Close

Jak jsem koupil barák díky online marketingu (a dělám i rekonstrukci)

Jak jsem koupil barák díky online marketingu

Tento článek bude netradičně o tradičních věcech: Využití online marketingu k doslova osobnímu prospěchu – koupě baráku.

Díky znalosti Facebook reklamě, chování persony cílové skupiny, geolokaci, aplikacím a email marketingu, jsem vyřešil problémy spojené nejen se samotným nákupem baráku, ale i s jeho následnou rekonstrukcí.

Vytvořil jsem tedy manuál pro všechny, kdo by mě chtěli kopírovat (ehm… nechali se inspirovat 🙂 ).

Pojďme na to!

Než to začne

Nejdříve si musíte projít fází zjištění, co přesně chcete. Je to vývoj, který bolí a má spoustu zvratů.

Mě osobně trvalo 3 roky, než jsem se rozhodl přesunout z Prahy na Moravu a cca 6 měsíců, než jsem pochopil, že nechci stavět nový barák na zelené louce. Nakonec jsem dospěl s úlevou k rozhodnutí, že chceme barák ve starší zástavbě, relativně nový (pod 50 let) a cca 1000 m2 zahrady k tomu.

Paralelně s tím si procházíte sreality.cz, hyperreality.cz, ajánevímjakéreality.cz, abyste zjistili, že na trhu fakt nic moc není ve vaší kategorii.

Jsou alternativní metody, ale pro online markeťáka dost nepochopitelné: Osobní roznášení letáků do schránek, sledování nástěnek v Bille, zvonění na lidi a poptání se, jestli náhodou ten jejich barák neprodávají…. úlet.

Pak jsou už bližší cesty, které mají ale svá úskalí:

  • roznášení a rozvěšení letáků na kliky od baráků ve zvolené lokalitě (úskalí: asi to pak najdu všechno někde v koši)
  • natáčené roznášení letáků skrz GoPro kameru = kontrola (úskalí: jen v Praze a středočeském kraji)
  • přes Českou poštu rozdávání letáků lidem, kteří si na poštu došli pro důchod (úskalí: trochu dražší)

Tu poslední alternativu s pruděním důchodců, bych asi použil, kdyby se mi neosvědčil online marketing ve své čiré podobě: Spojení s Facebook reklamou.

Jak sehnat barák přes Facebook

Dělám Facebook reklamu pro vlastní projekty a projekty mých klientů každý den. Pokud sháníte barák a využíváte ve své práci nebo pro své podnikání Facebook reklamu, můžete to udělat stejně.

Vytvořil jsem reklamu na základě informací (lajků, sdílení) z různých organických postů, které jsem si vyhledal Všechny měly stejné prvky:

  • osobní text s přesnou specifikací místa a parametrů bydlení
  • osobní foto rozesmátých, krásných, mladých lidí
  • výzva k akci: telefon a email

Mělo to svoje mouchy… například ten bod s krásnými a mladými lidmi už dávno nesplňuji, ale nenechal jsem se odradit a pár minut s Photoshopem dělá divy 🙂

Nakonec to vypadalo takto:

:

Doporučení pro facebookovou reklamu

Co doporučuji pro tvorbu kreativní části:

  • jednoduchý text na fotku se spojením s geolokací + něco zajímavého např.: “Hledáme sousedy v ….”
  • fotka rodinky, lidí + aby byla přirozená
  • dát odkaz na “Poslat zprávu”
  • nejdříve popis lidí, pak lokality a delší text, ať je tam “Zobrazit více”
  • napsat co nejvíce konkrétněji, co potřebujete
  • do textu vložit jak email, tak telefon
  • Věta: “Zkoušíme cestu i takto, mimo realitní společnosti.” má říct, že se nebráníme, když nás bude nějaká realitka kontaktovat

Celý text nakonec vypadal po několika úpravách takto:

facebook reklama text

Co doporučuji pro reklamní sestavu:

  • zobrazení pouze na mobily (levnější) + pouze na FB příspěvky
  • v lokalitách: “Lidé, kteří v této lokalitě žijí” + cca 3-8 km od zvolených lokalit
  • zobrazit na ženy i muže (ženy sdílí, muži píšou)
  • rozpočet: 100 Kč/den

Výsledky facebookové kampaně

Jak to tedy dopadlo? Správně hádáte, že jsme barák nakonec koupili.

Další informace pro vás:

  • celková cena za kampaň: 2.740,- Kč bez DPH
  • Dosah: 34.380
  • 16.663 oslovených lidí
  • 2.104 zájmů o příspěvek
  • celkem 1,30 Kč zájem o příspěvek
    • ženy: 1.18 Kč za zájem o příspěvek, muži 1,61 Kč
  • 60% reagovali ženy vs. 40% muži
  • 24 zpráv poslaných skrz Facebook Messenger

Zhodnocení kampaně

Dům je super, nebyl v sreality.cz. Majitelé se o nás dozvěděli právě díky této kampani. Jsem maximálně spokojený: Za cca 3tis. jsem získal kontakt na člověka, který se chtěl baráku zbavit, i když sám není na Facebooku. Díky manželce, která na Facebooku je a sdílení kamarádek vše dopadlo dobře 🙂

Fake posty na facebooku

Bohužel se najdou realitní makléři, kteří na facebooku dávají příspěvky ve stylu: “Lékař hledá byt/dům v této lokalitě”. Do telefonu vám potom řeknou, že hledají pro svého klienta (lékaře) byt. Na fotce je realitní makléř, né lékař.

Nejen, že nemají žádného klienta, ale jsou to naprostí amatéři. Od těchto lidí ruce pryč!

Snažte se vaši reklamu udělat co nejvíce osobní a důvěryhodnou:

  • fotka vás (rodiny, partnerů apod.)
  • text začít tak, žer jste to opravdu vy, kdo hledá nemovitost
  • co nejvíce podrobností
  • nevadí vám, když vás kontaktujte další makléř
  • na kontaktování odpovídejte okamžitě a co jevíce osobně

Rekonstrukce domu a online marketing

Čas jsou peníze. Hledání řemeslníků a dodavatelů materiálu na rekonstrukci je hodně. V něčem pomůžou kámoši, v něčem nejremeslnici.cz. Pokud to ale chcete udělat pořádně, doporučuji si připravit:

  • Webdataloader – získání kontaktů z veřejných databází firem
  • Rozesílač emailů – např. activecampaign (správné nastavení najdete zde v manuálu zde)
  • Google sheet pro sdílení výstupů s projektantem/architektem

Vše si ukážeme na reálném případu získání nabídky pro dřevěná okna.

Jak vyhodnocovat nabídky (váhy)

Co je při rekonstrukci pro vás nejdůležitější? Zjistil jsem, že se jednotlivé hodnoty nabídek a parametrů pro vyhodnocení 3 kandidátů dost různí.

Uvědomil jsem si, že je pro mě prioritní cena a důvěryhodnost. Na stejné úrovni.

  1. Cena oken (100-180tis.) – váha s hodnotou: 5
  2. Důvěryhodnost firmy (více než 10 let na trhu, webové stránky)
    + pocit z ní (včetně komunikace)
    + doporučil ji hodně dobrý kamarád
    – váha s hodnotou: 5
  3. Garance laku (2-10 let) – váha s hodnotou: 3
  4. Datum dodání (5-40 týdnů) – váha s hodnotou: 2

Postup pro vyhodnocování:

  1. Mám všechny vstupní data
  2. Nejlevnější a nejdražší nabídku automaticky vyloučím
  3. Rozdělím do kategorií jednotlivé hodnoty a vynásobím váhou. Například cenu 100-110 tis. má hodnotu 1 a vynásobím váhou 5
  4. Sečtu hodnocení
  5. Upravím hodnoty podle pocitu = “Černý Petr” a “Raketa”
  6. Tři kandidáty pošlu k ohodnocení projektantovi/architektovi

Získání kontaktů

Webdataloader funguje skvěle. Vyberu si “výrobci oken” nebo pouze zadám do vyhledávání “dřevěná okna” + upravím filtr na severní Moravu (okolí Ostravy apod.) a zkopíruji URL adresu do Webdataoaderu. Pak spustím získávání dat.

Například zde je ukázka pro firmy.cz:

Frimy.cz - výběr firem v okolí

Získám emailové adresy včetně firemních údajů jednoduše do tabulky. Co je zajímavé, tak máte i kontakty na pobočky, což je super, protože i tyto pobočky mezi sebou bojují:

Katalog firem

Celkem jsem takto získal kontakt na 212 firem.

Příprava emailu

Je důležité rychle a jasně říct, co potřebujete. Já potřeboval: 4 dřevěná okna, 2 dveře na terasu a 1 vstupní dveře. Vzhledem k tomu, že se dají cenové nabídky různě šolichat, je nutné mít od projektanta přesné zadání:

  • 4x okna přesných rozměrů + parametry (trojsklo, tloušťka)
  • 2x dřevěné dveře na terasu přesných rozměrů + parametry (trojsklo, tloušťka)
  • 1x vstupní dřevěné dveře přesného rozměru + parametry (trojsklo, tloušťka, fixní skleněný světlík)
  • služby okolo: kompletní výměna, jaké okna tam aktuálně jsou, jakou zedničinu budou dělat, odvezou si i stará okna apod.
  • doplňkové věci: Parapety vnitřní (rozměr) + vnější (rozměr), síť na okna apod.

Text pak vypadá nějak takto:

Předmět: Poptávka – RD <vaše lokalita> – 4x dřevěná okna, 2x dveře na terasu, 1x vstupní dveře
Obsah emailu:

Dobrý den,

našel jsem si vaši firmu <lze doplnit> na internetu.

Prosím o nabídku výměny oken a dveří v RD v <vaše lokalita>.

Potřebuji vše v materiálu “borovice napojovaná” se šířkou IV88:

    • 4x dřevěná okna jednokřídlá – trojsklo – světlá výška 1460mm, světlá šířka 1150mm, vnitřní dřevěný parapet 250mm, venkovní parapet 200mm
    • 1x dřevěné dveře na  terasu – trojsklo – světlá výška 2000mm, světlá šířka 900mm
    • 1x dřevěné dveře na  terasu – trojsklo – světlá výška 2000mm, světlá šířka 1000mm
    • 1x vchodové dřevěné dveře – plné – světlá výška 2000mm, světlá šířka 900mm
      + skleněný světlík ke dveřím – matné sklo – – světlá výška 2000mm, světlá šířka 300mm

Dále poprosím napsat cenu pro:

    • kompletní výměnu (staré okna odstranit, nové vložit) – starší okna jsou šroubovaná (nejsou špaletové)
    • zednické práce s dočištěním omítek/rohů
    • likvidace starých oken
    • u oken nabídku na okenní sítě černé (včetně instalace)

Doplňující otázky:

    • Napište mi prosím vaši garanci na lak a další části oken a dveří
    • Za jak dlouho jste schopni okna dodat a namontovat?

Nabídku mi prosím pište na email. Děkuji.

S pozdravem
<vaše jméno>
tel.: <váš telefon>
email: <váš email>

Rozeslání nabídky

Využiji Activecampaign (nebo podobný nástroj) pro rozeslání nabídek. Nedoporučuji dávat do skryté kopie (například v gmailu), pak je jasné, že jde o hromadné výběrové řízení.

První musím samozřejmě dobře rozesílač nastavit technicky. Pokud to ale již máte, stačí založit nový seznam příjemců a importovat emailové adresy firem.

Pak rozešlu nabídku (ideálně v poledne úterý-čtvrtek) a čekám na výsledky.

Filtrování firem a statistiky

Nastává komunikace, na kterou je dobré se připravit a rychle reagovat. Spousta emailů a telefonů:

  • Oslovili se automaticky i firmy, které vyrábějí pouze plastová okna. Stačí se jim omluvit a zahodit
  • Spousta firem neuvedla důležité parametry pro výběr: Garance na lak + datum dodání
  • 6 firem konzultovala přes telefon (více si je pamatuji a vnímám to jako plus)
  • Pouze jedna firma mě přemlouvala, ať k nim dorazím na prodejnu (bohužel příliš daleko)

Jen popíšu výsledky v bodech:

  • 16 nabídek na dřevěná okna v rozmezí 100-180 tis.
  • Doba pro získání dat (nákup webdataloader kreditů) + vytvoření textu emailu + rozeslání: cca 60 minut
  • Doba pro komunikaci s firmami: cca 1,5 hodiny
  • 1 nabídka na plastová okna: 100 tis. (jen pro kontrolu, jestli to není úplně mimo).
    Potvrzuji, že dřevěná okna jsou cca 30% dražší než plastová.
  • 1 nabídka nebyla rozepsaná na položky a okamžitě jsem ji vyhodil
  • 12 firmám jsem musel zpátky napsat dotaz na garanci laku
  • 7 firem mělo u oken rovnou cenu i na parapety
  • 3 firmy neměly rozepsanou dopravu a služby zvlášť (není pro mě důležité)
  • 1 nabídka byla vyloženě hnusná a okamžitě jsem ji vyhodil

Všiml jsem si těchto věcí:

  • většinou, čím levnější firma, tím delší doba dodání – o 1 měsíc dříve cca 10 tis. navíc
  • stejná firma může mít více poboček a navzájem štengrujou – vyplatí se to poslat na všechny!
  • všechny firmy vám v základu dají vysokou cenu, a nakonec dají velkou slevu (20-45%) – až na 1 výjimku
  • sleva na 100% platbu předem (4-7% z ceny) – 4 firmy
  • sleva na objednávku od prosince (to znamená, počkat 1 měsíc na objednávku) – 1 firma
  • téměř všechny firmy dali do nabídky co nejlevnější kliky, koule a FAB pro vstupní dveře
  • pokud nedodávají okenní sítě, ochotně doporučí firmu nebo udělají subdodávku (není navýšení ceny)
  • to, že jde o velkou firmu ještě neznamená, že je drahá
  • to, že jde o malou rodinnou firmu ještě neznamená, že je drahá
  • lze dále smlouvat – doporučuji:
    • některá okna, která chcete vyměnit, si nechte v záloze na potom a vyrukovat s nimi později (až dorazí technik)
    • dát jasně vědět, že se účastní osobního výběrového řízení

Vyhodnocování nabídek

Rozdělte vaše výsledky do kategorií a ohodnoťte body. Ideálně od 1-5 body, přičemž nejhorší má 1 bod.

Například u ceny:

  • když je cena méně než 110 tis., ohodnoť 5 body
  • když je cena od 110 tis.-120 tis., ohodnoť 4 body
  • ….

..nebo u garance na lak:

  • když je garance 10 let, ohodnoť 5 body
  • když je garance 5 let, ohodnoť 4 body
  • ….

Přidejte váhy k jednotlivým parametrům, jak jsem popisoval v odstavci “Měření a vyhodnocování” a jak jsou pro vás samotné důležité.

Sečtěte hodnocení a vraťte se zpátky k firmám pocitově: Které jsou vám něčím příjemné a které jsou vyloženě neprofesionální? Upravte znovu ohodnocení, ať jste s tím v cajku.

Vyhodnocení pak může vypadat nějak takto:

Výsledek

Nejzajímavější zjištění bylo, že pouze kombinace ohodnocení s váhou vybere správně 3 kandidáty.

Závěr

Některé věci nejdou takto udělat.. to dám rozum. Ale třeba nová podlaha, terasa nebo z jiného soudku: koupě a výměna pneumatik na zimní, můžu udělat rovnou.

A co vy? Pomáhají vám nástroje online marketingu v osobním životě?

 

10 komentářů

  • Jakým způsobem jsi hledal ty prodejce domu – dával jsi tam nějaký zájem o reality a nebo čistě demograficky a s omezením na tu lokalitu, kde jsi kupoval ten dům?

  • Díky za sdílení zkušeností, vůbec by mě nenapadlo zkusit hledat dům přes vlastní online inzeráty (taky online marketing není můj obor). Každopádně zajímavá cesta, jak hledat alternativy v chudém a drahém trhu.

  • Super Dane. Sám jsem byl zvědav jak s reklamou na FB uspěješ. A světe div se, ono to funguje. A co se týče webdatalouder, tak to je super program. Využil jsem jej také.

  • Dane!
    Tak tohle je pecka 🙂
    Koukám, že to máš hustě zmáknutý..
    Přeji ať vše dobře dopadne a ať máte většinu důležité práce co nevidět úspěšně za sebou.
    Měj se fajn.
    Ramon

  • Napsat komentář

    Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *