Crowdfunding (1.) – Jak vlastně začít

Daniel Nytra

Crowdfunding je cool: Je nový, voní exotikou a dostanete peníze ještě dříve, než do toho finančně „zahučíte“. Nejde to nevidět: Nejúspěšnější projekt získal více než 13 miliónů dolarů. U nás Dan Přibáň získal na trabanty téměř 3 milióny korun. V posledním měsíci mě požádali  celkem 4 lidé o pomoc v souvislosti s tímto fenoménem: „film, kniha, CD a cestování“. Láká mě to… tento článek je 1. díl seriálu: O vzniku jednoho z nich.

Crowdfunding

Takové normální dobrodružství

Luckycesta.czJde o nový projekt mé přítelkyně Lucky. Díky blogu luckycesta.cz má již několik stovek emailů a to samé na FB a Google+. Twitter z nějakého důvodu ignoruje a přitom by ji technici a markeťáci žrali… 🙂

Odtajněné body projektu

  • bude to dobrodružství spojené s cestováním
  • bude to 2-3 měsíce dlouhé
  • bude se cestou natáčet film
  • bude to příští rok 2016
  • bude to dámská jízda = nebudu tam já 🙁
  • bude to pecka!

Suma-sumárum

Při studování jednotlivých postupů úspěšných projektů jsem narazil na spoustu důležitých bodů utopených v omáčce obecného kecání o ničem. Vše jsem seřadil chronologicky a popsal obecně pro jakýkoliv projekt:

  1. budovat databáze fanoušků (email, FB, Twitter) a dlouho dopředu s nimi udržovat kontakt
    • vytvořit systém blogu (ideálně na systému wordpress)
    • zjistit, kdo je persona cílovky
    • přidávat příspěvky z oboru (tvořit obsah)
    • publikovat a dávat vědět (zde pomůže reklama na Facebooku)
  2. příprava projektu
    • finanční příprava (nezapomínat, že v době přípravy se nevydělává 🙂 )
    • kolik minimálně a ideálně chci získat (tento rozdíl je možné pokrýt z vlastních zdrojů – viz. bod č.4)
    • zjistit si podmínky serverů, kam se vystaví poptávka
    • vybrat si druh crowdfundingu
    • příprava prostředků (lidé, kde seženu stroje nebo vývojáře apod.)
    • příprava dalších věcí okolo (např. načasování)
  3. příprava prodejní stránky na stránkách crowdfundingového serveru
    • opravdu kvalitní video s vysvětlením (doporučuji najmout profíka: scénář, kamera, zvuk)
    • kvalitní texty polopatě (neboli pro blbce)
    • být hodně osobní a nebát se lidi rozesmát (emoce jsou velice důležité)
    • připravit si odměny, které lidi zaujmou („Hřejivý pocit z pomoci za 500,- Kč“ asi nezaujme)
  4. spuštění projektu
    • dát o tom vědět na vaší databázi kontaktů
    • rozjet marketingovou kampaň pro získání kontaktu a posléze požádat o podporu na prodejní stránku
    • rozjet marketingovou kampaň pro získání podpory rovnou na prodejní stránku
    • testovat jednotlivé reklamní kanály
    • upozorňovat na konec akce
    • pokud chybí pár peněz do úspěšného konce, doplnit z vlastních finančních zdrojů
  5. sranda přestává, pokud jste peníze opravdu vybrali 🙂
    • 1 noc oslavy
    • několik měsíců tvrdé práce dle bodu č.2
    • stále dávat lidem vědět, co se děje (blog, email, FB…)
    • stále budovat databázi kontaktů (můžete mít navazující projekt: Další cesta, hudební album nebo kniha)
    • vytvoření prodejní stránky (např. plugin pro WordPress: WooCommerce) a rozjet marketing pro nepřímý prodej (více v článku: „Chcete mít stálé zákazníky? Chovejte se jako drogoví dealeři!
  6. post-akce
    • prodeje produktu
    • stále budování databáze kontaktů
    • stále PR
    • přemýšlení o nových crowdfundingových projektů
      (nebo: „No to určitě! Už do toho nejdu!“)

Bod č.1: Lucka + blog = kontakty

Lucka si objednala grafika, který ji navrhl stránku cestovatelky „na míru“ + se nechala profi vyfotit. Stránka nejdříve vznikla v systému Joomla, ale hodně rychle jsem ji předělal do WordPressu. Minulý rok sepsala EBook zdarma o cestování (vážně je skvělý) a já přidal pluginy do WordPressu. Systém má nastavený pro autoresponder Mailchimpu, takže systém pro budování databáze kontaktů je hotový.

Je hodně aktivní na Facebooku a díky novinářské praxi píše kvalitní články na svůj blog a všude možně: Magazín Koktejl, Travel Focus. Zároveň si dělá PR v Objektivu a na UPC televizi moderuje cestovatelský pořad Travel Journal. Uffff… to bychom měli 🙂

Cílovka je zatím obecná a doplním v dalším díle.

Závěr 1. dílu

Je nutné vyzdvihnout jednu super věc na crowdfundingu: Levný test vašich projektů. Pokud neuspějete s projektem a jeho marketingem, nebude vás to stát statisíce nebo milióny, jako kdysi dávno: „Udělám firmu – najmu si lidi – vyrobím věci – nikdo to nechce“.

…a co vy? Setkali jste se vy někdy s crowdfundingem? Jaké to bylo? Co jste zjistili o svém projektu? Pokračujete v dalších projektech?

8 komentářů u „Crowdfunding (1.) – Jak vlastně začít“

  1. Jo to bude zajímavé, už se těším na další díly, crowdfunding je zajímavé téma.

    Lucku znám, taky ji sleduji, snad se jí vše povede 🙂

    Odpovědět
  2. Inspirativní pohled z kterého je vidět, že získaní peněz není jednoduché a stojí za nim obrovské množství práce (času).

    Osobně jsem v lednu dal na svůj blog o Excel informaci o možnosti zaslat příspěvek na provoz mého blogu. Už mám na účtě druhou platbu 😉 Takže crowdfunding funguje.

    Odpovědět

Napsat komentář