Close

Poslední příspěvky

Chcete získávat nejnovější informace?

UTM parametry

UTM parametry: Jak je správně nastavit

UTM parametry jsou extrémně důležité, všichni to vědí a dost firem na ně kašle. Slouží ke správnému měření výsledků úspěšností kampaní v Google Analytics. Pokud je m…
Více zde

Thrive Leads – překlad do češtiny

AKTUALIZACE 2.5.2018: Nová verze češtiny s přeloženými frázemi! Je to tak. Vyhodnotil jsem plugin Thrive Leads jako ten nejlepší pro získávání emailových kontaktů. Stejně jako vn…
Více zde

Video reklama v roce 2018

Video reklama je v této době super. Facebook jde proti Google (youtube, adwords) a my můžeme všichni využít velice levné video reklamy. Jak to ale udělat, aby prodávala nebo dělal…
Více zde

E-shopy a EET (od 1.3.2017)

UPDATE 1.12.2016: SimpleShop.cz umí EET! UPDATE 1.3.2017: Pokud jste autory online produktů, spadáte pod 3. vlnu (1.3.2017) – KLIKNĚTE ZDE Jak jistě víte, díky panu Babišovi jsou m…
Více zde

Co ti lidi FURT chtějí?

Udělal jsem po roce další dotazník na svoji databázi kontaktů. Rozeslal jsem e-mail s žádostí a získal 638 odpovědí za cca 10dní. Ptal jsem se pouze na 4 základní otázky…
Více zde

MailerLite je super a ušetří prachy

Narazil jsem po delší době znovu na službu MailerLite a hodně se mi zalíbila. Kdysi byla nedodělaná a chybělo mi v ní spousta funkcí, ale dnes je to plnohodnotná emailová …
Více zde

Accelerated Mobile Pages (AMP)

Accelerated Mobile Pages jsou speciální stránky pro rychlé načítání statického obsahu v mobilních zařízeních podporované Googlem. Responzivní šablona je sice fajn, ale pro mobilní …
Více zde

Jak začít podnikat

Znám to a chápu to: Sám podnikám a navíc mám klienty, kteří se řadí mezí malé nebo střední podnikatele. Jak vlastně začít podnikat a vydržet nekonečný boj s vel…
Více zde

Start-up, který vznikl z naštvání

Byl jsem vážně naštvaný. Naštvaný na existující prodejní systémy. Já chci prostě jednoduše prodávat.. nic víc… Připomíná mi to zlatou horečku: Nejvíce na zlaté horečce vyd…
Více zde

SMS automaticky a s oslovením klienta

Dostal jsem zajímavý úkol od Michala Pechláta, kterého si velice vážím, a který je zároveň mým klientem téměř 2 roky. V jeho firmě Kominictví Pechlát nemají na klienty email…
Více zde
https certifikat

HTTPs a pruda s přechodem na něj

Přejít na https jsem chtěl už dávno. Pro velkého bratra (Google.com) je to jeden ze signálů pro SEO pozice… ale až díky push notifikacím jsem rozhodl. Chci push notifikace testovat na…
Více zde

Push notifikace pro marketing

Push notifikace (zprávy) jsou věc, se kterou jsem se setkal při vytváření aplikací pro mobil. Málo markeťáků ale ví, že to lze použít i v rámci webového prohlížeče. …
Více zde
rlsa

RLSA + Facebook = VSL

Remarketing asi všichni znáte: Médžik zobrazování bannerů a textových reklam všude po internetu jen lidem, kteří navštívili vaše stránky (a něco tam udělali). RLSA už …
Více zde

Digitální nomádství v Maroku

V Maroku je (skoro) všechno, co potřebuji k životu: Vysoké hory na trek, moře na surf a plavání, pláže na běhání, jídlo na oblizování, internet v mobilu chytnutelný kdek…
Více zde

14x Důležité prvky prodejní stránky

Vytvořil jsem jednoduchou infografiku, která rozebírá jednotlivé prvky prodejní stránky internetového kurzu. Pokud nejste e-shop (prvky eshopu jsem rozepsal v tomto článku), můžete te…
Více zde
seo

12+1 SEO nástroje ZDARMA

Spousta lidí vnímá SEO jako magii. Nesmysl. Stačí jen zjistit, co lidé opravdu chtějí …a dát jim to: Poradit nebo vyřešit jejich problém. Pokud budou návštěvníci stránek u&…
Více zde

Activecampaign (1.): Jak začít

Začínám dělat sérii manuálů o naprosto úžasném nástroji pro emailový marketing: Activecampaign. V tomto článku proberu založení účtu active campaign (14 dní zdarma) +…
Více zde

Facebook & Podnikání

Dnešní článek je o síle sociálních sítí. Facebook, Google+ a Twitter můžou pomáhat v podnikání každý den. Například tento blog si díky nim buduje každodenně data…
Více zde

…ten blog fakt vydělává!

Dneska bych rád všechny přesvědčil, že je blog důležitý pro jakýkoliv druh podnikání. Ať prodáváte vize firmám, nebo máte eshop na koberce, nebo víno z dovozu, kočky z ul…
Více zde
Marketingový mix

Marketingový mix

Používat klasický marketingový mix (4P) na internetu je už opravdu “passe”. Nelze napasovat jednu poučku na všechny druhy podnikání. Není to zdravé a hlavně straaaašně…
Více zde
Komunikační mix

Komunikační mix

Je nutné, abyste vyzkoušeli, otestovali a popřípadě využívali více kanálů komunikace se zákazníky. Reklama na internetu je pouze část marketingu. Zde vyjmenovávám nejdůležitěj…
Více zde

Facebook reklama = cílení jak sviňa

Miluju Facebook! Všichni na sebe všechno prozradí…  a komu to nejvíce pomůže (kromě zlodějům o dovolených)? Chytrým markeťákům a podnikatelům! V tomto článku naj…
Více zde

Cesta pravého muže (od ajťáka)

Tento článek je o mně. Je o změně, kterou jsem nedávno udělal. Byla to velká změna. Před pár lety slova jako “štěstí” , “vnitřní pocit” , “rovn…
Více zde
Košík

Affiliate marketing + armáda partnerů

V tomto článku si nejdříve popíšeme výhody a nevýhody affiliate pro prodej na internetu společně s fintami, pak je omáčka se seznamy dostupných affiliate programů + sítí a&n…
Více zde

12x Jak zvýšit návštěvnost stránek

Zde je 12 praktických věcí, které vám zvýší návštěvnost stránek. Určitě jste alespoň jednu z nich řešili v práci nebo na svém blogu. Doufám, že vám pomůžou ve vašem …
Více zde
Hybatel odkazu

Efektivní metoda SEO: Hybatel odkazů

Článek popisuje velmi efektivní SEO metodu, kterou zvládne s nulovými náklady opravdu každý. Přeložil jsem ji volně do češtiny: Hybatel odkazů. Stěhovák (z angl. “Mov…
Více zde
WordPress šablona zdarma

Jak ušetřit na emailovém marketingu

Emailový marketing je jeden z nejúčinnějších prodejních kanálů. Nechápu, proč na něj zapomíná spousta firem. Není tak sexy jako Facebook? Nebo není tak neznámý a zastřený…
Více zde
Facebook - Let's go!

Jak na remarketing u Facebooku

Remarketing je super věc. Stačí jít na stránku, kde je remarketingový script umístěný (od Googlu, Seznamu, Etargetu nebo Facebooku) a hned zafunguje. Probíhá IT médžik a světe …
Více zde
Heat mapa

Jak zvýšit jednoduše návštěvnost

UPDATE 30.8.2014: Google Authorship končí, takže tento článek už neplatí. Více o tom proč a jak ZDE. Dneska ukážu, jak velmi jednoduchým způsobem zvýšit proklikovost příspě…
Více zde

Infografika: Strategie Inbound Marketingu

Protože byl minulý článek až moc podrobný, rozhodl jsem se ho zkrátit do infografiky. Vysvětlení je pod obrázkem 🙂 Jak to funguje? Vytvářejte kvalitní obsah Obsah nejsou jen texty. Jso…
Více zde
Certifikát: Inbound marketing

Marketing bez peněz: Inbound Marketing!

Inbound marketing je činnost, kdy necpete peníze do reklamy. Vytváříte a šíříte užitečný nebo zajímavý obsah skrz marketingové kanály. Neutrácíte tak žádné peníze, pouze sv…
Více zde
Email marketing na blogu

Jak na email marketing z blogu

Dneska budeme řešit, jak inteligentně a efektivně komunikovat s klientem na blogu. Proč je vůbec dobré mít blog řeším v článku: O obchodníkovi, co neremcá a furt mak…
Více zde
Lean Canvas

Jak začít webový projekt

V minulém článku jsem psal o Podnikatelském modelu a jeho schématu. Výhody jsou jasné: Oproti podnikatelskému plánu si ho můžete předělávat podle vývoje firmy a opravdu j…
Více zde
Schéma podnikatelského modelu

Zdarma: Schéma podnikatelského modelu

Doporučuje se na začátek podnikání udělat podnikatelský plán. To je ale mnohostránkový dokument. Vždyť je to neefektivní na začátku podnikání něco takového připravovat. Jak říká…
Více zde
Košík

Košík na objednávku

Většina eshopů z těch 35tis. nemá správně to nejdůležitější: košík a objednávku. V tomto článku napíši věci, přes které nejede vlak. Když se podle nich nebudete d…
Více zde

Obchodník, co furt maká a neremcá

Kdo by ho ve svém businessu nechtěl? Obchodníka, který neremcá a pracuje 24hodin denně. Nemá manželku, kamarády, hospodu ani počítačové hry. Vždycky se s ním jeho klienti mů…
Více zde
Chci eshop

Eshop: Testováno na lidech

V ČR je v této chvíli přes 35.000 eshopů. Příští rok to možná bude 40.000! Konkurence je velká, učte se vylepšovat ten váš. Ze studie o eshopech se toho dá například hod…
Více zde
Návrh rozmístění úvodní stránky

Rozmístění prvků v eshopu

Dnes bych rád nakousl uspořádání prvků na stránkách eshopu. Stránka po stránce. Popíši vše na eshopu s kávou. Proč zrovna eshop s kávou? U něj je nutné prodávat…
Více zde

Facebook komentáře na jednom místě

Dneska jsem se dozvěděl, že se sice používají facebookové komentáře ale nikdo nezná moderování komentářů na facebooku z jednoho místa. Musíte mít vše správně nastavené, pro…
Více zde
SEO, vyhledávače a obsah

Obsah je všechno, obsah je bůh!

Díky opatřením Google (Pinguin) a jiných vyhledávačů se úspěšně bojuje se spamovými roboty. Je to stopka pro “SEO odborníky” šířící spam po webu formou zpětn…
Více zde

UTM parametry: Jak je správně nastavit

UTM parametry

UTM parametry jsou extrémně důležité, všichni to vědí a dost firem na ně kašle. Slouží ke správnému měření výsledků úspěšností kampaní v Google Analytics. Pokud je máte správně nastavené, budete vědět, jaká kampaň, sestava a případně i konkrétní klíčové slovo vydělává peníze nejefektivněji.

Vysvětlení UTM paramtrů

Zde je ukázka přidání základních UTM parametrů k obyčejnému odkazu na stránku mého blogu

https://www.danielnytra.cz/blog/?utm_source=facebook&utm_medium=banner&utm_campaign=akvizice_webinar_2019-20-01
  • utm_source=facebook – název zdroje kampaně “facebook”
  • utm_medium=banner – název média “banner”
  • utm_campaign=akvizice_webinar_2019-20-01 – název kampaně “akvizice_webinar_2019-20-01

Další, rozšiřující utm parametry, se můžou použít pro přesnější dělení kampaní sestav a placených klíčových slov v rámci PPC systémů (Sklik a Google Ads):

  • utm_content – název reklamní sestavy
  • utm_term – klíčové slovo nebo slovní spojení

V některých systémech stačí jen zaškrtnout, že je chcete UTM parametry používat, v jiných je to složitější (např. Facebook).

Sklik a UTM parametry

skliku musíte mít zapnutou službu “Automatické tagování URL“:

Automatické tagování URL

Dále je potřeba trochu změnit nastavení. Nezapomeňte hlavně změnit v utm_content hodnotu {adgroup}:

Automatické tagování v skliku a drobná změna

Příprava Google Adwords

Propojení Google Adwords a Google Analytics byste měli mít už dříve. Doporučuji vše znovu zkontrolovat. Pomůže vám v tom manuál od Google nebo se obraťte na mě (kontakt zde).

Příprava Facebooku

Při vytváření reklam v systému Facebooku je to trošku komplikovanější. Facebook nepřidává UTM parametry automaticky a musíte každou vytvořenou reklamní kreativu označit unikátními utm parametry sami.

Pomůže vám v tom nástroj Campaign URL Builder:

Příklad: Chci na facebooku vytvořit akviziční reklamní kampaň pro získávání nových emailových adres. Lidé se budou registrovat do mojí databáze díky ebooku s názvem “Marketingový plán pro malé firmy”.

UTM parametry tedy jsou:
utm_source=facebook&utm_medium=banner&utm_campaign=E-book%3A%20Marketingov%C3%BD%20pl%C3%A1n&utm_content=Hlavn%C3%AD%20feed%20-%20Look%20a%20like

Pozor! utm parametry není celý odkaz, ale pouze pokračování “za otazníkem”. V našem případě tedy začínají “utm_source=….”

Zde je návod, co jsem do nástroje Campaign URL Builder zadal:

Facebook a utm parametry

a u Facebooku to zadávám zde:

Vložte utm parametry zde

Emailové nástroje a UTM parametry

Většina nástrojů pro rozesílku emailu má v sobě již zabudovanou podporu UTM parametrů. Stačí v rámci kampaně přidat informaci, že chcete použít označení pro Google Analytics. Zde je například možnost volby v Activecampaign:Google Analytics: Volba utm parametrů

..podobně to bude u ostatních emailových systémů jako Mailchimp, ecomail, smartemailing apod.

Příprava ostatních systémů

Postup v případě ostatních odkazů je stejný, jako u Facebooku. Používám stále nástroj Campaign URL Builder. Jeho hlavní výhodou je možnost využít diakritiku v názvu kampaní i sestav.

Zde je ukázka nastavení odkazu pro patičku v emailu, který běžně používám v osobní komunikaci:

Bitly: Vložení odkazu do patičky emailu

Další nástroje pro UTM parametry

Pokud se vám Campaign URL Builder nějak nezdá, máte možnost využít i jiné.

Zkracovač: Pomocník pro UTM parametry

Problém nastává v případě, kdy musíte vložit odkaz a není možné jej “skrýt” v HTML textu. Například příspěvek na facebooku (bez reklamy).

Na jednu stranu chcete mít i v obyčejném příspěvku odkaz s UTM parametry, ale na stranu druhou, vypadá dlouhý odkaz blbě. V tomto vám pomáhají zkracovače, které přesměrují návštěvníka z odkazu “hezkého” na jiný odkaz s utm parametry.

https://domena.cz/zkraceny-odkaz-na-ebook => 
https://domena.cz/landing-page?utm=source=linkedin&utm_medium=post&utm_campaign=ebook

Ideální je, mít zkracovač vlastní. Například WordPress na to má spoustu pluginů (Redirection ve článku zde). Důvod je jasný: Budete mít zkrácený (= hezký odkaz) a lidé, kteří se chtějí prokliknout uvidí v odkazu vaši doménu (např. www.danielnytra.cz/zkraceny-odkaz-na-ebook).

Pokud to nejde, můžete využít externí aplikace, kterých je fakt hodně.

Jednou z nich je služba bit.ly.

Zde je ukázka použití pro obyčejný příspěvek na facebooku (bez reklamy). Nejdříve začneme nástrojem Campaign URL Builder:

UTM parametry na Facebooku bez reklamy

a pak jen jednoduché vložení do zkracovače bit.ly:

UTM parametry v bit.ly

a případná úprava výsledné adresy:

UTM parametry a uložení v bit.ly

..a vložit zkrácený odkaz “http://bit.ly/ebook-zdarma-marketingovy-plan” do obyčejného příspěvku a máte pod ním skryto přesměrování na vaše stránky s utm parametry.

Vše vypadá hezky a přesměrování zajistí správné utm parametry… 2 mouchy jednou ranou:

Bit.ly: Zkrácení

Ostatní využití utm parametrů

Tím to nekončí. Jakákoliv komunikace se dá označit unikátními utm parametry. Jen tak můžete zjistit, která z reklamních kampaní, sestav a kreativ je úspěšná:

  • pracujete s blogery (odkazy z jejich blogu)
  • máte odkazy ve firemních emailech, které se opakují
  • sociální sítě apod.
  • srovnávače produktů (většinou automaticky nastavené)

UTM parametry použité na vlastním webu

Pokud využíváte utm parametry v rámci vlastního webu, nezapomeňte, že vám to zkresluje výsledky. Pokud někdo přijde například z Google nákupů, pak na vašem webu klikne na banner s utm parametry a nakonec nakoupí, Google Analytics vám ve standardním nastavení bude zobrazovat nákup z tohoto banneru… ale člověk přišel z Google nákupu. Bacha na to!

Závěr

Pokud byste měli problém s nastavováním, obraťte se na mě. Analýza a optimalizace mě jednoduše baví 🙂

2 Comments on “UTM parametry: Jak je správně nastavit

Miroslav Pecka
6.1.2019 at 20:22

Pěkný, komplexní a přitom jednoduchý článek.

Napadá mě pár doplnění:
1) bit.ly zkracovač můžete použít i se svojí vlastní doménou a mít tak “obrandované” i krátké odkazy (postup viz https://miroslavpecka.cz/blog/zkracovac-url-vlastni-domena/ )

2) pokud potřebujete hromadně přidat podobné UTM parametry více odkazům, může se vám hodit Excelovská “šablona”, která skládá parametry a URL dohromady (ke stažení na https://miroslavpecka.cz/nastroje/google-analytics-utm-xls/ )

3) UTM parametry pro měření prokliků odkazy v rámci vašeho vlastního webu opravdu není šťastné řešení. Pokud prokliky potřebujete měřit, použijte Google Analytics události nebo přímo k tomu určené Internal Promotions (https://developers.google.com/analytics/devguides/collection/analyticsjs/enhanced-ecommerce#measuring-promos)

Odpovědět
Daniel Nytra
6.1.2019 at 20:27

Díky moc pro rozšíření článku o další vychytávky!

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *