Close

Facebook & Podnikání

Dnešní článek je o síle sociálních sítí. Facebook, Google+ a Twitter můžou pomáhat v podnikání každý den. Například tento blog si díky nim buduje každodenně databázi kontaktů a získává návštěvnost. Tento článek je manuálem, jak vám sociální sítě můžou v podnikání pomoct a jak budovat levně a kvalitně databázi relevantních kontaktů.

Obsah článku:

  • Moje statistiky
  • Firemní facebookové stránky
  • Virální videa
  • Popis facebookové reklamy
  • Manuál pro nastavení měření konverzí
  • Manuál pro nastavení vlastní reklamy na Facebooku
    (pomocí Power Editoru)

Statistiky z mojí kuchyně

V lednu jsem začal poctivě makat na obsahu a s tím související propagaci na sociálních sítích. Návštěvnost to katapultovalo nahoru.

Průměrná měsíční návštěvnost

Návštěvnost blogu danielnytra.cz

Průměrná měsíční návštěvnost (pouze sociální sítě)

Návštěvnost ze sociálních sítí

61% více návštěv ze sociálních sítí v lednu

Návštěvnost ze sociálních sítí

Sociální sítě

Většina lidí nechce nebo neumí vytvářet zajímavý obsah nebo jej někam dávat (distribuovat). Co ale umí skoro každý na sociálních sítích? Sdílet + Lajkovat! Dejte lidem kvalitní obsah. Nechte je, ať se stanou součástí propagace vašeho obsahu… Stanou se z nich distributoři.

To je přesně to pravé, co potřebujete: Reklama s virálním dosahem a osobním doporučením. Jak ale rozlišit, co se bude líbit a co ne? Jednoduše: Testováním na lidech 🙂 .

Facebooková Firemní Stránka

S facebookovou firemní stránkou je spousta práce. Většinou se podnikatelům/markeťákům vůbec nevyplatí do ní investovat čas. Bohužel, toto se moc neměří a neanalyzuje. Navíc být s firmou na tom fejbůku je “in”… takže napsat nabídku pro svůj byznys a sem-tam sdílet video z firemní akce… Zkrátím to podle Járy Cimrmana: “Nuda. Nuda. Šeď. Nic neříkající tlachání obchodního cestujícího…“.

Představte si, že je Facebook rozjetá párty: Všichni spolu navzájem komunikují, říkají si novinky, vtipy, dojímají se nad videem a fotkami psů, koček, hrabošů a dětí a samozřejmě se smějí, když někdo spadne. Teď tam jste vy a začnete mluvit o sobě…1x, 2x, znovu a znovu. Koho to zajímá? Na párty se lidi chtějí bavit: Smát se, brečet, naštvat se, zanadávat si, pomlouvat, ignorovat… každý hezky podle svého… ale mluvit jen o sobě… Jste potom cool… pardon: kůl v plotě 🙂

Facebook je kanál distribuci obsahu

Jak to tedy dělat? Samozřejmě nemusíte dávat roztomilé pejsky na firemní stránku, která řeší prodeje vysokozdvižných vozíků.

Napíšu postup, který se mi osvědčil:

  1. Zjistěte si, co lidi trápí ve vašem oboru (diskuse, anketa na stávající zákazníky, počáteční analýza klíčových slov apod.)
  2. Udělejte si firemní blog
  3. Pravidelně vytvářejte obsah a v něm řešte problémy z bodu 1
  4. Vkládejte příspěvek na FB stránku (1x za týden)
  5. Sdílejte obsah, od relevantních webů, který je opravdu zajímavý (žádné PR!)
  6. Vkládejte starší příspěvky na FB stránku
  7. Jednou za čas (1x za 2 týdny) se podívejte, který příspěvek měl nejlepší ohlas a na něj udělejte cílenou reklamu na Facebooku

Virální video

Další možnost je udělat virální video. Většinou je jich ale opravdu virálních tak 10% 🙁

Viz. KUKARobotGroup, která zveřejnila v březnu 2014 toto video. Více než 6 milióny shlédnutí a upozorňuji, že jde o B2B odvětví.

…a kdopak se to hned v dubnu 2014 přišel podívat i s TV kamerami 🙂

 

Facebooková reklama

Zpátky na zem. 100-500 tis. na virální reklamu asi nemáte.

