Checklist online projektu [289 bodů ke kontrole]

Rozhodl jsem se postupně doplňovat checklist věcí, které je fajn jednou za čas zkontrolovat. Prostě si udělat jednou za rok takový audit.

Já to dělám, když začnu spolupracovat s novými klienty. Klientovi to dá spoustu informací a já díky tomu můžu nastavit smysluplnou strategii.

Jde o zjednodušený seznam, který máme v mojí reklamní agentuře více rozpracovaný… ale myslím si, že pro malé a střední podnikatele naprosto stačí.

Základy

Jaké přístupy máte, kdo vidí data a kam vlastně můžete?

Není dobré to aktualizovat a zkontrolovat pravidelně? Občas se totiž stává, že je např. doména nebo webhosting napsaný na dřívější agenturu, která nějak zkrachovala 😪… pak je to sakra náročné napravit.

Důležité informace

Před samotným auditem obsahu komunikace a komunikačních kanálů je důležité si uvědomit některé věci skrz celý tým lidí s kterými spolupracujete. Ano, zase každý rok refrešovat!

Sepište si do sdíleného dokumentu:

  • Domény konkurence
    • FB stránky konkurence
  • Důležitá klíčová slova (vřele doporučuji alespoň rychlou kontrolu konkurence v systému ahrefs a/nebo analýzu klíčových slov)
  • Produkty, kategorie produktů (stačí 3-5 ks)
    • Nejvyšší marže
    • Nejprodávanější
  • Jak je to s GDPR a dalšími dokumenty
    • Cookie lišta bude od 1.1. důležitá – viz. článek od Petry s kterou spolupracuji
    • Dokumenty na webu (v patičce, obchodní podmínky apod.)
      • Zásady používání souborů cookie
      • Podmínky ochrany osobních údajů
    • Checkboxy v objednávce
  • Persona cílové skupiny – Hlavně popsat problémy – lépe se pak sepisuje komunikace
  • Cílová skupina
    • Nejsou nějaké geolokace, kde lidé objednávají ze 70%? Např. spojení Praha, Brno, Ostrava, Olomouc a Středočeský Kraj.
    • Není nějaké pohlaví důležitější z pohledu objednávek? Např. Ženy.
    • Není nějaké zařízení zajímavější pro objednávky? Např. iPhone.
    • Není některý kanál zajímavější pro akvizici? Např. Glami, FAVI apod.
  • Jaké je reálné PNO max. pro markeťáka a obrat? Kolik z objednávek je akvizičních a kolik retargetingových?
  • Děláte zákaznickou analytiku? RFM analýzu?
  • Je soupis redirectu stránek (staré – nové)

Objednávky

Pokud máte e-shop nebo i jednoduchý kontaktní formulář, zkuste udělat sami konverzi (objednávku nebo vyplnění dotazníku).

  • Objednávka na mobilu – jak náročné to je? Zkuste Android i iPhone
  • Objednávka z desktopu – nainstalujte si moduly do Google Chrome a zkontrolujte si správné posílání konverzí do systémů jako Google Analytics (GA4 taky!), Google Ads, Facebook Business nebo Google Tag Manager (pokud používáte). Kontrolujete remarketingový pixel obecně (na všech stránkách) + události: navštívení produktu, vložení do košíku, přechod k zaplacení a dokončení objednávky
  • Jak vypadají transakční emaily a používáme je i pro upsell?
  • Jsou v košíku všechny ceny (DPH) + počty produktů + obrázek
  • Lze v košíku odstranit a přidávat zboží jednoduše
  • Lze se z košíku dostat na detail produktu proklikem přes nadpis i obrázek

Pokud máte platbu kartou, zkuste to pro různé způsoby platby i dopravy. Máte platbu kartou? Zkuste to zaplatit skrz mobil i desktop!

Produkty

V tomto odstavci se chci věnovat pouze e-shopům. U ostatních projektů se to dá řešit trochu jinak.

Vybrali jste produkty s nejvyšší marží i nejprodávanější. Zde jsou otázky, které bych si položil:

  • Jak si stojí cenově s konkurencí? Nezapneme na pár stěžejních produktů hlídání cen?
  • Nelze mi do systému zapojit dynamickou změnu cen na základě toho, odkud kupující přišel?
  • Kategorie má filtry, které odpovídají klasifikační analýze klíčových slov (pokud ji máte) nebo aspoň kopírují důležitost k danému produktu? Podívejte se k větší konkurenci.. jak to má udělané? Ti asi analýzu budou mít udělanou…
  • Funguje našeptávač produktů ve vyhledávání

XML feedy

Zatraceně důležitá věc.

Některé systémy vám neřeknou, jestli je něco špatně, když je např. adresa starého XML feedu stále platná, ale vy už máte jiný a ten starý neaktualizujete!

  • Heureka feed
    • Párují se produkty? Nemáte něco špatně s názvy nebo zařazením do kategorií? Mergado nebo PPCBee může pomoct.
  • Zbozi feed
    • Chyby ve feedu? Vidíte změny v historii načítání produktů?
    • Párují se produkty? Bohužel někdy musíte udělat ručně. Mergado nebo PPCBee může pomoct.
    • Můžete v Skliku vybírat kategorie produktů při vytváření produktových kampaní?
  • Google Nákupy feed
    • Google Merchants – nejsou chyby v načítání produktů? Jaké?
    • Facebook Business – nejsou zde chyby? Propojení se stránkami? Aktualizuje se pravidelně?
  • FAVI, Glami apod.

Pixel

Soustředíme se na posílání informací do nástrojů. V rámci objednávky jste si již zkontrolovali různá důležité události (vložení do košíku apod.).

Pokud se posílají hodnoty objednávky, měli by být:

  • bez DPH, pokud je firma plátce DPH
  • bez ceny dopravy

Co zkontrolovat dále:

  • Facebook pixel
  • Google Ads
    • sedí ID pixelu na stránce
    • sedí ID konverzí + ID pixelu např. při objednávce
    • v košíku se posílají události s ID (kontrola skrz Google Merchants přihlášení)
    • není tam více ID? POZOR!
  • Sklik
    • kontrola ID přímo v kódu (homepage, kategorie, detail produktu)
    • kontrola načítání publik (všichni, co navštívili stránky 3 dny, 7 dní, 14 dní a 30dní)
    • kontrola načítání publik z konverzí (objednávka, registrace)
    • kontrola načítání publik skrz napojení na Zbozi.cz
    • pokud to jde, kontrola v kódu posílání konverze u dokončení objednávky (hlavně hodnota!)
  • Google Analytics
    • sedí ID pixelu na stránce
    • není tam více ID? POZOR!
    • události jako v případě ostatních (rozšířený ecommerce?), ale hlavně:
      • objednávka
      • vložení do košíku
  • DreamROI – personalizace a predikce rozesílky emailů
    • v administraci svítí vše zeleně (check)
    • mění se leadscoring u publika (COLD, WARM, HOT) – POZOR! Napojit na FB, Google Ads a Sklik
    • jdou vidět výsledky zobrazení a prokliků ve statistikách
    • v HTML kódu je remarketingový pixel
  • Ostatní pixely a konverzní kódy
    • Konverze pro zbožové srovnávače fungují? Heureka, Zbozi, FAVI, Glami….
    • Remarketingové pixely fungují?

Google Analytics

Vím, že je IN, když máte GA4.. ale prosím, ještě ať vám běží paralelně i ty staré Google Analytics 👀

V příštím roce začne postupný přesun na serverové události (bez javascriptu). CAPI od Facebooku nebo Google Tag Manager (server-side) je jen začátek. Uvidíme, kam až to půjde… i vzhledem ke Google Analytics.

Letem světem:

  • Je zapnuté GA4 i GA3
  • Nefiltrovaný Výběr dat – RAW data
  • Nastavená doména, kategorie
  • Aktivovaná demografie
  • Aktivovaná rozšířená atribuce
  • Vyloučení zdrojů dat je ok (např. platební brány)
  • Napojeno na Google Search Console (data se přenáší)
  • Nastavený filtr robotů
  • Vyloučit parametry (fbclid apod.)
  • Měna e-shopu, zapnutá ecommerce (rozšížená?)
  • Je nastavený parametr pro vyhledávání (např. „s“)
  • Výběry dat
    • RAW data (viz. výše)
    • Více domén (pokud máte) najednou se zobrazováním domén ve statistikách
    • Každá doména zvlášť (např. doména 3. řádu)
  • Správná filtrace IP adres kanceláře u zdrojů dat
    • jasně, mobily a dynamické poskytovatele nelze nastavit… ale aspoň něco
  • Nastavení cílů
    • Objednávka s průchodem od košíku
    • Získání kontaktu do databáze
    • Soft konverze – můžou se hodit později (např. „zůstal na stránkách déle než 2 minuty“, „proklik více než 8 stránek“, „pustil si video“ (skrz Google Tag Manager)
  • Poupravit seskupování kanálů (sociální sítě, seznam apod.) – důležité pro Google Data Studio!
  • Není náhodou velmi nízký bounce-rate? Např. pod 10%? Problém!
  • Nastavit uložené přehledy
    • Veškerá návštěvnost podle Zdroj/Médium seřazení podle Elektronického obchodu + v grafu návštěvnost a tržby
    • Srovnání atribučního modelování: Poslední non-direct vs. První vs. Lineární
  • Náklady z Facebooku a Skliku se načítají do Google Analytics? Vyřešit ZDARMA skrz scripty (pod vlastním účtem) od Standy Jílka
  • Náklady ze zbožových srovnávačů se načítají do Google Analytics? Vyřešit PLACENĚ skrz scripty (pod vlastním účtem) od Standy Jílka
  • Napojení na Google Ads
    • vytvoření publik z Transakcí – 30dní nazpět
  • Využíváte Youtube? Je napojeno na Google Analytics?
  • Nastavené alerty při poklesu/růstu návštěvnosti
  • Kdo má jaké přístupy ke Google Analytics na úrovni účtu (firma) nebo služby (doména/projekt)

Google Ads

Některé věci se budou opakovat, ale lepší zkontrolovat dvakrát 😃

Letem světem:

  • Napojeno na Google Analytics
    • Propojeno publikum i konverze
  • Napojeno na Google Merchants a Youtube
  • Jaké konverze jsou nastavené, fungují a jsou započítávané do výsledků kampaně?
  • Jaká publika a z jakého zdroje se sbírají? Možné zdroje:
    • Google Ads (pixel na stránkách)
    • Google Analytics (publika, konverze s napojením na Google Analytics)
    • YouTube
    • Vlastní publika (nahrané emaily pouze u některých účtů!)
  • Kampaně
    • Základní pro e-shopy
      • Google Nákupy
      • Dynamický remarketing (rozdělte dle dní od poslední návštěvy 0-7, 8-14, 15-30 dní)
    • Základní pro všechny
    •  Ostatní
      • Vyhledávání (informace s DSA kampaní, produktové s PPCBee)
      • Smart Google Nákupy (porovnat s klasickými Google Nákupy)
      • Akviziční bannery (většinou špatný výkon!)
      • Brand řešit skrz video a Youtube – doporučuji využít remarketing ve spojení s LeadScoring systému DreamROI
    • Sjednotit názvy kampaní, sestav a kreativ skrz Sklik, Google Ads a Facebook Ads
  • Kdo má jaké přístupy k účtu?
  • Jste fakturační kontakt? POZOR! Velký problém v budoucnu, pokud nejste!
  • Scripty pro kontrolu (nefungující odkazy apod.)

Google Merchants

Zde by bylo dobré hlídat, jestli nejsou nějaké produkty zamítnuté na úrovni remarketingu nebo google nákupů.

Letem světem:

  • Nastavit správně dopravu pro celý účet
  • XML feed je ok?
  • Napojení na Google Ads
  • Kdo má práva pro přístup?

Google Search Console

Oboustranná komunikace s panem Googlem. Doporučuji dost řešit a hlavně – letem světem:

  • Kontrola propojení s Google Analytics
  • Možnost napojení na Ahrefs
  • Nejsou chyby na stránkách?
  • Jak je na tom mobilní verze stránek?
  • Je zde funkční sitemapa, je aktuální
  • Kdo má práva pro přístup?

Sklik

Seznam je čím dál obecně menší oproti Googlu. Někdy ale dává velký smysl a záleží hodně na personě cílové skupiny.

Letem světem:

  • Publika, pixel i konverze fungují
  • Nastavení automatického tagování
  • Kampaně
    • Základní pro e-shopy (napojení na Zbozi.cz)
    • Ostatní
      • Vyhledávání (kategorie produktů, PPCBee)
      • Akviziční bannery (většinou špatný výkon!)
      • Video reklamy – lepší řešit skrz Youtube
    • Sjednotit názvy kampaní, sestav a kreativ skrz Sklik, Google Ads a Facebook Ads
  • Kdo má jaké přístupy k účtu?

Facebook Business

Dost důležitá součást snad jakéhokoliv B2C podnikání. Doporučuji se zaměřit na CAPI pro sběr konverzí.

Letem světem:

  • pixel měří všechny eventy (javascriptové i serverové)
  • CAPI je nastavené a deduplikuje se
  • Facebook stránka firmy je součástí Business účtu
  • Není limit na výdaje u celého účtu?
  • Doména je ověřena
  • Kampaně
    • Základní pro e-shopy (napojení na katalog)
      • Dynamický remarketing (rozdělte dle dní od poslední návštěvy 0-7, 8-14, 15-30 dní)
      • Akviziční kampaně dle
        • Podobných publik (5% ČR na min. 5000 nakupujících emailů/telefonů s hodnotou zákazníka)
        • Témata
      • Získávání kontaktu (ano, i když jste e-shop, tak dělejte kampaně pro získání e-mailu a až potom následného prodeje)
    • Ostatní
      • Speciální akce (ideálně běží paralelně s optimalizací nákladů na úrovní kampaně)
      • Brandové kampaně (obdoba youtube)
    • Sjednotit názvy kampaní, sestav a kreativ skrz Sklik, Google Ads a Facebook Ads
  • Kdo má přístup k účtu? Podívat se i do partnerů!

Heureka, Zbozi, FAVI, Glami …

  • XML feed je správný a aktualizuje se počet produktů
  • Správné párování produktů
    • zařazení do kategorie
    • EAN (existuje?)
    • Název produktu
  • Měří se konverze
  • V Google Analytics vidíte správně zdroje

Webové stránky

V mojí agentuře Nytra Digital se soustředíme na technické věci a samotnou použitelnost stránek.

Letem světem:

  • Jak je na tom web u těchto nástrojů
  • Na co se soustředit u nástrojů výše
    • Velikosti obrázků – častý problém na homepage
    • Webhosting – není problém s úvodní odezvou serveru? Může jít i o špatné cachování
    • Web vitals
    • Využívá CDN a pokud ano, jsou servery v ČR a Slovensku? BunnyCDN doporučuji i z důvodu automatické optimalizace obrázků na webp formát.
  • Existuje úvodní slideshow (většinou na homepage)? Pryč s ní!
  • Kontrola robots.txt
  • Pro e-shopy
    • Košík je lehce dohledatelný (pozor na mobil!)
    • Objednávka je bez registrace a jednoduše průchozí
    • V objednávce nejsou vidět kategorie, menu a tlačítka jsou jasně viditelná
    • Stránky každého kroku objednávky fungují rychle
  • Mobilní verze
    • Projít objednávku
    • Projít filtrace kategorie
    • Projít z homepage na konkrétní produkt
    • Vyhledávání
  • Zkontrolovat https://wave.webaim.org/
  • Zkontrolovat neexistující stránku (404)
  • Zkontrolovat stránku, když se nic nevyhledá.. co se zobrazí?
  • Pokud se tlačí na registraci, tak jasně psát výhody
  • Výhody e-shopu ve vrchní části patičky (např. 4 boxy: Vše skladem, 20 let v ČR, Česká firma, Doprava ZDARMA nad 2000,- Kč apod.)
  • Rychle dohledatelná stránka s dopravou a platbou
    • Co nejméně složitý popis ceny za dopravu
    • Co se platí v případě dobírky (nebo vyzvednutí na pobočce)
  • Rychle dohledatelná stránka o zárukách, vrácení zboží apod.
  • V kontaktech jsou vidět reální lidé, kanceláře, sklady
  • Design a ovládání souvisí s personou cílové skupiny (studenti IT vs. matky na mateřské)
  • Detaily produktu
    • TITLE, META DESCRIPTION, H1 – důležité i pro PPC (DSA kampaně)
    • ALT u obrázků
    • Produkty, které se už nebudou prodávat
      • Nejsou v interním vyhledávání
      • V kategorii jsou nejníže
      • Jsou ve výsledcích vyhledávání Google a Seznam
      • V detailu produktu zobrazuji alternativu nebo odkaz do kategorie
  • Kategorie produktů
    • TITLE, META DESCRIPTION, H1 – důležité i pro PPC (DSA kampaně)
    • Popisky kategorií
  • Dávám pozor na duplicity u stránkování
  • Existuje sitemapa a je vložená v Google Search Consoli
  • Inteligentní url pro obrázky, videa, doc, pdf a další dokumenty
  • SSL certifikát – je to cajk? Jak je to z obnovou nového?
  • Je drobečková navigace
  • Funguje změna jazyku i měny bez problémů, včetně košíku a objednávky
  • Pamatuje se přihlášení uživatele, když přijde na web znovu
  • Monitoruje se dostupnost webu
  • Sledovat web v nástroji jako ahrefs (projekt) – viz. níže

E-mail marketing

Jak jistě víte, intenzivně pracuji na DreamROI systému, který má v sobě vše potřebné pro inteligentní a efektivní komunikaci skrz email: Personalizace obsahu (email a web), predikce rozesílky (komu-co-poslat) a automatizace (speciální kampaně, které se rozesílají sami).

Letem světem:

  • Jaké kampaně běží, jak často a na koho?
  • Je nějaká segmentace? RFM analýza?
  • Je personalizovaný obsah? Předmět emailu?
  • Umí systém predikci rozesílky?
  • Přiřazují se automaticky utm tagy a díky tomu jsou vidět návštěvy v Google Analytics?
  • Je správně nastavený DKIM, SPF a DMARC – https://www.mail-tester.com/
  • Dělal se při přechodu tzv. Warm-up serverů?
  • Pošlete si testovací email na mobil (iPhone, Android) a desktop

Konkurence

Nekopírujte, ale buďte ve střehu! V první části jste dělali přípravu domén konkurence, FB stránek konkurence a klíčových slov. Teď se vám to bude hodit ⚡

  • Využijte službu ahrefs a zadejte do ní domény konkurence
    • Jak je doména stará
    • Kolik domén a stránek na ni odkazuje
    • Kolik je zpětných odkazů
    • Jaké jsou ztracené zpětné odkazy (nelze využít?)
    • Top 10 nejlepších stránek a nejzajímavější klíčová slova
      • Jaký je typ? (obrázek, stránka, Featured snipet, Sugestion apod.)
    • Porovnejte klíčová slova, nechybí vám tam něco?
    • Jaké reklamy v Google Ads na ně běží?
  • Na FB stránce konkurence můžete zjistit, jaké reklamy na FB běží
  • Klíčová slova můžete otestovat formou PPC a když budou vydělávat, můžete na ně tvořit i další obsah
    • Pokud už obsah máte, doporučuji využít DSA kampaně (viz. výše)

Kontrola stránek automaticky

Využijte servery jako ahrefs nebo ubersuggest od Neila Patela a zadejte si pro automatickou kontrolu stránek nový projekt. Budete tak stále v obraze, pokud se něco bude dít s vašimi stránkami nebo jak vylepšit vaše stránky z pohledu on-page SEO.

Letem světem:

  • Rychlost webu
  • Nadpisy, meta popisky
  • Duplicity
  • Hlídání pozic v Google na daná klíčová slova (na to i Seznam lze samozřejmě použít i collabim)
  • Divné url
  • Zákaz indexace

Závěr

Teď, když to zpětně vidím, tak jsem ještě nezmínil úplně vše a i tak je toho bambilión. Kdybyste potřebovali s projektem pomoct, mám kolegy v agentuře Nytra Digital, s kterými vám rádi pomůžeme.

Další checklisty najdete ohledně UX zde a pro programátory zde.

Kdybyste něco chtěli zařadit do tohoto checklistu, pište do komentářů!

2 komentáře u „Checklist online projektu [289 bodů ke kontrole]“

  1. Děkuji Vám za ten soupis, ani jako napůl ajťák si nedokážu představit nikoho, kdo by tohle všechno chtěl sám dělat 😉, takže velmi dobrá strategie 👏😎.

    Odpovědět
    • Dobrý den, děkuji za komentář. Já mám výhodu, že jsem typ člověka, kterého tyto věci baví 😀… tím myslím, jak psaní těchto článků, tak jejich aktualizace a následně i realizace.

      Odpovědět

Napsat komentář