Close

7 tipů: Připravte se na Vánoce 2018!

7 tipu online marketingu

Jojo, myslíte si, že jsem se úplně zbláznil… Už to slyším: „Leden ještě ani neskončil a ten blázen Nytra myslí už na Vánoce…“ ANO! Myslím! Pro spoustu mých klientů jsou Vánoce hnací motor… Vyvrcholení celého roku. Po letních prázdninách se pečlivě připravují a hádejte co: Nestačí to 🙁

Tento článek je o postřezích, které mám u svých klientů. Pokud si je vezmete k srdci, tak vás vaše cashflow bude milovat 🙂

1. Google Analytics

Mají ho všichni, tuší co dělá, ale nikdo mu nerozumí… mluvím o opravdu důležité věci: Google Analytics ušetří náklady a zefektivní prodeje. Podnikatelé jednoduše vůbec nechápou Google Analytics a ani ho chápat nechtějí. Cituji klasika J.C.: „Nuda nuda šeď šeď, nic neříkající tlachání obchodního cestujícího.

Omyl! Jde o klasickou lenost, která je na špatném místě. Uvádím 3 příklady a jen 2 z nich vedou k pohodě:

1. Google Analytics nerozumíte

  1. Nechápete Google Analytics a nemáte chuť se učit analyzovat
  2. Cpete peníze všude možně
  3. Neumíte změřit, který kanál má nejlepší poměr nákladů na obrat (tzv. PNO, které vás asi vůbec nezajímá)
  4. Cpete peníze všude možně a o Vánocích to snad vyjde
  5. Modlíte se od září do poloviny prosince, že to snad vyjde
  6. Všechno odřete sami
  7. Namlouváte si, že taky musíte přece někdy odpočívat, tak proč se učit v únoru Google Analytics
  8. Příští rok se bude opakovat

2. Google Analytics chápete

  1. Naučíte se Google Analytics
  2. Chápete Google Analytics
  3. Pochopíte vaše návštěvníky stránek a zákazníky
  4. Pochopíte, kam cpát více peněz (např. konkrétní kampaň na FB Ads)
  5. Pochopíte, kde snížit náklady (např. celý sklik.cz nebo práce na facebookové firemní stránce)
  6. Více peněz v efektivním kanále přinese více obratu
  7. Tento kanál je efektivní (víte to z Google Analytics) a máte více zisku
  8. Zisk směníte za člověka a delegujete jeho práci (freelancer, interní zaměstnanec)
  9. Máte více volného času
  10. Pohoda jazz

3. Google Analytics chápete a máte agenturu

  1. Naučíte se Google Analytics
  2. Chápete Google Analytic
  3. Máte agenturu, která podává analýzy
  4. Kontrolujete výsledky a buď:
    • je to ok a důvěřujete ji (kontrolujete jen občas)
    • není to v pořádku a okamžitě měníte člověka nebo celou firmu
  5. Náklady na agenturu si připočtete do nákladů
  6. Už znáte analýzu a vidíte, jestli se vám vyplatí agentura/freelancer/zaměstnanec
  7. Máte více volného času
  8. Pohoda jazz

Naučit se analyzovat vaše podnikání a měřit výsledky jsou důležité neurgentní věci. I když budete mít agenturu, tak jak si můžete být jisti, že vás neopíjí rohlíkem? Myslíte si, že junioři v reklamních agenturách tomu rozumí natolik dobře?

Kdy se to naučit? TEĎ! Doporučuji příspěvky na tomto blogu, ebook o Google Analytics nebo můj celodenní kurz on-line marketingu.

2. GDPR

Ano, přijde to 25. května a jsem za to rád. Nepanikařte, nedělejte zbytečně ukvapené závěry, ale hlavně se na to připravte… ať vás nezaskočí. Doporučuji sledovat můj pravidelně aktualizovaný článek ZDE.

3. SSL certifikát

Pokud ho stále nemáte, teď je ta pravá doba přejít na SSL. Nebojte se toho a dbejte na dodržení všech bodů (hlavně přesměrování 301 – Moved permanently). Pro vás nebo vaše programátory jsem již dříve připravil postup, jak na to. Pozicím ve výsledcích vyhledávání (SEO) to neuškodilo. Kompletní článek o SSL a jak na něj najdete ZDE: Https a pruda s přechodem na něj.

Poznámka: Divili byste se, kolik eshopů ještě nepřešlo na SSL… a přitom je to základ pro Google nákupy a někteří specialisté na SEO říkají, že mít SSL je jeden z plusových bodů u vyhledávačů (myslíte to vážně s ochranou a zabezpečením vašich návštěvníků stránek).

4. Facebook stránky vs. Facebook reklama

Jestli jste zvládli pochopit Google Analytics, bude to pro vás hračka: Opravdu se zaplatí váš čas, který dáte do práce a publikování všeho-možného obsahu na vaší firemní facebookové stránce? Neděláte to náhodou proto, že to má i soused Karel a je to „cool„, „in“ a „…má to přece každý„?

STOP! Zapomeňte na to, že to má konkurence. Zapomeňte na to, že je každý na Facebooku a stráví tam opravdu hodně času a přemýšlejme společně:

  1. Facebook je firma
  2. Firma musí vydělávat
  3. Jak vydělává z příspěvku, který dáváte zdarma na vaše facebookové stránky?

…ANO: Nijak a proto je hodně omezuje a zobrazí třeba jen 3% vašich aktivních fanoušků.. fakt to za to stojí?

Co ale reklama na Facebooku?

  1. Facebook je firma
  2. Firma musí vydělávat
  3. Vydělává z vaší reklamy
  4. Vaše reklama je úspěšná = vy jste spokojení
  5. Vy jste spokojení a dáváte více peněz do reklamy na Facebooku
  6. Facebook více vydělává

Jestli umíte analyzovat, během 2-3 dnů zjistíte, jestli daná kampaň vydělává nebo ne.

Poznámka: Pokud chcete a baví vás blogování, vlogování apod. Doporučuji se soustředit na LIVE videa a stories (Instagram, Facebook). Pro rok 2018 je to určitě jedna z nejdůležitějších věcí.

5. Videa v reklamách

Asi je jasné, co více upoutá pozornost v reklamě na facebooku (a to je jen zanimovaná slideshow):

Navíc si myslím, že Facebook cenově bojuje s YouTube (Google Adwords). Takže jsou ceny u obou velice nízké.

Pokud máte video hezké a alespoň trochu zajímavé, můžete se na YouTube dostat na cenu 0,40 za shlédnutí prvních 30 sekund a na Facebooku na 0,10 Kč za shlédnutí prvních 10 sekund… to je ale naprosto SUPER ZPRÁVA: Levné a je to všude!

Myslete na odlišnosti u obou:

  • Facebook je rychlý, dávejte tam opravdu krátká a výstižná videa
  • Facebook má možnost přidat text, odkaz a tlačítko do reklamy
  • YouTube se zobrazuje ve výsledcích vyhledávání Google
  • K YouTube se dá vložit dolů odkaz do popisku na váš eshop (a samozřejmě i do reklamy v rámci možností)

Zde jsou některé výsledky z Google Adwords:

Youtube shlédnutí

…a samozřejmě z Facebooku:

Zhlédnutí facebook reklama

Poznámka: Výkonnostní videoreklamy můžou být velice efektivní. Ideálně představení produktu od vašeho dodavatele (ale nějak fakt sexy a zajímavě 🙂 ). Nebo si je uděláte sami.. viz. odstavec níže.

6. Nevýkonnostní reklamy

Pokud to myslíte s vaší značkou dobře, tak ji posilujte přes video. Vytvoření videa nemusí být složité a můžete využít jen šablony za cca 20 dolarů, After Effects a šikovné ruce 🙂

Ze stovek produktových šablon můžete vybírat ZDE.

Postup:

  1. Koupit šablonu, která se vám líbí (doporučuji se poradit s člověkem, který to bude upravovat)
  2. Určit produkty, barvy a text, který se vymění
  3. Sehnat šikovné ruce, které to za 1 den udělají a vytvoří z toho video (já osobně je upravuji v Adobe Effects)
  4. Youtube a Google Adwords
    1. Nahrát video do vašeho Youtube kanálu, předpokládám, že již:
      1. je YouTube kanál spojený s vašim Google Adwords účtem
      2. je správně nastaven
      3. pokud je třeba, přidáte do videa i titulky (bude se to hodit i pro Facebook reklamu)
    2. Vytvořit reklamu z konkrétního videa na Google Adwords
    3. Nastavit publikum, na které se bude zobrazovat (rozpočet 100 Kč/den)
    4. Nechat běžet a pak optimalizovat (tlačit cenu níže)
  5. Facebook
    1. Vytvořit skrytý příspěvek na Facebooku (Power Editor)
    2. Nahrát do něj video
    3. Udělat ještě cca 2 podobné pro A/B testing
    4. Nezapomenout dát proklik na stránky a přiřadit produkty nahrané ve vašem katalogu
    5. Všechny reklamy zacílit na širší publikum (cca 200tis. lidí)
    6. Nastavit cca 100 Kč/den
    7. Nechat běžet a pak optimalizovat

Prostě je pak nechte běžet (po optimalizaci) a občas je zkoukněte. Rozpočet 6.000,-/měsíc vás nezruinuje a budete mít velice levnou reklamu, která sice ihned neprodává, ale je extrémně důležitá.

Poznámka: Samozřejmě můžete udělat i animované představení firmy nebo produktu. Nástrojů je opravdu hodně, uvedu jen pár z nich: GoAnimate, Animaker, Moovly, Powtoon apod. Samozřejmě si na to můžete někoho najmout (jde opravdu o naklikání, tak šáhněte například na fiverr.com). Podívejte se na naše video SimpleShop.cz: Vysvětlení SimpleShop.cz najdete ZDE.

7. Blogeři, vlogeři, Youtubeři…

Když už umíte analyzovat, jistě si všimnete, že vám vyhledávání přináší klienty. Pokud pro to nic neděláte, je to obrovská chyba. Kde sehnat nejlevnější komunikační kanál? U lidí, kteří již mají vybudovanou vlastní síť fanoušků a fanynek. Věřte mi, že jsou stále velice podceňováni a stačí jednoduchý výměnný obchod (produkt za protislužbu) a máte:

  • Článek s fotkami na stránce blogera
  • Sdílení článku na Instagramu
  • Sdílení článku na FB a Twitteru
  • Ve článku je samozřejmě odkaz na váš eshop

Máte tedy odkaz ze stránek s relevantním obsahem na váš eshop a za cenu nákupky produktu (barter). Co víc si přát?

Kde hledat blogery?

Co po nich můžete chtít?

  • Unboxing – otevření balíčku, který jste poslali
  • Návody a popisy – aplikace, líčení, outfit
  • Giveaway – soutěže za ceny (podmínkou bývá registrace např. na váš instagramový účet)
  • a další věci (většinou i sami blogeři toto již mají zmáknuté)

Větší blogeří chtějí peníze a to je dobře! Živí se tím a opravdu jim dalo hodně práce mít statisícové odběratele. Zaplaťte je, protože se vám to vrátí. Je normální, že ti největší mají den po zobrazení videa desetitisícové shlédnutí na Youtube. Navíc si to všechno natočí, sestříhají apod. Kolik by to stálo vás a za jak dlouho? Nehledě na to, že vy jste neznámí, kdežto blogeři a vlogeři vše budovali roky.

Závěr

To je vše z mých postřehů, jak se začít připravovat na Vánoce 🙂 Co vy? Děláte něco z toho? Pište do komentářů!

2 Comments on “7 tipů: Připravte se na Vánoce 2018!

Manuel Nuněz
24.1.2018 at 9:42

Děkuji, velice dobrý článek a tipy v něm 🙂

Odpovědět
Daniel Nytra
24.1.2018 at 20:00

Není zač 🙂

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *