Navýšení o 303% registrací do databáze kontaktů pouze z vyhledávačů

Daniel Nytra

V tomto článku popisuji nastavení a výsledky dlouhodobého marketingu využitého v projektu Arduino.cz se zaměřením na získávání nových kontaktů z vyhledávačů. Vše je vytvářeno bez speciálních reklamních kampaní, pouze na základě testování, analýz a práce v obsahovém marketingu.

Případová studie: Vyhledávače

Představení projektu

Arduino.cz je zaměřen na komunu lidí, kteří se zabývají tvorbou vlastních projektů založených na levném hardwaru a open source knihovnám pro programování. Arduino je pro všechny, kdo se chtějí učit programovat, nebo jen pochopit, jak fungují moderní technologie. Jde vlastně o počítač, který pomocí různých senzorů dokáže vnímat vnější svět a reagovat na něj například pohybem motorků, svícením LEDek a nebo jak si jen dokážete představit. Díky celosvětové skupině je možné nalézt Arduino návody téměř na cokoliv, od použití Arduina jako toustovače, přes stavbu 3D tiskárny a robota až po jeho vyslání do vesmíru jako satelitu.

Zde např. vidíte na videu, jak arduino hraje hru s názvem dřevorubec.

  1. Úprava stávajícího systému, počáteční nastavení
  2. Testování a postupné upravování jednotlivých prvků webu

Cíle projektu

Hlavním cílem bylo začít vytvářet dlouhodobý marketing: Efektivní budování databáze kontaktů (v 1. Fázi díky facebookové reklamy a ve 2.fázi díky vyhledávačům). Vedlejší cíle: Budování databáze fanoušků na Facebooku (firemní stránka), navyšování pravidelných návštěv blogu a eshopu, zaujetí návštěvníků (delší doba na stránkách, prohlížení více stránek).

Kroky ve fázi č.1

Tato část práce proběhla v roce 2014 a měla za úkol nastavit dle zkušeností systém WordPress pro získávání nových kontaktů do databáze a jako sekundární cíl: Získání fanoušků na facebookovou stránku.

  1. Vytvoření ebooku: Průvodce světem ARDUINA (280 stran v češtině)
  2. Úprava systému WordPress (instalace pluginů, nastavení, testování)
  3. Nastavení systému pro budování databáze a automatizace procesů (prodejů): Activecampaign.com
  4. Vytvoření squeeze page pro získávání nových kontaktů: http://arduino.cz/e-book-zdarma
    • Vytvoření publik na Facebooku
    • Vytvoření Facebookové reklamy na publika + testování
  5. Vytvoření dynamických prvků skrz celý web (popup okna, widget, úvodní stránka)
    • Nastavení A/B testování jednotlivých prvků
    • Napojení na Activecampiagn.com (automatizace prodeje)
  6. Úprava grafiky a zpřehlednění stránek
  7. Vytvoření komerčních prvků pro eshop
  8. Najmutí redaktorů pro psaní nových článků
  9. Nastavení remarketingu: Google Adwords, Seznam Sklik, Facebook Ads
  10. Napojení na chytrystart.cz (vokativy, určení svátků apod.)

Jednotlivé části se průběžně ladily a čekalo se na větší změny ve fázi č.2.

Kroky ve fázi č.2

V říjnu 2015 byl cíl razantně zvýšit rychlost webu (jak pro administraci, tak pro návštěvníky) a na základě provozu a analýz udělat větší grafické změny:

  1. Využití velice rychlé grafiky vytvořené speciálně pro rachlé načítání stránek WordPressu
  2. Nastavení CDN
  3. Úprava grafických prvků webu
  4. Úprava dynamických prvků webu pro získávání nových kontaktů
  5. Úprava squeeze page

Použité technologie

  • Webhosting: Zpočátku Český Hosting (24Kč/měsíc), potom C4.cz (100 Kč/měsíc) kvůli rychlejší databázi a práci redaktorů v administraci WordPressu
  • Redakční systém: WordPress v češtině (zdarma)
  • Grafická šablona: Super rychlá pro SEO (zdarma) – ke stažení ZDE
  • Důležité pluginy (zdarma): Akismet, All in one SEO Pack, bbPress, BruteProtect, Cookie Law Info, Google Tag Manager for WordPress, Members, SEO Smart List, Social share Bar, Wordfence Security, WP Optimize by xTraffic, WP Super Cache
  • Důležité pluginy (placené): Thrive Leads (99$) a Thrive Visual Editor (99$)
  • Databáze kontaktů a automatizace prodeje: Activecampaign.com
  • Další:
    • ChytryStart.cz (zdarma) – systém pro automatické určování vokativů jmen a příjmení, rčení pohlaví a svátků jednotlivých kontaktů
    • CDN77.com – využití pro rychlejší načítání stránek. Plánuje se využití HTTP/2

Jak vše dopadlo

Díky fázi 1, průběžným změnám a následně fázi 2, se zvýšil celkový přístup z vyhledávačů a počet stažení E-Booku (budování databáze kontaktů) vrostl více než 3x. V této chvíli (12.11.2015) je v databázi kontaktů celkem 11.379 aktivních emailových schránek na které se rozesílají nové a zajímavé články z blogu Arduino.cz.

Přístupy z vyhledávačů a plnění cílů po měsících

  • Cíl č.1: Počet stažení e-booku = budování databáze kontaktů (říjen 2015: 536-krát)
  • Cíl č.2: Navštíví alespoň 2 stránky a zůstanou na webu déle než 6 minut
    (říjen 2015: 1.896-krát)
  • Cíl č.3: Projdou si více než 5 stránek (říjen 2015: 1.754-krát)

Splnění cíle č.1 (budování databáze kontaktů) vzrostl z prosince o 303% měsíčně pouze z vyhledávačů. Celkový počet všech 3 splněných cílů je mnohem vyšší:

Cíle v Google Analytics (pouze vyhledávače)

Webmaster tools

Přehled denního počtu kliknutí z vyhledávání Google.com:

Webmaster tools

Asistované konverze

Díky vyhledávačům se lidé dostali na stránky, ale neregistrovali se… to udělali až později jinými cestami (tzv. Asistované konverze). Pokud přičteme veškerou hodnotu splnění cíle 1. Interakci, vzrostla hodnota přístupu z vyhledávačů navíc o 185% pro budování databáze kontaktů!

Google Analytic: Asistované konverze

Reklama na Facebooku

Facebook Ads slouží stále pro získávání nových kontaktů skrz squeeze page. Za celou dobu existence se díky této reklamě registrovalo 2.431 nových lidí. Cena je v průměru 7.47 Kč/registraci do databáze.

Facebooková stránka

Dnes (12.11.2015) má facebooková stránka Arduino.cz celkem 2.888 fanoušků. Za celou dobu nebyla použita reklama na získávání nových fanoušků. Všichni fanoušci jsou z procesu registrace emailu (2. Krok v rámci dlouhodobého marketingu) nebo ze sdílení článků na facebooku:

Facebook Insights: Fanoušci

Další grafy z Facebook Insights (porovnáváno kvartálně) s průměrnými denními výsledky:

Facebook Insights: Sdílení Facebook Insights: Komentáře Facebook Insights: Like Facebook Insights: Dosah

Budoucnost

Zde jen nastíním další práci na projektu:

  • Plánuje se přejít na plugin Woocommerce z důvodů lepší provázanosti s blogem. Plugin je dostačující pro jednoduchý a bezproblémový prodej včetně napojení na GoPay (platby kartou), vystavování zálohových faktur a daňových dokladů (Fakturoid) a propojení s Activecampiagn.com
  • Neustálá analýza jednotlivých prvků pro efektivnější budování databáze kontaktů
  • Budování nadnárodní komunity v angličtině stejnou cestou dlouhodobého marketingu
  • Vytvoření eshopu pro další jazyky

Závěr

Web Arduino.cz získává zájem díky dlouhodobému marketingu skrz vybudovanou databázi kontaktů. Stal se z něj odborník v dané oblasti. To mu dává velkou konkurenční výhodu!

Díky síle neziskové části (blog, magazín apod.) je možné získat podobn2 odbornou pozici v jakémkoliv oboru (eshop oblečení, servis aut apod.). Můžu vás to naučit i ve vašem oboru díky kurzu o dlouhodobém marketingu: více zde nebo vám pomoci osobní konzultací (skype, email, telefon apod.). Stačí mi napsat 🙂

4 komentáře u „Navýšení o 303% registrací do databáze kontaktů pouze z vyhledávačů“

  1. Dobrý deň Daniel,

    škoda, že som v čase kupovania Thrive Leads nevedel, že ho používate. Inak by to išlo cez Váš odkaz.

    Thrive Landing Pages vyzerajú tiež veľmi zaujímavo a keď budem robiť squeeze stránky, tak si ich kúpim cez Vás.

    Dnes som si prečítal Vaše články o Activecampaign a tá cena za 500 odberateľov je super. Dovoľuje AC aj single opt-in?

    Odpovědět
  2. Též jsme tento trend zaznamenali. Hlavně teda po naší registraci do industry eu, což je online katalog firem. Jinak ale to nikdy nebylo úplně špatné. Teď je to ale fakt tak nárazově, že se to nedá přisuzovat ničemu jinému, než skutečně jen té registraci.

    Odpovědět

Napsat komentář