Více, než propagovat facebookový příspěvek vlastního blogu, se mi osvědčilo propagovat tzv. MAGNET. I když s panem Kiršem nesouhlasím v hodně věcech, v tomto má pravdu: “Vybudujte si databázi kontaktů díky MAGNETu“. Facebooková reklama (distributor) je už jen urychlovač budování této databáze.

U mně jsou magnety dva E-Booky zdarma…. udělejte to stejně: Vytvořte něco, co lidi zajímá ve vašem oboru, a to nabídněte jako váš MAGNET.

Nakonec k tomu přidejte cílenou facebookovou reklamu a koktejl je hotový 🙂

Cena za jeden registrovaný email

Dlouhodobě je cena za registraci přes facebookovou reklamu 3.90 Kč/email. Díky reklamě na facebooku jsem získal pravidelné odběratele zpravodaje a budoucí klienty. To samé můžete udělat i vy!

Jak nastavit reklamu na facebooku

Tento návod vám ukáže, jak nejefektivněji vytvořit reklamu na Facebooku pro váš “MAGNET”.

Co je potřeba si připravit

  1. MAGNET – např. E-Book zdarma
  2. Vytvoření reklamního banneru:
  3. Squeeze page – stránku, na kterou budete přivádět lidi z facebookové reklamy
    viz. moje squeeze page s vysokou úspěšností

  4. Nastavený facebookový účet pro zadávání reklamy:
    https://www.facebook.com/ads/manage/home/

    • nastavte si správně časové pásmo a měnu, později to už nebudete moct změnit!
    • nastavte kvůli fakturaci veškeré údaje

Manuál: Nastavení konverzního pixelu

Ve 3 krocích nastavíte na facebooku konverzní pixel:

Conversion Tracking 1 Conversion Tracking 2 Conversion Tracking 3

 

+ tento kód vložte do HTML stránky, kterou zobrazujete v posledním kroku nově registrovaným návštěvníkům stránek. Většinou je to děkovací stránka.

Manuál: Nastavení reklamy na Facebooku

K vytvoření vaší první reklamy použijeme Power Editor. Je sice trochu komplikovanější, než klasické vytvoření reklamy, ale díky nadstandardním funkcím si můžete dovolit vytvořit kvalitnější reklamu.

Doporučená hierarchie pro testování různých textů:

  • Reklamní kampaň
    1. Reklamní sestava
      • Jediná reklama v sestavě – text č.1
    2. Reklamní sestava
      • Jediná reklama v sestavě – text č.2
    3. Reklamní sestava
      • Jediná reklama v sestavě – text č.3

Power editor

Power Editor - Jak se k němu dostat

Power editor funguje jako offline aplikace. Pokud již máte vytvořené reklamy, musíte si je do něj nahrát (přes tlačítko Download) a po dokončení úprav vše nahrát na váš účet (přes tlačítko Upload).

Vytvoření první reklamní kampaně
Power Editor - vytvořit kampaň 2

Vytvoření první reklamní sestavy

Power Editor - vytvořit sestavuPower Editor - vytvořit sestavu 2Power Editor - vytvořit sestavu 3

Nastavení publika u reklamní sestavy (fanouškové stránky)

Power Editor - publikum

Nastavení ceny pro reklamní sestavu

Power Editor - Nastavení ceny u reklamní sestavy

Vytvoření první reklamy

Power Editor - vytvořit reklamu Power Editor - vytvořit reklamu 2 Power Editor - vytvořit reklamu 3

Nastavení první reklamy

Zde je velice důležité mít již připravený vhodný banner (viz. nahoře) a volit správné texty bez omáčky. Texty testujte!

Power Editor - vytvořit reklamu 4

Dokončení = nahrání reklamy do vašeho účtu z Power editoru

Jak jsem již psal výše, Power Editor je offline aplikace z které po úpravách musíte vše nahrát do vašeho reklamního facebookového účtu. Stačí 2x kliknout a máte to tam 🙂

Power Editor - dokončení Power Editor - dokončení 2

Závěr

Testujte, testujte a testujte! Příště probereme analýzu těchto reklam.

