Close

UTM parametry: Jak je správně nastavit

UTM parametry

UTM parametry jsou extrémně důležité, všichni to vědí a dost firem na ně kašle. Slouží ke správnému měření výsledků úspěšností kampaní v Google Analytics. Pokud je máte správně nastavené, budete vědět, jaká kampaň, sestava a případně i konkrétní klíčové slovo vydělává peníze nejefektivněji.

Vysvětlení UTM paramtrů

Zde je ukázka přidání základních UTM parametrů k obyčejnému odkazu na stránku mého blogu

https://www.danielnytra.cz/blog/?utm_source=facebook&utm_medium=banner&utm_campaign=akvizice_webinar_2019-20-01
  • utm_source=facebook – název zdroje kampaně “facebook”
  • utm_medium=banner – název média “banner”
  • utm_campaign=akvizice_webinar_2019-20-01 – název kampaně “akvizice_webinar_2019-20-01

Další, rozšiřující utm parametry, se můžou použít pro přesnější dělení kampaní sestav a placených klíčových slov v rámci PPC systémů (Sklik a Google Ads):

  • utm_content – název reklamní sestavy
  • utm_term – klíčové slovo nebo slovní spojení

V některých systémech stačí jen zaškrtnout, že je chcete UTM parametry používat, v jiných je to složitější (např. Facebook).

Sklik a UTM parametry

V skliku musíte mít zapnutou službu “Automatické tagování URL“:

Automatické tagování URL

Dále je potřeba trochu změnit nastavení. Nezapomeňte hlavně změnit v utm_content hodnotu {adgroup}:

Automatické tagování v skliku a drobná změna

Příprava Google Adwords

Propojení Google Adwords a Google Analytics byste měli mít už dříve. Doporučuji vše znovu zkontrolovat. Pomůže vám v tom manuál od Google nebo se obraťte na mě (kontakt zde).

Příprava Facebooku

Při vytváření reklam v systému Facebooku je to trošku komplikovanější. Facebook nepřidává UTM parametry automaticky a musíte každou vytvořenou reklamní kreativu označit unikátními utm parametry sami.

Pomůže vám v tom nástroj Campaign URL Builder:

Příklad: Chci na facebooku vytvořit akviziční reklamní kampaň pro získávání nových emailových adres. Lidé se budou registrovat do mojí databáze díky ebooku s názvem “Marketingový plán pro malé firmy”.

UTM parametry tedy jsou:
utm_source=facebook&utm_medium=banner&utm_campaign=E-book%3A%20Marketingov%C3%BD%20pl%C3%A1n&utm_content=Hlavn%C3%AD%20feed%20-%20Look%20a%20like

Pozor! utm parametry není celý odkaz, ale pouze pokračování “za otazníkem”. V našem případě tedy začínají “utm_source=….”

Zde je návod, co jsem do nástroje Campaign URL Builder zadal:

Facebook a utm parametry

a u Facebooku to zadávám zde:

Vložte utm parametry zde

Emailové nástroje a UTM parametry

Většina nástrojů pro rozesílku emailu má v sobě již zabudovanou podporu UTM parametrů. Stačí v rámci kampaně přidat informaci, že chcete použít označení pro Google Analytics. Zde je například možnost volby v Activecampaign:Google Analytics: Volba utm parametrů

..podobně to bude u ostatních emailových systémů jako Mailchimp, ecomail, smartemailing apod.

Příprava ostatních systémů

Postup v případě ostatních odkazů je stejný, jako u Facebooku. Používám stále nástroj Campaign URL Builder. Jeho hlavní výhodou je možnost využít diakritiku v názvu kampaní i sestav.

Zde je ukázka nastavení odkazu pro patičku v emailu, který běžně používám v osobní komunikaci:

Bitly: Vložení odkazu do patičky emailu

Další nástroje pro UTM parametry

Pokud se vám Campaign URL Builder nějak nezdá, máte možnost využít i jiné.

Zkracovač: Pomocník pro UTM parametry

Problém nastává v případě, kdy musíte vložit odkaz a není možné jej “skrýt” v HTML textu. Například příspěvek na facebooku (bez reklamy).

Na jednu stranu chcete mít i v obyčejném příspěvku odkaz s UTM parametry, ale na stranu druhou, vypadá dlouhý odkaz blbě. V tomto vám pomáhají zkracovače, které přesměrují návštěvníka z odkazu “hezkého” na jiný odkaz s utm parametry.

https://domena.cz/zkraceny-odkaz-na-ebook => 
https://domena.cz/landing-page?utm=source=linkedin&utm_medium=post&utm_campaign=ebook

Ideální je, mít zkracovač vlastní. Například WordPress na to má spoustu pluginů (Redirection ve článku zde). Důvod je jasný: Budete mít zkrácený (= hezký odkaz) a lidé, kteří se chtějí prokliknout uvidí v odkazu vaši doménu (např. www.danielnytra.cz/zkraceny-odkaz-na-ebook).

Pokud to nejde, můžete využít externí aplikace, kterých je fakt hodně.

Jednou z nich je služba bit.ly.

Zde je ukázka použití pro obyčejný příspěvek na facebooku (bez reklamy). Nejdříve začneme nástrojem Campaign URL Builder:

UTM parametry na Facebooku bez reklamy

a pak jen jednoduché vložení do zkracovače bit.ly:

UTM parametry v bit.ly

a případná úprava výsledné adresy:

UTM parametry a uložení v bit.ly

..a vložit zkrácený odkaz “http://bit.ly/ebook-zdarma-marketingovy-plan” do obyčejného příspěvku a máte pod ním skryto přesměrování na vaše stránky s utm parametry.

Vše vypadá hezky a přesměrování zajistí správné utm parametry… 2 mouchy jednou ranou:

Bit.ly: Zkrácení

Ostatní využití utm parametrů

Tím to nekončí. Jakákoliv komunikace se dá označit unikátními utm parametry. Jen tak můžete zjistit, která z reklamních kampaní, sestav a kreativ je úspěšná:

  • pracujete s blogery (odkazy z jejich blogu)
  • máte odkazy ve firemních emailech, které se opakují
  • sociální sítě apod.
  • srovnávače produktů (většinou automaticky nastavené)

UTM parametry použité na vlastním webu

Pokud využíváte utm parametry v rámci vlastního webu, nezapomeňte, že vám to zkresluje výsledky. Pokud někdo přijde například z Google nákupů, pak na vašem webu klikne na banner s utm parametry a nakonec nakoupí, Google Analytics vám ve standardním nastavení bude zobrazovat nákup z tohoto banneru… ale člověk přišel z Google nákupu. Bacha na to!

Závěr

Pokud byste měli problém s nastavováním, obraťte se na mě. Analýza a optimalizace mě jednoduše baví 🙂

6 komentářů

  • Pěkný, komplexní a přitom jednoduchý článek.

    Napadá mě pár doplnění:
    1) bit.ly zkracovač můžete použít i se svojí vlastní doménou a mít tak “obrandované” i krátké odkazy (postup viz https://miroslavpecka.cz/blog/zkracovac-url-vlastni-domena/ )

    2) pokud potřebujete hromadně přidat podobné UTM parametry více odkazům, může se vám hodit Excelovská “šablona”, která skládá parametry a URL dohromady (ke stažení na https://miroslavpecka.cz/nastroje/google-analytics-utm-xls/ )

    3) UTM parametry pro měření prokliků odkazy v rámci vašeho vlastního webu opravdu není šťastné řešení. Pokud prokliky potřebujete měřit, použijte Google Analytics události nebo přímo k tomu určené Internal Promotions (https://developers.google.com/analytics/devguides/collection/analyticsjs/enhanced-ecommerce#measuring-promos)

  • Dobrý den,
    hezky popsané, jen mě překvapilo, že u UTM pro e-mail dáváte “email” do Source a ne do Medium, jak to doporučuje Google. Nebylo by lepší držet se doporučení Google a označení odkazu “patička” dát do Content?

  • Zdravím,

    používám UTM parametry pro vnitřní linkování uvnitř webu. Snažím se tím zjistit návštěvnost z různých bannerů nebo jiných “magnet” odkazů. Je to takto OK? Nebo mám si na něco dát pozor?

  • Napsat komentář

    Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *