Marketingový mix

Používat klasický marketingový mix (4P) na internetu je už opravdu “passe”. Nelze napasovat jednu poučku na všechny druhy podnikání. Není to zdravé a hlavně straaaašně nudné.

Marketingový mix (4C)

Můžete se dívat na marketingový mix z pohledu zákazníka a máte to samé v “bledě modrém”:

  • Customer solution – řešení potřeb zákazníka
  • Cost – náklady vzniklé zákazníkovi
  • Convenience (Channel) – dostupnost řešení
  • Communication – komunikace

…taky nuda…

Marketingový mix jinak

Lidé od vás kupují produkt, který má i konkurence. Návštěvníkovi stránky stačí pár kliků myší a frnk… máte po zisku. Služba vás může odlišit od konkurence. Když produkt zabalíte do kvalitních služeb, klienti se budou vracet (viz. článek: Co dělat, aby člověk na internetu neuspěl). Prodávejte vždy produkt se službou.

Rozmixujte Pé a Cé

Popis 7 bodů pro prodej na internetu je zde. Ideální pro virtuální produkty a služby… a už to začíná mít trochu šťávu 🙂

  1. Produkt – popis produktu (zboží nebo služby) včetně kvality, designu, obalu, image výrobce, záruku, rady a návody a další služby s ním spojené. Jde o to, jak klient vnímá komplexně tento produkt.
  2. Cena – za kolik se produkt prodává. Cena obsahuje slevy, podmínky placení, jestli lze vzít produkt na úvěr apod. Jaké náklady má klient spojené s koupí produktu?
  3. Místo – kde a jak se bude produkt prodávat: Doprava, distribuční síť, internet, sklad apod.
  4. Komunikace – jak se klienti dovědí o produktu: PPC reklama, PR články, blog, reklama na sociálních sítích, newslettery, webmasteři pomocí Affiliate marketingu Komunikujete s klienty správně?
  5. Zaměstnanci – zaměstnanci s kterými přijde klient do styku. Souvisí to společně se službou, která je poskytovaná společně s produktem. Např. prodejce v kamenné prodejně, infolinka, rady od odborníka apod. Pokud nemáte zaměstnance, tak to nevyplňujte.
  6. Procesy – veškeré aktivity, které souvisí s poskytnutím produktu zákazníkovi. Unifikace procesů vs. individuální přístup: Čím jsou procesy podobnější (unifikované), tím jsou nižší náklady. Naopak individuální přístup vede k vyšším nákladům finančním a samozřejmě časovým.
  7. Fyzický důkaz – velmi důležité při prodeji nehmotných produktů. Např.: Ukázka kanceláří kde produkt vzniká, fotky týmu zaměstnanců apod. Klient musí pochopit, že za nehmotnou věcí stojí velké úsilí a práce.
    Na internetu je to důležité pro prodej zboží, protože návštěvníci si zboží nemůžou „ohmatat“. Fotky jsou základ, videa jsou ještě lepší. Buďte ale osobní! Zapomeňte na fotky z fotobank a dělejte vlastní.

Tabulka pro marketingový mix

Zde vyplňujte vaše produkty nebo řady produktů a k nim přidávejte marketingový mix. Vše si ukážeme na mém oblíbeném příkladu eshopu kávou:

PRODUKT MARKETINGOVÝ MIX 7P
Fair-trade káva Produkt Klienti vnímají tuto kávu jako přímou osobní pomoc lidem pracujícím na plantáži. Má značku Fair-trade na sobě. Kávu nameleme na požadovanou hrubost dle žádosti klienta.
Cena 800Kč/kg. 10% sleva pro stálé klienty.
Místo Prodáváme na eshopu nebo v kamenné prodejně. Vše se posílá z kamenné prodejny, kde jsou i sklady (50m2).
Komunikace PR články v časopisu Kafé a život. Vlastní firemní blog s diskuzí, kde vysvětlujeme výhody produktů fair-trade. PR články v blogu. PPC reklama na Heureka.cz a Zbozi.cz. PPC reklama na Google Adwords (remarketing). Newsletter, který posíláme 1x za týden. Vytvoříme personifikovaný účet a budeme vědět, kdy klientovi dochází káva.
Zaměstnanci Slečna Mrázková v prodejně. Musíme zjistit, jestli se chová ke klientům příjemně. Zároveň vyřizuje objednávky. Heureka.cz má sice zpětnou reakci, ale to nestačí. Budeme obvolávat klienty a ptát se, jestli byli spokojeni.
Procesy Kupujeme zvlášť od speciálního dodavatele. Platí se navíc doprava, což se promítne do ceny produktu. Prodej ke klientovi je klasický, jako u všech druhů kávy. Zkusíme sehnat dodavatele pro všechny druhy kávy.
Důkaz Na stránkách máme články o naší cestě na jednu takovou Fair-trade plantáži. Bavíme se tam s místními lidmi. Potvrzujeme, že se dostatek peněz dostává k nim.
Káva klasická Produkt Nejčastěji prodávané kávy. Kvalitní káva, která se prodává nejčastěji. Kávu nameleme na požadovanou hrubost dle žádosti klienta.
Cena 490,- Kč. 10% sleva pro stálé klienty.
Místo Prodáváme na eshopu nebo v kamenné prodejně. Vše se posílá z kamenné prodejny, kde jsou i sklady (50m2). Tato káva se prodává i v obchodě v Pelhřimově a počítá se s dalšími obchůdky.
Komunikace PPC reklama na Google Adwords (remarketing). Newsletter, který posíláme 1x za týden. Vytvoříme personifikovaný účet a budeme vědět, kdy klientovi dochází káva, a jakou má rád.
Vytvoříme PR článek o důležitosti kávy, ve zdravém životě.
Zaměstnanci Viz. Fair-trade káva
Procesy Viz. Fair-trade káva
Důkaz Na stránkách je video, jak podobné kávy meleme a připravujeme k distribuci.

…a tak dále..další a další řádky tabulky…

Závěr

Marketingový mix je součástí každého marketingového plánu. Pomůže vám samotným pochopit, kolik peněz a práce je nutné alokovat na váš projekt.

Dle vašeho oboru lze marketingový mix upravovat. Můžete mít vlastní mix s názvem: 3P+4C+1Q… jen držte stejnou filozofii a nebojte se experimentovat 🙂

Napsat komentář