Zajímalo by mě, jak analyzujete výsledky kampaní: Google Analytics nebo v analytikách Facebooku? Používáte v Google Analytics i přehledy asistovaných konverzí? Napište do komentářů!

47 komentářů

    • Dobrý den,
      doporučuji pro testování 2 reklam používat 2 reklamní sestavy, každou s jednou reklamou. Je to z důvodů nerovnoměrného rozptylu mezi zadanou cílovku v rámci jedné reklamní sestavy. Budete dostávat zkreslené výsledky testování…. jako já dříve 🙂

      Díky za příspěvek!

        • Tak to nevím… přímo s Davidem Lorintczem jsem to řešil. Jde o to, že pokud máte v reklamní sestavě dvě reklamy, začne systém aukce hned dle prvních výsledků upřednostňovat tu efektivnější variantu reklamy… To je ale špatně: Mělo by se u testování udělat porovnání, které je rovnoměrně rozložené. To docílíte u FB bohužel jen tím, že reklamy rozdělíte do dvou reklamních sestav.

  • Dobrý den, Danieli,

    tak tento článek mě skutečně nakopl. Je to krásná ukázka toho, jak se někdo něco naučil, měl s tím výsledky, a podělil se o to s druhými lidmi (neboli Learn-Apply-Teach).
    Díky vašemu článku se mi ještě více ujasnilo, jakým směrem se mám nyní dále ubírat ve svém online byznysu…a nejen, že se mi to ujasnilo, ale také to tak udělám :o)).

    Takže díky a těším se na další články. ;o)

    • Dobrý den Martine,
      děkuji a těšte se 🙂 Nejen na články… Připravuji velice zajímavý nástroj, který pomůže s komunikací přes internet s potencionálními klienty.

      Děkuji, že mě sledujete!

  • Zdravím Dane.
    Díky za další perfektní článek. Poslední 3 mě opravdu potěšily, a mám je poctivě uložené.
    Chtěl jsem se zeptat, v článku píšete o facebookové firemní stránce, ale sám používáte pro tyto účely firemní profil. Je v tom nějaký důvod, např. lepší zobrazování vašich reklam, apod.?

    • Dobrý den Jirko,
      před asi 6 měsíci jsem testoval dosah firemní stránky vs. osobního profilu. Nakonec jsem se vrátil k firemní facebookové stránce https://www.facebook.com/danielnytra.cz z důvodů přehledů analýz stránky. Zjednodušeně: Z osobního profilu toho moc nevyčtu 🙂

      Tzn.: Co popisuji v článku používám na FB firemní stránku.

      Díky moc, že mě sledujete.

  • Musím říct, že Vaše strategie opravdu funguje – jsem Váš pravidelný čtenář od té doby, co jsem na Facebooku klikl na reklamu na e-book a na squeeze page vložil e-mail 🙂
    A jsem za to moc rád, protože témata, o kterých píšete, právě v této době taky řeším, takže mi to šetří spoustu pokusů a omylů.

  • Kvalitní obsah přináší ovoce (což potvrzuji). Čtenář se díky Vám dozví mnoho zajímavého, což mnohdy ocení sdílením na sociálních sítích (vidím, že za sebe musím zapravovat na FB). Navíc jako autor získate zpětnou vazbu díky komentářům (mnohdy v komentářích náměty na další články).
    Jsem rád že mohu odkazovat na další blog s kvalitním obsahem.

  • Super článek Dane,

    mám dotaz. Proč využíváte cíl reklamy kliknutí na web a ne přímo konverze? Má to nějaký důvod?

    Díky

    • Ano. Testoval jsem obojí a levnější výsledky jsem dosáhl přes klik. Upozorňuji, že jsem na toto testování nepoužíval žádné placené nástroje na správu FB reklam (Qwayu, AdRoll apod.).

  • Moc pěkné. Přidal bych takový svůj “user experience”: ono jde jednak o to kolik lidí dotyčný obor zajímá, ale asi hlavně jak je to v obsahu orientované na čtenáře…tj. výsledný dojem, že se snažíte pomoci řešit naše problémy nikoli předvést se jak jste šikovnej 🙂

  • Samotná FB stránka je prakticky k ničemu, protože i když fanoušky získáte, FB vám oseká přirozený dosah na 1-2 % (= NIC). Získání fanoušků a budování brandu je zdlouhavá a velmi složitá činnost, taky samozřejmě hodně drahá a málo efektivní. Přes reklamu fanoušky sice získáte, jenže následně stejně neuvidí váš obsah, protože jim ho FB bude blokovat. Je výrazně lepší zaměřit se na tématické skupiny a tam přispívat kvalitní pomocí, radami, tipy, články (nejen svoje!) atd. – toto má dlouhodobě mnohonásobně větší přínos návštěvnosti a FB to nemůže omezovat. Pokud jste ve větším množství skupin, vyplatí se používát nějaký nástroj na správu a také přidání rozhodit v čase – když se pak vašim přátelům objeví na zdi 10 vašich stejných příspěvků do různých skupin, vážně nebudou mít radost…

    • Dobrý den Zbyňku,
      asi jsem to špatně napsal do článku nebo jste přeskákal důležité pasáže 🙂

      Všude se snažím psát a říkat, že nejdůležitější je získat email a až v druhém kroku chcete fanouška na stránku: Tzn. když už na něj máte email. Reklama tedy vede rovnou na squeeze page a po potvrzení emailu požádáte o fanouškovství. Máte tedy 2 kanály pro možné oslovení: emailem a přes FB.

      Co se týče fanouškovství u vlastní stránky: Musí se používat vhodně reklama. Je to levné řešení a funguje dobře a rychle…nic není zadarmo, ani facebook nebo váš čas.

  • Dobrý den,

    prosím o radu, nainstaloval jsem plugin Add to any pro plovoucí sociální sítě. Facebook však pří sdílení uvádí část nějakého textu od někud a obrázek zase odjinud. Navíc ukazuje na úvodní stránce Další web používající wordpress, což nechápu, jelikož jsem to smazal v nastavení. Používám Optimizepress (OP) a koukal jsem na Digg Digg, ale nvm jestli je to vhodné pro OP. Jsem začátečník a chtěl bych něco jednoduchého bez kódu. Poradíte mi nějaký plugin pro OP ideálně plavoucí

    • Dobrý den Petře,
      zkuste plugin, který je nezávislý na administraci a navíc se v něm dá zjistit heat mapa prokliků a kam až scrollovali návštěvníci webu: SumoMe plugin.

      Používám ho na těchto stránkách. Plovoucí ikony sociálních sítí můžou být vlevo (jako je to tady) a na mobilu se automaticky vloží dolů (je responzivní).

      • Nemám. Nainstaloval jsem plugin WordPress Seo, ale blokuje roboty, chce to po mne povoilt: Zakázat prohledávání a indexování obsahu webu. Tam vidím možnost sociální sítě, ale lze tam pouze přidat URL FB stránky. Mám možnost v page settings Optimizepress nastavit seo options-facebook title -facebook descritption, ten však mám vyplněný, ovšem text se při sdílení neukazuje, tak nvm.

  • Mohu říci, že jste jediný marketér, který podává PŘESNÉ informace. Všichni ostatní tlachají, plno omáčky, eBooky zdarma neobsahují absolutně nic, vše prozradí až (a jen) v placené sekci. Jde vidět, že takovým jde primárně a jen o zisk. Vám moc děkuji za velmi hodnotné informace jak na blogu, tak v eboocích. Sice ještě moc ničemu nerozumím, ale moc mě to baví.. tahle cesta poznávání a učení, která se mi v budoucnu krásně odmění, a tomu já skálopevně věřím 🙂
    Mějte se krásně.

    • Dobrý den Hedi,
      moc si toho vážím, co píšete. Dává mi to velice příjemnou energii pro další psaní a natáčení. Pokud byste měla jakékoliv dotazy, napište 🙂 moc rád pomůžu.

  • dobrý večer dane,

    všimla jsem si, že některé FB stránky vedou paralelně k sobě ještě skupinu. Považujete takovou praxi za užitečnou? Jsou silnější plusy (v podobě užšího kontaktu s fanoušky, možnost posílat jim upozornění), nebo mínusy (dublování a zároveň rozpolcení obsahu)…?

    děkuji a zdravím!

    Magda

  • Napsat komentář

    Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *