SEO pro začátečníky: Jak si vybudovat silnou online přítomnost

Daniel Nytra
Blog » SEO

SEO je magické slovo… vstupujete najednou do světa digitálního marketingu a slyšíte ho všude kolem, ale nejste si jisti, co to vlastně znamená nebo od kud začít? Nebojte, nejste v tom sami.

blogovy prispevek v SEO pro začátečníky: Jak si vybudovat silnou online přítomnost

SEO, neboli optimalizace pro vyhledávače, je umění i věda zároveň. Je to proces, kterým se vaše webové stránky dostanou na přední příčky ve vyhledávačích, jako je Google, Seznam nebo YouTube (ano, i ten). A proč je to tak důležité? Jednoduše proto, že většina lidí začíná své online cesty právě ve vyhledávači. A kdo je na vrcholu, ten vyhrává.

Jak se přesně vrchol pozná? Vemte si nějaké konkrétní klíčové slovo (např. „buřty pro psy„) a zadejte ho do Googlu. Pokud jste na 1.-3. místě pod reklamou, jste na tom dobře. Viz. toto:

SEO umístění

Jak to celé funguje? Základy, které musíte znát

Vyhledávače jsou jako knihovníci internetu. Mají za úkol najít to nejrelevantnější a nejkvalitnější obsah, který odpovídá dotazům uživatelů, třeba na ty „buřty“. Ale jak to dělají? Kde je ten médžik?

Vyhledávače neustále „prochází“ web pomocí robotů (speciálních programů), které indexují obsah webových stránek. Představte si to jako vytváření obrovského obsahu knihy, kde každá stránka obsahuje odkazy na všechny stránky, které roboti navštívili.

Klíčová slova hrají roli kapitol v této knize. Když zadáte dotaz, vyhledávač prohledá svůj index a pomocí sofistikovaných algoritmů určí, které stránky nejlépe odpovídají vašemu hledání. Tyto algoritmy berou v úvahu stovky faktorů, včetně relevanci obsahu, autority webu, použitelnosti stránek a mnoha dalších.

Výsledkem je seznam webových stránek, které vyhledávač považuje za nejrelevantnější pro vaše klíčová slova, představený ve formě SERP (Search Engine Results Page – stránka s výsledky vyhledávání). Tímto způsobem vám vyhledávače usnadňují nalezení jehly v kupce sena, kterým je internet.

V těch prvních 3 odkazech chcete být (nebo aspoň na první stránce).

Jak postupovat ohledně obsahu

Teď jste tady vy – majitel webu, který usiluje o co nejlepčí pozici ve vyhledávání. Ukážeme si to na těch buřtech.

Výběr klíčových slov: Vaše první kroky

Klíčová slova jsou základem SEO. Jsou to slova nebo fráze, které lidé zadávají do vyhledávačů (viz. „buřty pro psa„). A vaším úkolem je zjistit, jaká klíčová slova jsou pro vaše téma nejdůležitější. Jak na to? Použijte nástroje z našeho Klubu – SEO Klíčová slova a začněte pátrat. Vyberte ty nejzajímavější a snažte se myslet na relevantnost s vašim podnikáním.

Tady je ukázka vyhledání klíčových slov pro „jídlo pro psy“:

Jídlo pro psy

Konkurence: Učte se

Někdo někdy řekl: „Nebudu sledovat konkurenci, protože jsem jedinečný“ – za mě je to strašná kravina. Od konkurence se můžete naučit lecčemu. Neznamená to samozřejmě, že přizpůsobíte produkty nebo vaši vizi, ale může pomoct v SEO:

  • jaká klíčová slova konkurence používá,
  • odkud se na konkurenci odkazuje (zpětné odkazy),
  • jak se na konkurenci dívají ostatní nástroje (Google PageSpeed apod.?),
  • jak to má s PPC kampaněma apod.

Dejte tedy dohromady vaši konkurenci. Můžete třeba z tohoto nástroje zdarma – klik tady.

Např. pro web „Dobra-miska.cz“ (buřty pro psy) je tento výsledek konkurence:

Dobra miska - vypis konkurence

Nabouchejte to do opice

Služba „Keywordmonkey.io“ je super. Dostanete za minimum peněz krásnou analýzu klíčových slov, rozdělenou na tzv. dimenze i s doporučením. Odhadem 70-90% je v pořádku a zbytek blbost… co byste ale za tisícovku chtěli, že? Musíte si jen připravit na začátek klíčová slova, konkurenci a můžete začít komunikovat.

Vyhledejte experta

Pokud začínáte, tak se bez něj neobejdete. Výsledek z opice dejte expertovi a on udělá závěry. Pokud nikoho nenajdete, podívejte se na katalog Navolnenoze.cz. Měli byste vědět, co vás čeká za práci na obsahu, struktuře a kolik práce pravděpodobně strávíte s ostatními věcmi dlouhodobě (např. budování zpětných odkazů).

Co zatím tedy máte „v ruce“?

  • víte, jaká klíčová slova jsou pro vás důležitá pro obsah
  • víte, co máte změnit nebo přidat
  • víte, jakou konkurenci máte sledovat
  • znáte doporučení od experta

On-page a Off-page SEO: Dvě strany téže mince

SEO není jen o tom, co je na vašich stránkách. On-page faktory, jako jsou titulky, meta popisy a struktura obsahu, jsou klíčové. Ale nesmíme zapomenout ani na off-page faktory, jako jsou zpětné odkazy. Provedeme vás základy obou aspektů a ukážeme, jak na ně.

On-page SEO: Optimalizace na vaší stránce

On-page SEO se týká všech přímých opatření, která můžete provést na webových stránkách, aby byly lépe indexovatelné a hodnocené vyhledávači. Zde jsou klíčové aspekty, na které se zaměřit:

  • Titulky a Meta Popisky: Každá stránka by měla mít jedinečný titulek a meta popis, který obsahuje relevantní klíčová slova. Tyto elementy nejenže pomáhají vyhledávačům pochopit obsah vaší stránky, ale také motivují uživatele k kliknutí na váš odkaz ve výsledcích vyhledávání. Příklad:
    • Titulek „Buřty pro psy | U vyjezeného krámu
    • Popisek „Kvalitní a levné buřty pro psy, které chutnají i páníčkům. Více najdete zde – HAFHAF >>
  • Struktura URL: Krátké, popisné URL s klíčovými slovy jsou nejen lépe zapamatovatelné pro uživatele, ale také pomáhají vyhledávačům lépe porozumět obsahu stránky. Např.“www.uvyjezenehokramu.cz/burty-pro-psy
  • Optimalizace obsahu: Kvalitní, relevantní obsah, který efektivně využívá klíčová slova a zároveň poskytuje hodnotu čtenářům, je základem on-page SEO. Zahrňte klíčová slova do nadpisů, podnadpisů a těla textu přirozeným způsobem. Pojďme si to ukázat na kategorii produktů „Buřty pro psy“:
    • Hlavní nadpis kategorie (tzv. H1): „Buřty pro psy“
    • Pod tím popisek, který jde rozkliknout (rozvine se): „Nabízíme buřty různých rozměrů a váhy, podle velikosti vašeho mazlíčka či mazla. Vše za cenu tak nízkou, abyste pak společně mohli jezdit na dovolenou 😃.
    • Vedle titulku a popisku: Fotka experta na buřty s telefonem a emailem.
    • Pod tím výpis produktů
    • Pod produkty další text, který souvisí přímo s touto kategorií.
  • Optimalizace obrázků: Využití alt tagů (ALTernativní popisek obrázku, aby Google pochopil, která bije) a popisných názvů souborů pomáhá vyhledávačům rozumět obrázkům na vašem webu a může přispět k lepšímu hodnocení. Např.:
    • Obrázek buřtu a psa: ALT je pak překvapivě „Buřt a pes
    • Název souboru je neméně překvapivě: „burt-pes.jpg“ (spojky a předložky můžete vyhodit)
  • Mobilní optimalizace: V dnešní době je nezbytné, aby vaše webové stránky byly optimalizované pro mobilní zařízení, což zahrnuje rychlé načítání, snadnou navigaci a přístupnost obsahu. Fakt si to hlídejte, protože někteří klienti mají z 90% objednávky pouze z mobilu!

Off-page SEO: Optimalizace mimo vaši stránku

Off-page SEO zahrnuje externí faktory, které mohou ovlivnit vaše hodnocení ve vyhledávačích. Tyto faktory nejsou přímo pod vaší kontrolou, ale můžete podniknout kroky k jejich pozitivnímu ovlivnění.

  • Zpětné odkazy (backlinks): Odkazy z jiných kvalitních webů na váš web jsou klíčové pro off-page SEO. Jsou považovány za „hlas“ pro kvalitu vašeho obsahu. Snažte se získat zpětné odkazy přirozenou cestou, například vytvářením hodnotného obsahu, který lidé budou chtít sdílet. Co si ale budeme povídat, stále funguje super-možnost si zpětný odkaz „koupit“. Čím se platí za takový odkaz?
    • vašim obsahem na cizí web (napíšete super článek, ale bude viset jinde)
    • penězi
    • službičkou (já na bráchu, brácha na mě)
    • produktem (většinou dobré ve spojení se začínajícím influencerem, který vás žere (nebo snad ty buřty?))
    • odkazem (odkazujete se navzájem) – toto většinou nedopadá dobře
  • Sociální média: Aktivita na sociálních médiích může pomoci zvýšit povědomí o vašem webu a generovat provoz, což může nepřímo ovlivnit vaše SEO. I když to není potvrzeno, tak sdílení na sociální sítě pomáhá opravdu ve výsledcích vyhledávání.
  • Mentions (zmínky na internetu): Zmínky o vaší značce na jiných webech, i když neobsahují odkaz, mohou mít pozitivní vliv na vaše SEO, protože signalizují vyhledávačům popularitu a relevanci vaší značky. Tady je dost důležitá vaše „odbornost“ pro dané téma. Více o tom mluvil Filip Podstavec u nás v Klubu NDigital.

V kombinaci, on-page a off-page SEO tvoří základ úspěšné SEO strategie. Důležité je pochopit, že obě strany téže mince jsou nezbytné pro dosažení nejlepších možných výsledků ve vyhledávačích a vyžadují pravidelnou pozornost a údržbu. Ideální je vše hlídat pravidelným reportem, jako to máme v „SEO Projektu“ v Klubu.

Technické SEO: Nenechte, aby technika vám stále v cestě

Ano, SEO je a bude i technická disciplína. Rychlost načítání stránek, mobilní optimalizace, bezpečnost… vše má vliv na to, jak vás Google vidí. Dáme vám jednoduché tipy, jak si s technickým SEO poradit, aniž byste museli být IT experti.

  • Rychlost načítání stránek: Jak rychle se vaše stránky načítají, může rozhodnout o tom, zda vás návštěvník požehná svou přítomností, nebo odejde na jinou párty. Google miluje rychlé stránky, protože chce partnera, který to myslí vážně. Použijte nástroje jako Google PageSpeed Insights a udělejte vše pro to, aby váš web byl fakt rychlý. Pokud na to máte (technicky) nebo na to máte (programátora), tady je podrobnější článek s názvem „Jak zrychlit web (pro pokročilejší machry)„.
    Google PageSpeed
  • Mobilní optimalizace: Dneska už každý chodí s internetem v kapse. Pokud váš web vypadá na mobilu blbě, máte problém. Ujistěte se, že váš web je pohodlně použitelný na jakémkoli zařízení. Google to miluje a co si budeme říkat: „To chceme!“
  • SSL/HTTPS: Bezpečnost na internetu je jako zámek na dveřích. Pokud nemáte SSL certifikát, je to, jako byste nechali dveře od domu otevřené. Google dává přednost bezpečným webům, takže pokud ještě nemáte HTTPS, je čas se chopit akce. Spousta webhostingů ho dává zadarmo, jako můj oblíbený WPHosting.cz.
  • Struktura URL a navigace: Představte si, že vaše URL jsou jako cedule v obchodním domě. Pokud jsou jasné a logické, lidé najdou, co hledají. Zmatené URL a špatná navigace mohou odradit jak návštěvníky, tak vyhledávače. Udržujte strukturu vašich URL čistou a jednoduchou… jako jsem dříve psal u buřtů – „www.uvyjezenehokramu.cz/burty-pro-psy„.
  • Schema Markup: Toto je jako dát vyhledávačům brýle s rozšířenou realitou. Pomocí schema markupu můžete vyhledávačům přesně říct, co je na vaší stránce. Restaurace? Událost? Buřty? Čím lépe vyhledávače rozumí vašemu obsahu, tím lépe vás mohou prezentovat uživatelům. Co tam máte právě teď? Zkontrolujte – klikněte tady.
  • Soubor robots.txt a Sitemap: Robots.txt je jako vhazovač nebo vyhazovač před diskoškou …. jen né pro vás, ale pro vyhledávače: Mají buď povoleno nebo zakázano procházet web. Sitemap je jako mapa pokladu, která vyhledávačům ukazuje, kde najít všechny vaše skvělé obsahy a jak hodně jsou aktuální. Ujistěte se, že tyto soubory jsou aktuální a správně nastavené, abyste vyhledávačům usnadnili práci.

Co dělat a čeho se vyvarovat: Běžné chyby v SEO

Na závěr se podíváme na několik pastí, do kterých mnoho začátečníků v SEO spadne. Učit se na vlastních chybách je fajn, ale učit se na chybách ostatních je efektivnější (a méně bolestivé). Pojďme si to rozdělit na To-Do a Ne-To-Do seznamy.

To-Do seznam: Co rozhodně dělat

  • Budujte kvalitní obsah: Vaše webové stránky potřebují lahodný, relevantní a hodnotný obsah, jako jsou ty buřty pro psy. Zaměřte se při psaní i na tón textu… vidíte, že se taky snažím být vtipný, i když je to někdy spíš trapné (po pozdějším přečtení).
  • Optimalizace pro mobilní zařízení: V dnešním světě, kde každý druhý surfař přichází z mobilu, musí být vaše stránky připraveny pohostit jakéhokoli návštěvníka na jakémkoli zařízení. Google miluje mobilní přátelské stránky a já/vy ostatně taky – přiznejte se.
  • Zaměřte se na uživatelskou zkušenost (UX): Jakmile návštěvníci přistanou na vašich stránkách, ujistěte se, že jejich zážitek je jako procházka růžovým sadem, ne bludištěm. Budou pak znechuceni, že nemůžou najít jednoduchou věc…třeba ty buřty (vyhledávání vs. proklikávání kategorií).
  • Používejte klíčová slova moudře: Klíčová slova jsou jako koření – správné množství může zázračně zvýraznit chuť vašeho obsahu, ale příliš mnoho a všechno pokazíte.
  • Hlídat: Reporty o vašem webu, klíčových slovech nebo konkurenci můžete dostávat 1x týdně pomocí nástroje v Klubu NDigital – SEO Projekt. Získáte tak emaily ohledně „Technické Onpage analýzy“, „Zpětné odkazy“ a „Klíčová slova“. Vypadá to potom ve vašem emailu asi takhle:
    image 3 v SEO pro začátečníky: Jak si vybudovat silnou online přítomnost

Ne-To-Do seznam: SEO pasti, kterým se vyhněte

  • Přeplňování klíčovými slovy (Keyword Stuffing): Nacpat do každé věty pět klíčových slov je jako nosit ponožky se sandály – prostě to nedělejte. Google to nejenže nepřehlédne, ale může vás za to i potrestat. A tvrdě.
  • Kopírování obsahu: V digitálním světě není nic jako dobrý plagiát. Originální obsah je král, zatímco kopie může vést k SEO katastrofě. Doporučuji upravovat i texty na web, které vám pomůže dělat AI.. např. nástroj „AI Komunikace“, který můžete vyzkoušet zdarma a bez registrace – klikněte zde.
  • Ignorování technického SEO: Internet je v zásadě technický. Pokud to nebudete respektovat a budete kašlat na technikálie vašeho webu, máte prostě smůlu.
  • Zanedbávání meta popisů a titulků: Meta popisy a titulky jsou jako obálky vašeho obsahu. Pokud nejsou lákavé, nikdo si váš obsah neotevře. Má to tedy přímý vliv na SEO a na návštěvnost – málo prokliků z vyhledávání říkají vyhledávači, že se spletl a posune vás níže.
  • Opomíjení analýzy a měření: SEO není jednorázový úkol, je to neustálá práce. Nevyužití nástrojů jako Google Analytics je jako chodit v noci bez kompasu a možná i světla.
  • Získávání nekvalitních zpětných odkazů: Mít spoustu zpětných odkazů z pochybných zdrojů je jako mít spoustu kamarádů, kteří vás neustále dostávají do problémů. Google to vidí a nelíbí se mu to. Nenechte se zlákat výměnou do patiček webů… tahle „metoda“ linkbuildingu (budování zpětných odkazů) je z minulého tisíciletí.

Kam dál: Zdroje, které vám pomohou růst

SEO je cesta, ne cíl. Tady najdete seznam zdrojů, kde můžete své vědomosti dále prohlubovat:

  • SEO Audit webu – bez registrace a zdarma si zkontrolujte více stránek na wašem webu (né jen první).
  • SEO Klíčová slova – najděte bez problémů pro svůj projekt klíčová slova.
  • SEO Vyhledat konkurenci – najděte si konkurenci a další informace o ní. Špehujte, dokud můžete!
  • KeywordMonkey.io – levná a dostatečně kvalitní analýza klíčových slov udělaná umělou inteligencí a živou inteligencí (máte k dispozici člověka).
  • Ahrefs.com – profesionální SEO nástroj pro experty
  • Blog od MarketingMiner – články pro SEO experty od MarketingMiner (Filip Podstavec)

Závěr

Doufám, že se vám článek líbil, protože mě to fakt bavilo. Napište mi do komentářů, co jste zatím pro SEO udělali vy. Pokud se chcete na něco zeptat, můžete požádat o přidání do privátní FB skupiny – klikněte zde.

Napsat komentář