Close

Jak začít webový projekt

Lean Canvas

V minulém článku jsem psal o Podnikatelském modelu a jeho schématu. Výhody jsou jasné: Oproti podnikatelskému plánu si ho můžete předělávat podle vývoje firmy a opravdu jednoduše. Navíc je příjemný pro vysvětlení a člověk si uvědomí vzájemné provázání ve svém podnikání. Ash Muray předělal toto schéma pro webové projekty. Jmenuje se Lean Canvas.

Co vlastně opravdu lidi chtějí

Představte si, že máte na začátku nápad. Říkejme tomu Plán A. Je to super! Udělali jste první krok. Co teď? No uděláme stránky a zrealizujeme Plán A, ne? Bohužel je to v 90% špatně: Jde totiž o váš názor = dogma. Říkáte si: já mám problém, já ho vyřeším a určitě to někoho musí taky štvát. Nechcete nebo nemůžete dostat zpětnou reakci od lidí, pro které to děláte. Většinou ani nevíte přesně, pro koho se to vlastně dělá.

Kdybyste pochopili, co vlastně lidé potřebují a chtějí, měli byste Plán B. Plán B funguje mnohem lépe než Plán A. Vytvářejte projekt podle zákazníka (Customer Development). Než do toho dáte peníze, zjistěte co opravdu chtějí. K tomu poslouží v prvním kroku Lean Canvas.

Lean Canvas

Lean canvas

Jak vyplnit lean canvas

Stejně jako v předchozím článku o Schématu podnikatelského modelu se pokusím vše vysvětlit na příkladu. Mám nápad vytvořit aplikaci na mobil, kde se dají jednoduše najít veškeré kavárny. Je zde možnost ohodnocení těchto kaváren a prohlížení nabídek pití a jídla.

  1. Segmenty zákazníků
    Uživatelé – používají: Budou to ženy od 18 do 35let. Bydlí ve velkém městě.
    Zákazníci – platí: Majitelé kaváren ve velkých městech.
    Early Adopters – zákazníci přes které začít testovat a prodávat vaši službu
    10 majitelů kaváren, které jsem poznal dříve
  2. Problémy
    Kam zajít v okolí na dobrou kávu. Co si tam dát. Kolik stojí kafe.
    Existující řešení
    Teď neexistuje aplikace. Jdou na internet v práci a najdou si tam kavárny.
  3. Nabízená hodnota
    Soustřeďte se na Early Adopters – dostanou více klientů. Bude to o kvalitě a referencích.
    Známé Analogie
    Vyhledávač kaváren
  4. Řešení
    Vyhledání kaváren podle místa. Seznam s cenami kávy.
  5. Marketingové kanály 
    Na začátek: PR článek v novinách u kamaráda. Jít na výstavu a konferenci o kávě.
    Později: PPC reklamy v mobilu, Facebook
  6. Zdroje příjmů
    Majitelé kaváren zaplatí hodně málo a pravidelně za uveřejnění v seznamu. Trial verze na 3 týdny. Zvýhodněné balíčky.
  7. Náklady
    Programátor – 25tis., Grafik – 10tis., Stánek na konferenci – 2tis., Telefon – 10tis.
  8. Klíčové metriky
    Když si 40% oslovených majitelů kaváren koupí.
    Když lidé začnou ohodnocovat kavárny.
  9. Neférové výhody
    Zatím nevím 🙁 Nevadí, pak to doplním.

Mám canvas, co dál

Ať už máte Schéma podnikatelského modelu nebo Lean canvas pro webové projekty, jste na dobré cestě. V příštím článku napíšu co dál.

Obecné rady

  • udělejte více variant Lean canvasu, pokud máte různé segmenty zákazníků
  • udělejte to v týmu každý pro sebe. Pak si na to společně sedněte a dejte to dohromady.

Zdroje

 

4 Comments on “Jak začít webový projekt

Otakar Jalůvka
15.2.2016 at 15:58

Mám dotaz k námětu tohoto článku: Je vůbec v dnešní době, kdy je internet globálně zahlcen nadprodukcí nepřeberného množství realizovaných projektů a nabídek, ještě s úspěchem prorazit, vyjma výjimečné rakety, které už v zárodku a za pár šupů skoupí velcí nadnárodní predátoři?

Odpovědět
Daniel Nytra
16.2.2016 at 22:53

Asi nejdůležitější věc je si věřit, dívat se na věci z jiného úhlu a mít finanční gramotnost 🙂

Jakub
2.9.2017 at 21:53

Za mě super info, mám i Váš e-book “Jak připravit online projekt”. Jedu podle toho a mám z toho moc dobrý pocit – hlavně akční seznam na konci – konečně nějaký jasný postup, jak začít. Už mám hotové persony, teď jdu na konkurenci :-). Největší problém mám asi s organizací času – jak skloubit zaměstnání, rodinu, nějaký relax a do toho ještě práci na projektu. Ne vždy se lehce hledá energie pro všechny činnosti. Přesto díky, Dane, za Vaše informace. Pomáhají. Ať se Vám daří.

Odpovědět
Daniel Nytra
21.9.2017 at 15:56

Není zač, Jakube 🙂

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *