zdarma) +…
Více zde

Facebook & Podnikání

Dnešní článek je o síle sociálních sítí. Facebook, Google+ a Twitter můžou pomáhat v podnikání každý den. Například tento blog si díky nim buduje každodenně data…
Více zde

…ten blog fakt vydělává!

Dneska bych rád všechny přesvědčil, že je blog důležitý pro jakýkoliv druh podnikání. Ať prodáváte vize firmám, nebo máte eshop na koberce, nebo víno z dovozu, kočky z ul…
Více zde
Marketingový mix

Marketingový mix

Používat klasický marketingový mix (4P) na internetu je už opravdu “passe”. Nelze napasovat jednu poučku na všechny druhy podnikání. Není to zdravé a hlavně straaaašně…
Více zde
Komunikační mix

Komunikační mix

Je nutné, abyste vyzkoušeli, otestovali a popřípadě využívali více kanálů komunikace se zákazníky. Reklama na internetu je pouze část marketingu. Zde vyjmenovávám nejdůležitěj…
Více zde

Facebook reklama = cílení jak sviňa

Miluju Facebook! Všichni na sebe všechno prozradí…  a komu to nejvíce pomůže (kromě zlodějům o dovolených)? Chytrým markeťákům a podnikatelům! V tomto článku naj…
Více zde

Cesta pravého muže (od ajťáka)

Tento článek je o mně. Je o změně, kterou jsem nedávno udělal. Byla to velká změna. Před pár lety slova jako “štěstí” , “vnitřní pocit” , “rovn…
Více zde
Košík

Affiliate marketing + armáda partnerů

V tomto článku si nejdříve popíšeme výhody a nevýhody affiliate pro prodej na internetu společně s fintami, pak je omáčka se seznamy dostupných affiliate programů + sítí a&n…
Více zde

12x Jak zvýšit návštěvnost stránek

Zde je 12 praktických věcí, které vám zvýší návštěvnost stránek. Určitě jste alespoň jednu z nich řešili v práci nebo na svém blogu. Doufám, že vám pomůžou ve vašem …
Více zde
Hybatel odkazu

Efektivní metoda SEO: Hybatel odkazů

Článek popisuje velmi efektivní SEO metodu, kterou zvládne s nulovými náklady opravdu každý. Přeložil jsem ji volně do češtiny: Hybatel odkazů. Stěhovák (z angl. “Mov…
Více zde
WordPress šablona zdarma

Jak ušetřit na emailovém marketingu

Emailový marketing je jeden z nejúčinnějších prodejních kanálů. Nechápu, proč na něj zapomíná spousta firem. Není tak sexy jako Facebook? Nebo není tak neznámý a zastřený…
Více zde
Facebook - Let's go!

Jak na remarketing u Facebooku

Remarketing je super věc. Stačí jít na stránku, kde je remarketingový script umístěný (od Googlu, Seznamu, Etargetu nebo Facebooku) a hned zafunguje. Probíhá IT médžik a světe …
Více zde
Heat mapa

Jak zvýšit jednoduše návštěvnost

UPDATE 30.8.2014: Google Authorship končí, takže tento článek už neplatí. Více o tom proč a jak ZDE. Dneska ukážu, jak velmi jednoduchým způsobem zvýšit proklikovost příspě…
Více zde

Infografika: Strategie Inbound Marketingu

Protože byl minulý článek až moc podrobný, rozhodl jsem se ho zkrátit do infografiky. Vysvětlení je pod obrázkem 🙂 Jak to funguje? Vytvářejte kvalitní obsah Obsah nejsou jen texty. Jso…
Více zde
Certifikát: Inbound marketing

Marketing bez peněz: Inbound Marketing!

Inbound marketing je činnost, kdy necpete peníze do reklamy. Vytváříte a šíříte užitečný nebo zajímavý obsah skrz marketingové kanály. Neutrácíte tak žádné peníze, pouze sv…
Více zde
Email marketing na blogu

Jak na email marketing z blogu

Dneska budeme řešit, jak inteligentně a efektivně komunikovat s klientem na blogu. Proč je vůbec dobré mít blog řeším v článku: O obchodníkovi, co neremcá a furt mak…
Více zde
Lean Canvas

Jak začít webový projekt

V minulém článku jsem psal o Podnikatelském modelu a jeho schématu. Výhody jsou jasné: Oproti podnikatelskému plánu si ho můžete předělávat podle vývoje firmy a opravdu j…
Více zde
Schéma podnikatelského modelu

Zdarma: Schéma podnikatelského modelu

Doporučuje se na začátek podnikání udělat podnikatelský plán. To je ale mnohostránkový dokument. Vždyť je to neefektivní na začátku podnikání něco takového připravovat. Jak říká…
Více zde
Košík

Košík na objednávku

Většina eshopů z těch 35tis. nemá správně to nejdůležitější: košík a objednávku. V tomto článku napíši věci, přes které nejede vlak. Když se podle nich nebudete d…
Více zde

Obchodník, co furt maká a neremcá

Kdo by ho ve svém businessu nechtěl? Obchodníka, který neremcá a pracuje 24hodin denně. Nemá manželku, kamarády, hospodu ani počítačové hry. Vždycky se s ním jeho klienti mů…
Více zde
Chci eshop

Eshop: Testováno na lidech

V ČR je v této chvíli přes 35.000 eshopů. Příští rok to možná bude 40.000! Konkurence je velká, učte se vylepšovat ten váš. Ze studie o eshopech se toho dá například hod…
Více zde
Návrh rozmístění úvodní stránky

Rozmístění prvků v eshopu

Dnes bych rád nakousl uspořádání prvků na stránkách eshopu. Stránka po stránce. Popíši vše na eshopu s kávou. Proč zrovna eshop s kávou? U něj je nutné prodávat…
Více zde

Facebook komentáře na jednom místě

Dneska jsem se dozvěděl, že se sice používají facebookové komentáře ale nikdo nezná moderování komentářů na facebooku z jednoho místa. Musíte mít vše správně nastavené, pro…
Více zde
SEO, vyhledávače a obsah

Obsah je všechno, obsah je bůh!

Díky opatřením Google (Pinguin) a jiných vyhledávačů se úspěšně bojuje se spamovými roboty. Je to stopka pro “SEO odborníky” šířící spam po webu formou zpětn…
Více zde

Google Optimize: Luxusní testování webu zdarma

Google Optimize

Díky novému nástroji Notifikuj a webináři v lednu 2019 jsem trochu více začal používat vylepšený Google Optimize. Můžu říct, že ve spojení s Google Tag Managerem jde o jeden z nejlepších pomocných nástrojů, které znám.

Nástroj Notifikuj.cz je na 14 dní zdarma: KLIKNĚTE ZDE

Díky Google Optimize ho můžete otestovat a zjistit, jestli do něj peníze dávat nebo ne.

Samozřejmě záleží, kolik konverzí máte. Za mě je ok, 200 konverzí a více. Pokud nemáte takovou návštěvnost, je jednou z možností, zvýšit návštěvnost a konverze díky PPC kampaním. Přečtěte si článek od Ondřeje Ilinčeva:”Jak testovat weby s malou návštěvností“.

Tento článek vás naučí Google Optimize používat a ukáži to právě na otestování nástroje Notifikuj.cz.

A/B test

Google Optimize umí rozdělit návštěvnost rovnoměrně 50% vs. 50%. Nemusíte nic dělat na vašich webových stránkách. Kdokoliv, kdo přijde na váš web, který testujete, dostane označení A nebo B a bude zařazen pro měření do jedné z těchto dvou skupin.

Google Optimize ve spojení s Google Analytics pak vyhodnocuje, která z daných skupin lépe splní daný cíl (lepší konverzní poměr).

Jednoduché a vysoce návykové pro hračičky jako já 🙂

Jak to fachčí

Chceme otestovat změny na webu.

Začněme s něčím jednoduchým, než přejdeme na samotné testování nástroje notifikuj.

Myslím si: Když změním na stránce registrace k webináři barvu tlačítka červené na zelené, vylepší se mi počet konverzí? Bude konverzní poměr lepší?

Co je potřeba pro to udělat:

  1. Vytvoříme stránku https://www.danielnytra.cz/webinar, kde se lidé registrují na webinář (například ve WordPressu).
    Tato stránka bude mít červené tlačítko.
  2. Nastavíme měření konverzí v Google Analytics (přes děkovací stránku)
  3. V Google Optimize vytvoříme “Experiment” neboli A/B test stránky:
    • Test A: Na stránce https://www.danielnytra.cz/webinar je červené tlačítko (zde se nic nemění)
    • Test B: Na stránce https://www.danielnytra.cz/webinar díky Google Optimize nastavíme zelené tlačítko. Zelená barva se nastavuje přes Google Optimize.
  4. Teď musíte splašit někde návštěvnost. Jen upozorním, že adresa je pořád stejná https://www.danielnytra.cz/webinar a Google Optimize se už postará o samotné testování. Můžu získat návštěvnost například z PPC systémů: Google Ads, Sklik, Facebook Ads.
  5. Měříme dostatečně dlouho, abychom vyvrátili nebo potvrdili, že je zelené tlačítko lepší.
  6. Průběžné výsledky jdou vidět přímo v Google Analytics!

..to je vše.

Jak to funguje s notifikuj.cz

Pojďme na něco trochu složitějšího: Měříme na celém webu, jestli nástroj Notifikuj.cz opravdu zlepšuje konverzní poměr nebo ne:

Co je potřeba udělat:

  1. Na Notifikuj.cz:
    1. Registrace do nástroje (14 dní zdarma) 
    2. Zkopírování pixelu z nástroje notifikujGoogle Optimize a notifikuj pixel
  2. Nastavíme měření konverzí nebo v případě eshopů celý ecommerce (tržby apod.) v Google Analytics
  3. V Google Optimize vytvoříme “Experiment” neboli A/B test celého webu.
    Google Optimize bude návštěvnost webu rozdělovat 50/50:

    • Test A: Na webu https://www.danielnytra.cz  pixel od notifikuj není (zde se nic nemění)
    • Test B: Na webu https://www.danielnytra.cz je pixel přidaný díky Google Optimize (ukážu v následujících krocích)
  4. Dostatečná návštěvnost a doba na měření

Myslíte si, že je to jednoduché? A máte pravdu 🙂

Podrobné nastavení Google Optimize

Po registraci a přihlášení ke Google Optimize stačí v prvním kroku založit nový účet.

Doporučuji zakládat účet v Google Optimize v rámci vašeho přihlášení ke Google Analytics. V jednom z dalších kroků se totiž tyto dva systémy (Google Optimize a Google Analytics) musí propojit. To je důležité!

Účet vnímejte, jako jednu firmu (firma pod sebou může mít více webů):

Google Optimize - Nový projekt

Zaškrtněte věci, které potřebujete a vytvořte ho:Google Optimize - vytvoření účtu

a hned potom vytvořte nový kontejner.

Kontejner vnímejte (pro zjednodušení), jako každou vaši doménu webu:

Google Optimize - Nový kontejner

Rovnou se dostanete na stránku, která je pro zadání tzv. Experimentu. Experiment je právě toto testování.

Nahoře vždy vidíte jméno účtu “Daniel Nytra” a jméno kontejneru “www.danielnytra.cz”.

Klikněte na tlačítko “Jdeme na to” a vytvoříme experiment.

Google Optimize - Vytvoření prvního experimentu

Napište název pro vás a vložte vaši adresu pro “stránku editoru”. “Stránka editoru” se dá později změnit a nejde o nic jiného, než o stránku, kde budeme vše testovat a nastavovat.

Test A/B je určený většinou pro jednu stránku. My budeme nástroj Notifikuj.cz nasazovat na celý web a ne pouze na jednu stránku, ale tuto změnu uděláme až v jednom z dalších kroků.

Google Optimize - Nastavení experimentu

Google Optimize a samotný experiment

V této části si ukážeme nastavení samotného experimentu. Máme za úkol nastavit v Google Optimize, aby na 50% návštěvníků webu nevkládal pixel od Notifikuj do kódu a na dalších 50% aby tento pixel vkládal.

Vytváříme variantu

Google Optimize - Vytváříme variantu

Napište název varianty. Tento název je samozřejmě pouze pro vás.

Klikněte na tlačítko HOTOVO:

Vytvořili se 2 varianty:

  1. “Původní”, kterou nebudeme měnit
  2. “Varianta B (social proof)”, kde přidáme pixel od Notifikuj.cz

Všimněte si, že je zde v řádku “50% váhy”. Tzn., že návštěvnost bude rozdělena 50/50.

Klikněte v druhém řádku “Varianta B (social proof)” na tlačítko UPRAVIT:

Google Optimize - Vytvoření varianty pro notifikuj

Načte se vám stránka, kterou jsme vložili v předchozím kroku a měla označení “stránka editoru”. Jak jsem již psal výše, tato stránka lze kdykoliv měnit. V našem případě to ale není důležité.

Klikněte kdekoliv na vaši stránku a potom na <body> vlevo nahoře. Tím označíme prvek, který se načítá vždy na všech stránkách.

Klikněte na tlačítko “UPRAVIT PRVEK”:

Google Optimize - výběr prvku

..a vyberte “Spustit javascript”. On totiž ten pixel není nic jiného, než script, který vkládáte na své stránky. Podobně jste asi kdysi vkládali do stránek i jiné scripty (např. Google Analytics pro měření návštěvnosti).

Google Optimize - vložení javaascriptu

Otevře se vám okno, kde vložte váš script z Notifikuj.cz a tento kód:

  var head = document.head, link = document.createElement("script");
  link.src='https://app.notifikuj.cz/js/notifikuj.min.js?id=XXXXXXXXXXXXXXXXXX';
  head.appendChild(link);

Pak jen překopírujte odkaz na script do tohoto kódu (zaměníte XXXXXXXXXXXXX za vaše jedinečné číslo ze systému notifikuj.cz:

Google Optimize - script Notifikuj

a ten první řádek smažete.

Takže to pak vypadá takto, vyberte v okně vlevo dole, že chcete “Po počáteční značce” a kliknout na tlačítko “POUŽÍT”:

Google Optimize - vložení kódu

Pak už jen 2x klikněte na tlačítko vpravo nahoře:

  1. klik na “POUŽÍT”
  2. klik na “HOTOVO”

Google Optimize - Hotovo

Gratuluji! Vložili jste do Varianty B script z notifikuj.cz.

Nastavujeme už jen další kroky a to bude rychlé 🙂

Kde se bude Google Optimize zobrazovat

Standardně je nastaveno, že A/B test funguje pro jednu stránku. Proto máte napsáno v sekci “Cílení”: “Adresa URL shoduje se s”.

My nastavíme, aby se Google Optimize spouštěl na všech stránkách.

Klikněte na ikonku “Upravit podmínku”:

Google Optimize - Upravit podmínku

V novém okně změňte “shoduje se s” na “začíná na”.

Tímto pravidlem nastavíme spuštění Google Optimize na všech stránkách celého webu, protože všechny vaše stránky začínají na https://www.vasedomena.cz.

Potom klikněte na tlačítko “ULOŽIT”:

Google Optimize - Změna pravidla

Vrátíte se zpět na základní nastavování testu.

Nascrollujte níže na propojení s Google Analytics a klikněte na tlačítko “PROPOJTE S GOOGLE ANALYTICS”.

Google Optimize a napojení na Google Analytics

Pokud jste přihlášení pod stejným účtem, jako v Google Analytics, stačí vybrat službu a výběr dat a kliknout na “PROPOJIT”:

Google Optimize - napojení na Google Analytics

Dostanete kód, kterým buď nahradíte vaše stávající měření Google Analytics, nebo jako já, vložím do Google Tag Manageru kód kontejneru (zde je návod).

Toto naštěstí děláte pro každý web pouze jednou.

Při dalších experimentech je napojení již automatické.

Google Optimize a Google Analytics

Už jen vyberete cíl, který chcete měřit.

U eshopů nebo stránek, kde se něco prodává (SimpleShop.cz apod.) jsou to Tržby v tomto případě.

U stránek, kde nic neprodáváte, vyberete jako cíl jednu z nastavených konverzí:

Google Optimize - Výběr cíle v Google Analytics

HOTOVO!

Další body na této stránce můžete nechat, jaké jsou a pouze kliknout na tlačítko Zahájit:

Google Optimize - Zahájit experiment

Jak testovat Google Optimize

Testování je jednoduché.

Pokud zvolíte jednu z variant v řádku testu, bude na to reagovat váš prohlížeč a přikážete mu, do jakého testu ho přepnout:

Google Optimize - testování

Jak testovat notifikuj.cz v Google Optimize

Pokud jste si dle předešlého odstavce vybrali náhled webu varianty s vloženým pixelem od Notifikuj.cz a máte spuštěné kampaně, měly by se vám dle nastavení v systému Notifikuj.cz, začít zobrazovat.

Pokud je nemáte nastavené a chcete vědět, jestli A/B test funguje.. tzn. vložil se zde pixel od Notifikuj, stačí ve vybraném náhledu prohlížeče Google Chrome kliknout na F12 a vybrat Network.

Pak jen vyhledáte script “notifikuj” a pokud ho najdete, tak tam prostě je 🙂

Google Optimize - kontrola vloženého pixelu od Notifikuj

Kde najdeme výsledky v Google Analytics

Je nutné brát v potaz cca 24 hodin zpoždění. Nebuďte tedy netrpělivý!

Vámi spuštěný test se bude zobrazovat v Google Analytics pod Experimenty:

Nepovinné: Vychytávka navíc

Tato vychytávka platí pouze, pokud chcete zachytávat registrace a objednávky v systému Notifikuj.cz. Pokud máte v úmyslu zobrazovat pouze aktuální návštěvníky, souhrnné informace nebo ohodnocení z Heureky, tak tento odstavec jednoduše přeskočte.

Pokud chcete, aby vám do systému Notifikuj padali všechny objednávky nebo registrace, musíte A/B test v Google Optimize vypnout na jedinou stránku: Objednávkový/Registrační formulář. Kdybyste zde měli A/B test zapnutý, systém Notifikuj by registroval objednávky jen v 50% (například v testu B), protože pouze těmto návštěvníkům by se do HTML kódu vložil pixel od Notifikuj.

Já to řeším přes Google Tag Manager, kde jako podmínku vložení pixelu od Notifikuj.cz, dám právě tuto stránku objednávky. Například: https://www.danielnytra.cz/objednavka

Google Tag Manager tedy zobrazí pixel právě a pouze na této stránce.

V Google Optimize pak jen stačí naopak tuto stránku z testu vyloučit:

Google Optimize - vylučující pravidlo

Závěr

Tak co? Zvládli jste to? Napište do komentářů, co používáte vy na A/B testování stránek. Nástrojů je hodně.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *