Close

… chci íšop: Teď hned! … ať je kvalitní, rychle udělaný a levný!

Chci eshop

Eshopy jsou asi v ČR modly: Kdo ho nemá, jako by neexistoval. Kdo ho má, je brán jako ten “za vodou”. Vždyť stačí zboží vystavit a “…soused Tonda říkal, že lidi už si vás najdou..ne? Stačí to dát na heuréku a do toho internetu…“.

Ne, ne, ne, ne.. něco je špatně. V tomto roce bude v ČR cca 40.000 eshopů, ale nad 100.000 Kč ročního obratu se dostane necelých 10tis…. a obrat navíc není čistý zisk.

  • Jak ale na úplné začátky s eshopem?
  • Má vůbec cenu podnikat v tak silné konkurenci dělat?
  • Co by měl obsahovat?
  • Jaké by měly být cíle pro měření úspěšnosti eshopů?

…o tom bude dnešní článek.

Než dáte výpověď

Ze všeho nejdříve si připravte finanční forecast a cashflow. Vím, že jsou to prudérní tabulky, ale snažil jsem se vám je připravit tak, že to za 1 hodinu zvládne každý. Do příjmů si dejte prodeje, které předpokládáte a do výdajů i sebemenší náklady + finanční polštář. Dole potom uvidíte měsíční cashflow.

Jaké budou výdaje na eshop ve startu?

Vím, že si plníte sen, ale sny nemají bez peněz moc volnosti a peníze budete potřebovat na reklamu. Rozdělím začínající eshopisty podle financí:

  1. Nemám peníze (0 = ZERO = NIC až 8.000)
    Peníze jsou potřeba. Pokud nic nemáte, buď eshop nechcete dělat nebo byste si měli něco vydělat a vrátit se na toto místo.
  2. Nemám moc peněz (8.000-30.000)
    Nejlepší varianta pro vás je si eshop pronajmout za pár desítek korun. Mě se nejvíce osvědčil Atomer.cz: Naklikáte si, jaké součásti chcete a pouze za ně platíte měsíční paušál. Dobré možnosti nastavení a hezká grafika. Jediná nevýhoda je nemožnost platby v různých měnách v rámci jednoho eshopu.
    Investujte v tomto momentě do 1-2 hodiny s odborníkem! Prodiskutuje s vámi výhody a nevýhody vašeho produktu a pomůže vám světlem ve tmě. Zbytek už zvládnete. Většinou jsou hodinové sazby kolem 1.500,-
  3. Nemám moc peněz (30.000-200.000)
    Udělejte si počáteční rešerši na možnosti: Existují eshopy na pronájem, eshopy zdarma s moduly které už platíte (Prestashop, OpenCart apod.) nebo profesionální řešení na míru. Záleží na druhu produktu a jak technicky zdatní jste vy sami. Každé z těchto řešení má výhody a nevýhody:

    • eshop na míru máte hotový do týdne i s drobnými úpravami grafiky. Odchází se od nich složitě, ale jsou nejlevnější.
    • Prestashop apod. je většinou hotová i s koupením a přeložením grafiky do 3 týdnů. Můžete kdykoliv vyměnit programátora/kodéra. Cenu odhaduji sakum-prdum na 8-25tis (vše nastaví nějaký programátor/kodér).
    • Řešení na míru má jasné výhody v možnostech: Co by měl eshop umět. Na analýzu a pomoc se zadáním práce si vezměte odborníka! Nikdy neodhadnete nejnovější technologické vychytávky. Dívejte se hlavně na reference konzultanta i programátorské firmy. Rychlost dodání je v řádech měsíců (návrh grafiky, analýza, kódování, testování, kódování, testování…)
  4. Nemám skoro žádné peníze, jen něco zbylo z dědictví (200.000 a více)
    Najděte si odborníka, kterému věříte a nechte si radit. Je to jako se stavbou nového domu: Architekt by měl mít také stavební dozor. Pamatujte na to, že máte obrovskou výhodu oproti ostatním: Udělat to jinak a “na míru”.

Jak hlídat čistý zisk?

Nejde o obrat, jde o zisk. Jedno číslo by vám mělo hned říct, jestli je problém nebo si můžete otevřít šampus.

Mimo tabulky finančního forecastu a cashflow, počítejte náklady spojené na každou stokorunu/tisícikorunu objednávky (obratu). Budete mít potom jasný přehled, kolik vyděláte. Za měsíc si spočítejte jednotlivé kategorie nákladů a vydělte je obratem ve stokorunách:

  • webhosting, programátor/kodér
  • doprava z velkoskladu k vám roztříděná podle ceny produktů poměrově
  • cena práce na 1 zásilku – určuje se na základě zkušeností, ale počítejte s ní!
    Např.: Objednání ve velkoskladu, převzetí balíku z velkoskladu, rozbalení a roztřídění věcí pro jednotlivé objednávky, cesta na poštu nebo zásilkovnu, řešení vrácení zboží.
  • cena materiálu na 1 zásilku: balící materiál, nůžky, špagát
  • další náklady: mobil, kancelář, prkénko na záchodě apod.

Může vám potom vyjít, že ke každé 100 Kč objednávce musíte do nákladů dát: 1 Kč/balné, 1 Kč/technické věci, 3 Kč/práci, 4 Kč na služby a 2 Kč/ostatní. To je 11% všech náladů. Marži máte 15%… tzn. z každých 100 Kč obratu získáte 4 Kč čistý zisk (4%)… a znovu opakuji: Mění se to s objednávaným množstvím a zdravým rozumem.

Jaká je výhoda? Rychlý přehled čistého zisku: Obrat za minulý měsíc byl 20.000,- tzn. mám čistý zisk 800,- Kč/měsíc (4% a můj plat už je v tom započtený).

Další výhodou je, že víte, kde šetřit: Není balné moc vysoké? Neměl bych delegovat práci baliče na baliče za nižší hodinovku a sám se věnovat marketingu?

Co by měl eshop mít

Toto je souhrn nejdůležitějších věcí, které by měl eshop obsahovat. Pominu základní věci jako možnost přidat zboží. přidat/editovat kategorii nebo super-extra funkci: Stránkování produktů v kategorii (pro mě osobně jde o tzv. Brrrr efekt (anti-uau efekt) 🙂 ). Tyto seznamy můžete použít při výběru eshopu na pronájem, eshopu vašeho z free systémů nebo jako základní zadání pro vašeho konzultanta (ten to upraví a pošle pro zpracování nabídky programátorské firmě).

Jaké základní možnosti by měl systém eshopu nabízet:

  • změna title a description u produktu a kategorie
  • změna ALT tagu u každé fotografie produktu
  • přidání textu nad každou kategorii (i s možností odkazů na článek apod.) + fotografie
  • změna CSS (pro kodéra) – dá se podstatně ovlivnit rozmístění prvků na stránce
  • drobečková navigace (lepší přehlednost pro návštěvníky)
  • možnost zobrazení kvalitní fotografie (samozřejmě spíše pro módu, šperky apod.) + jednoduché proklikávání na další obrázky v rámci produktu
  • počet položek na stránce v kategoriích (stačí u všech)
  • možnost platby ve více měnách (nezapomínejte na slovesnké bratry a jejich trh)
  • možnost napojení na platební brány GoPay nebo PayU
    POZOR: u vyšších částek si lidé neuvědomí, že mají na kreditní/debetní kartě omezení. Někdy to bývá i možnost platby do 5.000,- a pak svalují vinu na vás… mají pravdu: Platí vám přece dovolenou, tak se s nimi nehádejte a nabídněte jim možnosti jiné
  • denní zálohy
  • přímo na stránce produktu: Kdy bude produkt u klienta.
    Např.: “U vás doma: 25.6.2015
  • přímo na stránce produktu: Kolik stojí doprava.
    Např.: “Doprava: Vyzvednutí u nás ZDARMA; DPD 69Kč; ČP 109Kč ; Zásilkovna 49Kč; DPD Dobírka 129Kč” + udělat proklik na novou stránku s podrobnějším popisem dopravy (nejlépe javascriptové okno)
  • XML feed pro napojení na zbožové porovnávače (stačí jeden např. Heureka, to napojíte na Mergado s pomocí odborníka a až potom na Heureka.cz, Zbozi.cz apod.)
  • export do účetních programů (Pohoda apod.)
  • objednávka bez registrace
  • slevové kupóny, pokud je budete občas používat – ideální pro opakovaný nákup
  • jazykové mutace pro návštěvníky stránek + možnost platit ve více měnách
  • zadat variantu produktů (barva, rozměr apod.) + různé druhy cen pro tyto varianty
  • změna emailů, které jdou klientům po objednání (stačí text, lepší i HTML)
  • zadat kódy pro remarketing: Google Adwords, Seznam Sklik, Facebook Ads
  • zadat kódy pro měření návštěvnosti: Google Analytics
  • zadat verifikační kódy pro Google Webmaste Tools
  • zadat konverzní kódy pro měření cílů (objednávek) včetně ceny: Google Analytics (eCommerce), Google Adwords, Seznam Sklik, Facebook Ads
  • zjistit co lidé nejvíce hledají na vašich stránkách
  • lze zde vložit box pro sběr kontaktů
  • vyžádejte si hned na začátku cenu za speciální úpravy (hodinová sazba programátora/kodéra/grafika), ať to pak s vámi nesekne 🙂

Jaké rozšířené možnosti by měl eshop nabízet:

  • napojení na CRM systém nebo emailový systém s automatizací jako activecampaign.com
  • možnost personalizace emailů (lze napojit na activecampaign.com)
  • možnost personalizace stránek (tzn. přizpůsobit stránky každému konkrétnímu uživateli)
  • nastavení A/B testování prvků na webu (lze využít externí aplikace jako Optimizely.com)
  • vkládání článků a zajímavého obsahu souvisejícího s vašim oborem podnikání (doporučuji na WordPressu mimo)
  • změna pořadí filtrů v kategorii a změna umístění prvků na stránce dle tzv. wireframu vašeho konzultanta
  • vyskladňování zboží v účetním programu + obousměrná komunikace např. s Pohodou
  • napojení na affiliate/partnerský program (např. Affilbox.cz)
  • napojení na MonkeyData.cz
  • možnost volby jednokrokové nebo vícekrokové objednávky
  • lze zde udělat speciální prvky pro sběr kontaktů a testovat je (Slide-in, exit popup okno, squeeze page apod.)

Co byste měli dodat vy:

  • zdravý rozum 🙂
  • někoho, kdo tomu rozumí a za desítky minut vám vysvětlí “Proč…” a “Jak na to…”
  • peníze, bez kterých to fakt nejde
  • čas, bez kterého to fakt nejde

Má ho cenu dělat?

Ano, má a velkou. Musíte mu ale věnovat čas a peníze. Co bych konkrétně doporučil?

  • Dávejte peníze do skladových zásob
    Nakupuje se nějaké zboží vícekrát? Udělejte předobjednání… určitě nakoupí znovu.
  • Delegujte čas
    Balení zvládne někdo jiný. Zaměřte se na dlouhodobý marketing = vytváření zajímavého obsahu a propagaci. Více o tom je můj internetový kurz.
  • Uvědomte si, kdo vám platí dovolenou
    Zaměstnavatelem jsou vaši klienti. Chovejte se k nim s úctou.
  • Naučte se rozumět marketingu
    Naučte se od někoho, na co si dát pozor: Jaký parametr hlídat v Google Analytics.
  • SEE – THINK – DO – CARE
    Pochopte, že nejsou na vašich stránkách jen nakupující, ale i čumilové, přemýšlivci (nakoupí později) nebo vaši stávající zákazníci. Komunikujete s nimi nebo se upínáte jen na 2 lidi ze 100?
  • Všechno je jinak
    Internetový prodej je dynamický. Měňte si průběžně personu cílové skupiny, finanční forecast + cashflow, testujte stránky A/B testováním pro lepší výkon cílů, ptejte se nakupujících, co se jim nelíbilo (i přes telefon).

Co měřit za cíle a jaké informace chtít vědět

První tzv. soft cíle pro lidi, kteří teď hned nenakupují + informace:

  • návštěvnost, unikátní návštěvnost, doba na stránce, počet stránek na návštěvu
  • sdílení zajímavého obsahu na sociální sítě a kdo to sdílí
  • odkud nejvíce chodí lidí a nechávají na sebe kontakt bez nákupu? (email, facebook)

…a samozřejmě cíle, které vás živí – tzv. hard cíle + informace:

  • počet objednávek a cena
  • průměrná cena za 1 objednávku
  • jaké produkty mají nejvyšší zisk a kdo je nakupuje
  • opakované prodeje
  • jaké kanály se podílely na obratu

Závěr

…a co vy? Máte eshop nebo o něm přemýšlíte? Myslíte si, že do eshopu patří i jiné věci, než které jsem napsal? Pište do komentářů dole!

6 komentářů

  • Dobrá práce s článkem Danieli…
    A já jsem nadšená, že jsem tyto věci NEvěděla, než jsem do e-shopu šla. 😀 šla by mi hlava kolem… Intuitivně jsem ale kolem sebe začala tvořit a tvořím komunitu lidí. Mám blog, který má velkou návštěvnost a který mě baví maximálně, FB stránky s přes 5000 “lajků” (za 3/4 roku), rostoucí mailovou databázi, o kterou pečuji, vlastní skupinu na FB se skoro 4000 členy… Napadalo mě to tak nějak intuitivně, prostě pokus/omyl. Nyní jsem ready na vyšší level, tak zvažuji Váš kurz 🙂

    Vím, kde mám rezervy… Vím, co chci udělat jinak. A to se ten obrat pak tvoří s lehkostí. Ale jak říkáte, obrat je jen hrubé číslo a nás by 100 000 obrat ani neuživil 🙂 Takže rosteme a rosteme.

    • Dobrý den Kláro,
      děkuji a je super, že rostete. Myslím si opravdu, že je vzdělávání důležité a pokud majitel eshopu bude vědět více informací, neopije ho rohlíkem nějaký cucák ajťák nebo markeťák.

      V této chvíli např. řeším problém jedné klientky, která zaplatila desetitisíce za eshop, který nemá základní prvky tohoto systému 🙁 Je to velký boj s neprofesionálním přístupem programátorské firmy, která ji eshop vytváří (špatné načasování, obecná smlouva, nulová aktivita, nerespektování klienta apod.).

  • Dovolil bych si do sekce “co by měl eshop mít” ještě obchodní podmínky. Ono na to dost lidí zapomíná, ale neznalost zákona v ČR neomlouvá…

    • Ok, rozumím… to bych tady ale musel vypsat i všechny ostatní věci. Tento článek je spíše o správném výběru systému + vychytávky na které se zapomíná. Základní věci přeskakuji záměrně. Zákony jsou pro mě základní věc 🙂 Díky ale za komentář!

  • Dobry den, mohl byste mi poradit, jaka je hodnota parametru rychlosti e-shopu, aby se o nem nereklo ze je pomaly. Kolik by melo byt prosim max. ms?
    Dekuji, Radek (student)

  • Napsat komentář

    Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *