Close

Manychat manuál pro začátečníky [2019]

Manuál manychat pro začátečníky

Po déle než roce testování, nastavování a spouštění nejrůznějších kampaní aplikace Manychat (článek zde), jsem se rozhodl napsat velký manuál pro začátečníky.

Na rovinu: Hlavní výhodu vidím v získávání leadů s přímým napojením na Facebook reklamu. Dobře míříte reklamou a po odsouhlasení GDPR máte kontakt v databázi.

Díky tomu jsem se dostal se začínajícím projektem pod 5 Kč za relevantní akviziční kontakt!

Cena za lead pod 5,- Kč

V tuto chvíli je v databázi 1.231 relevantních kontaktů a vypadá to, že po ní klient spustí hned další 🙂

Po přečtení tohoto článku budete schopni nastavit jednoduchou komunikaci, skrz Facebook Messenger, právě díky aplikaci manychat.com.

Co to je ten Manychat

Představte si aplikaci, která se přisosne k vaší facebookové stránce a dokáže automaticky komunikovat s lidmi na základě nějakých pravidel.

Ne tak, jako byste to byli vy… lidi nahradit nikdo neumí a ani nechce.

Klient ví dopředu, že jde o “něco umělého” (robota), který s ním komunikuje a v drtivé většině případů to lidi v ČR opravdu baví.

Zde je ukázka komunikace s robotem (aplikací Manychat, kterou dopředu nastavili pro získání slevového kódu):

Dokážete si představit využít takového pomocníka ve vaší firmě?

Může to být:

  • poslání slevového kódu
  • soutěž
  • magnet pro akvizici nových klientů
  • zajímavá nabídka apod.

Jak vnímat Facebook Messenger

Možná jste už někde slyšeli, že jde o revoluční komunikační kanál, který plně nahrazuje emailovou komunikaci.

Je to blbost. Jde o doplňující komunikaci.

V mém článku Facebook Messenger Bot: Open-rate 80% a CTR více než 50% píšu o super možnostech kontaktování potencionálních klientů, ale zároveň dodávám: Lezete lidem do kapsy, tak buďte proboha opatrní!

Je důležité si uvědomit, že pokud si člověk sedne k počítači a klikne na váš email, tak něco předpokládá dříve, než na něj klikne…

V případě Facebook Messengeru lidem přijde zpráva s vibrací okamžitě a komunikujete přes Messenger, který lidé používají k osobní komunikaci!

Doporučení: Posílejte nekomerční věci, o kterých víte, že to lidi zajímá! Souvisí to s popisem vaší persony cílové skupiny.

Tip: Chtějte v určitém kroku napsat i email. Samozřejmě jim musíte dát něco VIP.

Manychat vs. Chatfuel

Hledal jsem dlouho nástroj, který by zvládl všechny vychytávky, které nosím v hlavě.

Magnety pro své klienty, díky kterým se lidé registrují a zůstanou.

Není to jednoduché si vybrat, protože v této chvíli existuje mnoho řešení.

Pro mě bylo nejdůležitější:

  • cena
  • možnosti napojení na aplikace (API)
  • jednoduchost použití
  • přehlednost
  • stálost na trhu
  • přemýšlejí, co je dobré zlepšit

Nakonec jsem se rozhodoval mezi aplikacemi Manychat a Chatfuel. Obě dvě aplikace jsou super (hezké porovnání najdete zde).

Manychat nakonec vyhrál. V mém případě z důvodu přehlednějších statistik a přehlednosti celkové (vytváření automatizací apod.).

Jaká je cena Manychat

Naštěstí to s cenou mají jednoduché. Máte na výběr Zdarma nebo verzi Pro (odkaz na ceník najdete zde).

Verze zdarma je omezena funkčností, ale pro začátečníky bude naprosto stačit.

Hlavní výhody verze Pro vidím hlavně pro pokročilejší uživatele:

  • Přímé napojení na Facebook reklamu
  • Neomezený počet speciálních políček (budu o nich psát později)
  • API
  • Složitější automatizace

Verze PRO se pak odvíjí od počtu uživatelů. Zde vidíte, že zaplatíte měsíčně 45 dolarů za maximálně 5.000 aktivních registrovaných.

Cena za uživatele pro verzi PRO

Upozornění: Každá stránka se připojuje na jiný účet Manychatu. Uživatelé se nesčítají, ale platíte vždy dle nastavení každého z vašich účtů.

Tip: Začněte nejdříve ve verzi zdarma. Pořádně si to ošahejte, nastavte věci, o kterých tady píšu a pak se vrhněte do složitějších věcí.

Co jsou “Growth tools”

Jde o nástroje Manychatu, které máte k dispozici, abyste registrovali uživatele například pomocí vyskakovacího okna na webových stránkách nebo facebookovou reklamou.

Všechny najdete zde:

Manychat - Growth tools

Stačí vytvořit nový:

Manychat - Growth tools

a voila, máte je tady:

Manychat - Growth tools

Máte velké množství možností:

Vždy máte více kroků k nastavování, Ukážeme si to na získání slevy 15% ve všech těchto nástrojích (Growth Tools):

  1. Úvodní grafiku, která se zobrazí klientům před jejich akcí (zde je informace a výzva k akci)
  2. Poděkování za akci (poděkování, že se registrovali)
  3. Komunikaci skrz Facebook Messenger (poslání slevového kódu do Facebook Messengeru)

Bar – proužek

Jde o jednoduchý proužek, který můžete vložit na vaše WWW stránky a získávat kontakty skrz Facebook Messenger (díky Manychat).

Slide-In – vyjížděcí okno

Určitě to znáte.. po nějaké době vám vyjede okno na stránkách. Nastavování v Manychatu je jednoduché:

Growth Tools: Slide-In

Když na vás vyskočí okno, tak to nemá nikdo rád.. problém je, že to furt funguje a akvizice nových klientů je v řádu procent.

Growth Tools: Modal

Page Takeover – vyskakovací celookno

Je to stejné jako vyskakovací okno (viz. Modal), jen přes celou obrazovku.

Growth Tools: Page Takeover

Button – tlačítko

Netřeba asi nic říkat.. jednoduše si nastavíte tlačítko a pak jej dáte kamkoliv na stránky.. do textu, do patičky… kamkoliv.

Growth Tools: Button

Box – boxík na www stránky

Další možností je vložit box někam na stránky. Ideálně se zde hodí ve WordPressu boční panel (widget).

Growth Tools: Box

Landing page – samostatná stránka

Můžete odkazovat odkudkoliv na tuto stránku, kterou zase intuitivně nastavíte v systému Manychat.

Growth Tools: Landing page

Ref URL – odkaz

Velice jednoduše můžete odkazovat rovnou do vašeho firemního facebook messengeru pomocí tohoto nástroje.

Zde nenastavujete žádnou grafiku, ale rovnou komunikaci a pak už jen stačí zkopírovat odkaz a někam vložit.

Growth Tools: Ref URL

Tip: Tento odkaz může perfektně sloužit pro affiliate vašeho projektu. Ukážu to v následujícím článku, který bude už pro pokročilejší.

Facebook Ads JSON – reklama na FB

Tuto část používám pro akvizici nových kontaktů nejčastěji. Umožňuje vám přímo napojit Facebook reklamu na Manychat.

Stačí nastavit prvotní komunikaci a případná automatizace již vyřeší zbytek.

Akvizice potom probíhá takto:

  1. Vytipovaný člověk uvidí reklamu na Facebooku (relevantní!)
  2. Klikne na odkaz (kreativa může být i s videem)
  3. Díky napojení (JSON) se rovnou dostane do vašeho firemního facebook messengeru
  4. Automatizace v Manychatu s ním začne komunikovat (samozřejmě je důležité, aby tento člověk hned pochopil, že se nebaví s jiným člověkem, ale např. odpovídá na otázky, aby se dostal do soutěže apod.)
  5. Požádáte ho o další kontakt (email, telefon)… to už je na další článek nebo webinář 🙂

JSON je speciální kód, který potom vložíte v rámci vytváření kreativy do vaší facebookové reklamy.

Growth Tools: Facebook Ads JSON

Poznámka: Musíte mít placenou verzi.

Facebook Comments – komentáře u příspěvků

Pokud chcete být fakt vymakaní, můžete nastavit automatickou reakci na komentáře u vašich firemních příspěvků.

Growth Tools: Facebook Comments

Facebook Messenger Code – originální vizitka

Tato část má přesah do reálného světa (čtěte offline). Pokud si ji vytisknete, můžete ji dát například na svoje vizitky a díky naskenování tohoto kódu se lidé z mobilem dostanou rovnou k vám na Facebook Mseenger. Cool.

Growth Tools: Facebook Messenger Code

Poznámka: Musíte mít placenou verzi.

Customer chat – online chat

Můžete na své stránky vložit i online chat. Veškeré natavení děláte zase zde v Manychatu.

Growth Tools: Online chat

Checkbox – někdo souhlasí s něčím

Toto je už trochu vyšší dívčí. Můžete dát zaškrtávací okénko kamkoliv na své webové stránky nebo do eshopu.

Například, pokud ho člověk zaškrtne, tak ho můžete informovat o jeho vytvořené objednávce apod.

Growth Tools: Checkbox

Více informací najdete:

Co to je Broadcast

Stejně jako využíváte třeba Activecampiagn, Mailchimp nebo Ecomail pro jednorázové rozesílky vašich emailů, můžete využít i Manychat pro jednorázové rozeslání.

Můžete tak rozeslat na celou vaši databázi nebo jen část na základě segmentace.

Broadcast

Typy rozesílek (Message Type)

  • Subscription Broadcast – nesmí obsahovat reklamu a promo materiály na vaše podnikání, ale může být poslána kdykoliv
  • Promotional Broadcast – může obsahovat reklamu nebo promo materiály, ale může být poslána pouze 24hodin od poslední aktivity uživatele
  • Follow-up Broadcast – Můžete poslat po 24hodinovém okně “Promotional Broadcast” jednu zprávu, ale dokud uživatel nezareaguje, není možné mu nic posílat

Poznámka: Zase musím zmínit jedno velké POZOR! Není to stejný komunikační kanál, jako email. Nemůžete rozesílat jen nabídky, jinak se na vás všichni naštvou. Facebook Messenger se používá pro online chatování mezi kamarády, kolegy nebo známými. Ti rozhodně super nabídku na nové talíře každý týden neposílají. Doporučuji si přečíst Messenger Platform Policy Overview

Segmentace (Targeting)

Můžete cílit na základě více věcí. Zde je ukázka cílení na lidi, kteří mi vyplnili, že mají vlastní eshop a já nastavil Manychat tak, aby jim přidal Tag (štítek) s názvem “má eshop”:

Segmentace na základě štítku

Kdy odesílat (Schedule Broadcast)

Můžete odeslat okamžitě nebo si zvolit datum a čas rozesílky.

Schedule Broadcast

Nastavení časové zóny (Timezone settings)

Je důležité v nastavení zvolit správné časové pásmo a myslet i na lidi, kteří například spí v tuto chvíli v Austrálii 🙂

Timezone settings

Máte na výběr:

  • Send all at the same time – vše bude posláno okamžitě (resp. jak nejrychleji to půjde)
  • Time travel – zpráva budou doručené na základě nastavení časového pásma registrovaného člověka. Tzn. Pokud to pošlete v 16:00 v ČR, tak v USA to dostanou ve 4 p.m. amerického času konkrétního státu.
  • Limit sending time – zpráva bude doručena jak nejrychleji to půjde v časovém rozmezí od-do v daném časovém pásmu. Například chcete, aby se to lidem zobrazilo co nejrychleji mezi 16:00-20:00 a všichni co do toho “spadnou”, dostanou zprávu okamžitě.

Nastavení typu notifikace (Notification settings)

Máte na výběr nejrůznější typy notifikací.

Notification settings

Máte na výběr:

  • Regular Push – každá zpráva, kterou tento broadcast obsahuje, bude poslána se zvukem. Pokud je součástí Broadcastu více zpráv, všechny budou zobrazeny se zvukem a informací na mobilu.
  • Only 1 regular notification – pokud v rámci Broadcastu máte více zpráv, bude první Regular Push a ostatnív tzv. Silent módu (viz. níže). Hodí se pro Broadcast s více zprávami.
  • Only 2 regular notifications – to samé, jen jsou na začátku 2x Regular zprávy.
  • Silent Push – bez zvuku se zobrazí na mobilu notifikace.
  • Silent – nezobrazí se notifikace a je to samozřejmě bez zvuku.

Custom fields pro segmentace

Každý registrovaný uživatel má svoje políčka, kde můžete napsat nejrůznější věci:

  • věk
  • email
  • oslovení (budu řešit v dalším článku)
  • jestli je majitel firmy
  • nemá náhodou eshop
  • kolik má zaměstnanců
  • potřebuje poradit s marketingem? A kterým?
  • leadscoring

Stačí je pak jen vyplnit a máte možnost krásné segmentace a uzavření obchodu na míru.

Takto to vypadá v manychatu:

Custom fields

Jaké typy políček máte k dispozici:

  • Text – zde můžete vepsat cokoliv, včetně emailu
  • Číslo – pouze čísla, která můžete různě sčítat a odčítat (výborné pro leadscoring)
  • Date – uchování data
  • Datum a čas – navíc i čas
  • Boolean (True/False) – ANO/NE odpovědi

Díky nim potom můžete spouštět automatizace, vytvářet větvení ve Flow nebo segmentovat Broadcast. Hodně o nich budu psát v druhém článku, který připravuji a který je pro pokročilejší uživatele.

Tyto políčka můžou být vztažena buď pouze k určitému člověku nebo k celému účtu:

  • User fields – políčka pro každého uživatele zvlášť
  • Bot fields – políčka pro celý účet. Zde může být např. klíč API pro napojení na externí zdroje, součet všech hodnot speciálního políčka user custom fields apod.

Flows je základ

Představte si normální komunikaci dvou lidí, která hezky plyne (flow):

Já: Čau chlape, jak se máš?
On: Jo, díky za optání.. jde to.
Já: Počkej, nezakládal sis nedávno firmu?
On: Ano
Já: A v čem podnikáš?
On: Prodávám na eshopu kozačky
Já: To je super! A kolik máš už zaměstnanců?
On: 2
Já: Nepotřeboval bys poradit s online marketingem?
On: Potřebuji vyřešit PPC
Já: Tak mi zavolej zítra, tady je na mě kontakt

Jak nám tato banální komunikace může pomoct v segmentaci kontaktu? Dozvěděli jsme se:

  • Má se dobře? – Ujde to – segmentace nálady: Jak je
  • Má firmu? – ANO – segmentace: Majitel
  • Druh podnikání? – Eshop – segmentace: Má eshop
  • Kolik zaměstnanců? – 2 – segmentace velikosti: Malá firma
  • Potřebuje marketéra? – PPC – segmentace marketingu: PPC
  • Chce kontakt? – ANO – segmentace leadscoringu: 100 bodů

Co kdyby tento rozhovor proběhl 156krát za den a každý by byl trochu jiný?

Co kdybychom tyto odpovědi ukládali do Custom Fields? ..a pak y toho udělali nějakou automatizace? Cool.

Nejdříve ale musíme vytvořit konverzaci, která se může větvit. Proto se to jmenuje Flow a používá se na editaci Flow Editor.

Začneme první otázkou a rovnou ji vpisujeme do Flow Editoru:

Flow Editor

Jak vidíte, nejdříve se zeptám, jak se má a dám mu na výběr 3 možnosti. Pokud na jednu z nich klikne, uložím si ji do speciálního políčka s názvem “Jak je“.

Takto pak vypadá první krok komunikace:

Flow editor - demo

..to se samozřejmě propíše do custom fields:

Propsání custom fields

a pokračujeme dále ve flow editoru:

Komunikace po dalších 2 krocích vypadá takto:

to znamená, že se nám do 2 políček doplnili odpovědi (super pro segmentaci) a přidali jeden tag (štítek) s názvem “má eshop” (pouze pro ukázku).

Tak bychom mohli pokračovat krok po kroku, až vytvoříme kompletní rozhovor s větvením, když někdo něco odpoví. Pozor na každé větvi ať si uvědomíte, co dává smysl:

  • když nepodniká, tak se ho neptáme na to, jestli má eshop
  • i když nepodniká, tak ho může zajímat PPC (je zaměstnancem firmy)

Tip: Nejdříve si uvědomte, co všechno potřebujete o lidech vědět, abyste uzavřeli obchod. Pak vytvářejte komunikaci pomocí flow editoru.

Doporučené nastavení Manychatu

Nastavení naštěstí děláte jen jednou. Je toho poměrně hodně.

General settings – základní nastavení

General settings
  • Greeting text – text, který uvidí nově registrovaní uživatelé
  • Cart URL Shortener [PRO] – zkracovač, díky kterému uvidíte i statistiky CTR (míra prokliku). Lze vypnout, ale pak nemáte tyto informace.
  • Clone to Another Page – můžete duplikovat tento účet na jinou Facebookovou stránku
  • Refresh Facebook Permissions – občas se stane (mě např. 1x do roka), že je potřeba znovu refreshnout práva k facebookové stránce. Dělá se to zde.
  • Keyboard Input – mějte zapnuté, jinak by uživatelé nemohli zadávat svůj email nebo telefon
  • Audience Visibility – uvidíte v Manychatu pouze registrované aktivní kontakty
  • Disable bot for this page – no comment

Live chat

Live chat nastavení
  • Live Chat Behavior – live konverzaci může spustit jakákoliv zpráva od uživatele nebo pouze, pokud vy sami budete chtít. Doporučuji nastavit to první, abyste mohli odepisovat co nejdříve.
  • Personas in Live Chat – lze nastavit, že odepisuje konkrétní člověk v týmu
  • Close all opened conversations – jedno tlačítko pro uzavření
  • Sound notifications – nastavte si zvukovou notifikaci, když přijde nová zpráva

Nastavení Growth Tools

  • Widget Localization – nastavte češtinu
  • Authorize Websites – nastavte vaše domény
  • Branding – vypněte zobrazování Manychatu

Nastavení Notification

Nastavení notification
  • My email for notifications – email, kam vám budou chodit informace o nově registrovaných
  • Live Chat – posílání informací o konverzaci na Facebook Messenger
  • ‘Notify Admins’ Action [PRO] – posílání informací adminům. Hodí se to ve spojení s dosažením vysokého leadscoringu

Nastavení Cutom fields

Jsou dva druhy custom fields, které popisuji v odstavci výše zde. Obojí si zde můžete nastavit.

Nastavení Tags (štítků)

Zde pouze nastavujete štítky, které chcete použít např. ve flow.

Nastavení uživatelů

Nastavení uživatele

Můžete zde přidat nového uživatele:

Nastavení práv uživatele

Máte na výběr práva:

  • Admin – uživatel může to samé, co vy: Duplikovat, mazat, nastavovat platby, faktury… doporučuji si rozmyslet, jestli není lepší Editor
  • Editor – může dělat vše s obsahem, ale nemůže Manychat například zkopírovat nebo úplně vypnout
  • Live Chat Agent – komunikuje s uživateli přes chat. Může jim přiřazovat již vzniklé tagy (štítky) a vyplňovat custom fields
  • Viewer – pouze se může dívat. Nemůže nic měnit nebo upravovat.

Nastavení Payments (plateb)

Toto je nastavení případných plateb od vašich uživatelů. Bohužel Manychat lze nastavit pouze se službou Stripe, která není pro ČR 🙁

Zde najdete případně celý postup, jak na přijímání plateb přes Stripe díky Manychatu.

Nastavení Integrations (propojení)

Manychat lze jednoduše napojit na 4 služby. nicméně jsem přišel na to, jak jej napojit na cokoliv 🙂 To je ale námět pro speciální článek a máte se na co těšit.

Můžete se napojit:

  • Google Sheets – jednoduše vyberete list ve vašem souboru na Google.
  • Mailchimp – kontakty můžete ukládat zde, ale jak jsem psal nahoře, v jednom z příštích článků ukážu, jak to jde udělat do jakéhokoliv emailového nástroje.
  • HubSpot – jednoduše napojíte na tuto známou službu
  • ConvertKit – jednoduše napojíte na tuto známou službu

Závěr

Už víte, jak Manychat zapojíte do svého marketingového mixu? Sbírání leadů bude zajímavé cca 1-2 roky, tak si pospěšte!

Velkou výhodou je, že to není profláklé, jako email.. ale email nebo telefon od lidí nakonec taky dostanete 🙂 Jak na to? O tom budou další články.

6 komentářů

  • Překvápko. Pro mne.
    Hlavní téma pro mne vlastně vůbec nemá význam (neprodávám věci), ale napsané to je tak, že jsem vydržel. Což nebývá často.
    Až jsem se i začal zabývat myšLenkou na jiný typ využití – třeba zcela nekomerční politickou agitaci 🙂
    Tož díky.

    • Dá se to použít pro všechny druhy podnikání… mám klienty, které by to dříve ani nenapadlo. Důležité je mít strategii, personu na FB a chuť zkusit novou akvizici 🙂

  • Jde celá stránka manychatu překlopit do češtiny nebo slovenštiny? Ta angličtina mi dělá problémy. Díky

  • Už víte, jak Manychat zapojíte do svého marketingového mixu? Sbírání leadů bude zajímavé cca 1-2 roky, tak si pospěšte!

    Dobrý den pane Nytro,

    proč si myslíte, že sbírání ledů už nebude brzy zajímavé?

    Děkuji,

    Zuzka

    • Už to přichází ze strany Facebooku: Nezaplatíte? Neposíláte…. Sbírání leadů bude pořád zajímavé, ale Manychat a další Messenger Marketing skrz Facebook budou značně omezeny v příštím roce 🙁

  • Napsat komentář

    Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *