Close

Eshop: Testováno na lidech

Chci eshop

V ČR je v této chvíli přes 35.000 eshopů. Příští rok to možná bude 40.000! Konkurence je velká, učte se vylepšovat ten váš. Ze studie o eshopech se toho dá například hodně vyčíst. Nebojte, nastudíroval jsem to za vás 🙂 Výhody, proč lidé nakupují na internetu, bambilionkrát znásobte. Nevýhody zmírněte nebo jednoduše vygumujte.

Proč lidé nakupují na internetu

Vše je o komunikaci s návštěvníkem. Začněme výhodami: Proč tedy lidé nakupují na eshopech pořád víc a víc? Vždyť to každý rok roste… Protože:

  • ušetří čas
    Využijte to v reklamě. Napište na stránky, že objednání je jednoduché a rychlé. Samozřejmě to tak musí být. Košík by měl být vymazlený.
  • nakupují bez tlačenic ve frontách
    Dobrý reklamní slogan na Vánoce. Vyzkoušejte to. Testujte a analyzujte.
  • jednoduše porovnávají zboží
    Lepší než cena je ale odbornost, doporučení, stabilita a zkušenost. Lidé raději zaplatí odborníkovi o trochu více peněz. Za to si kupují jistotu, kdyby něco a věří vám. Ve zbožovém vyhledávači Heureka.cz jsou důležité reference od nakupujících. To je důležitý parametr v porovnání zboží.
  • mají větší výběr zboží
    Neznamená to mít 20.000 druhů zboží na stránkách. Znamená to mít velký výběr variant a kombinací u kvalitního zboží. U oblečení jsou to velikosti, barvy, druhy látky, dobré značky apod. Specializace malého eshopu má větší šanci na úspěch než velké nákupní centrum.
  • milují věrnostní slevy a body
    Věrnostní program může u některých klientů rozhodnout o nákupu. Toto platí hlavně o klientech, kteří nakupují častěji. Za každý nákup jim dejte body, které můžou později utratit.
    Další vychytávkou je využít emailovou komunikaci k nějaké příležitosti:

    • Klient nenakoupil už 20 dní…ok, pošlete mu email, že se vám stýská a dáváte mu slevu 10% s platností 20dní.
    • Klient nakoupil nad 5.000,- Kč? Pošlete mu děkovací email a jako bonus slevu 5% s platností 30 dní.
    • Klient nedokončil objednávku? Pošlete mu osobní email s povzbuzením a třeba ani ne slevou, třeba malým dárkem.
    • To samé se dá udělat, pokud má narozeniny nebo svátek.

Proč lidé nenakupují na internetu

Stejně jak jsme si v předchozí části vysvětlili výhody, je důležité znát i nevýhody: Proč sakra nenakupují? Když to zjistíme, můžeme zmírnit nebo vymazat nechuť nerozhodných návštěvníků. Samozřejmě existují lidé, kteří nikdy na internetu nenakoupí. Ty nepřemlouvejte, je to zbytečné. Novináři je tak zmasakrovaly, že se bojí před vypnutým počítačem projít s peněženkou. Proč teda vlastně nenakupují? Protože:

  • nemůžou si zboží osahat
    Dejte jim tu možnost. Otevřete nějakou malou kamennou pobočku, krámek nebo výdejní místo. Někteří lidé pojedou i několik kilometrů, aby si u vás zboží vyzvedli a zaplatili. Prostě tak jsou zvyklí. Je jich fakt hodně (pozn.: tato věta nemusí být zcela přesná 🙂 ).
  • zboží není skladem
    Pokud jim dáte lepší cenu, nebude jim to zase tak vadit. Z externího skladu to k zákazníkovi může trvat i 14dní. Dejte ale pozor! Musíte návštěvníkům stránek říct, kdy zboží dostanou.
    Více ve článku: Rozmístění prvků v eshopu
  • se bojí problémů s reklamací
    Pokud můžete, navyšte zákonnou lhůtu vrácení zboží ze 14 dní na 30 nebo i 100 dní. Představte si ideální marketingovou bombu: „100 dní na vrácení zboží!“. Hlavně vás prosím: Nepište na stránky jako výhodu, že můžou na internetu vracet zboží do 14 dnů bez udání důvodu. Podceňujete jejich intelekt.
  • se bojí se zneužití kreditní karty
    Informace o perfektním zabezpečení by měla být na speciální stránce a v patičce.
    Více ve článku: Rozmístění prvků v eshopu
  • potřebují poradit od prodavače
    • Vložte do vrchní části stránek vpravo nahoru nad hlavičkou telefon a email. Nenechávejte to jen na proklik Kontakt.
      Více ve článku: Rozmístění prvků v eshopu – ty jo, ten článek je fakt asi dobrý 🙂
    • Na stránce kontaktu uvádějte všechny údaje o firmě: Jméno firmy, adresu, IČ, DIČ, mapa na prodejnu, otevírací dobu, jak se k nám dostanete a spisovou značku. Rozhodně tam mějte kontaktní formulář. Pokud je to možné, doporučuji vyfotit celou vaši firmu normálním foťákem. Jste reální lidi, tak se za to nestyďte. V žádném případě nedávejte fotku vysmátých mladých lidí z fotobanky. Nejste p. Paroubek, za kterým stojí všichni Dánové a navíc to vypadá fakt trapně.
    • Online chat je výborný nástroj na komunikaci. Samozřejmě by u něj měl pořád někdo sedět, nejlépe 8-10 hodin denně. Pokud takového člověka nemáte, jen návštěvníky naštvete častou hláškou, že nepracujete: „Chat is Offline“.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *