Základní UX checklist

Daniel Nytra
Blog » Eshop

Mít správně vyřešené UX na vašem webu přináší mnoho výhod. Kvalitní UX přispívá k vyšší konverzní míře, což znamená, že větší počet návštěvníků se promění ve skutečné zákazníky.

Banner k clanku 700 × 420 v Základní UX checklist

Pokud je váš web snadno použitelný a intuitivní, uživatelé se budou na něm pohybovat s lehkostí a budou se cítit pohodlněji. Mít vše pod kontrolou je těžké a hlavně, kde začít? Využijte náš Základní UX checklist, který jsme se rozhodli ↓ zde ↓ odkrýt z klubu NDigital.cz

Nezapomeňte pravidelně kontrolovat pomocí nahrávacích nástrojů jako Smartlook, že se uživatelé na Vašich stránkách orientují a všechny prvky fungují, jak by měly.

Použitelnost a přístupnost

  • Web je uzpůsoben cílové skupině podle relevantních dat.
  • Web je otestován na reálných lidech.
  • Na první pohled je zřejmé, co web nabízí.
  • Rozmístění informací na stránce je přehledné.
  • E-shop prezentuje konkurenční výhody, pokud je má.
  • V případě jazykové mutace se jazyk automaticky nastaví podle geo-ip.
  • Pokud je zde možnost registrace, komunikovat její výhody.
  • Po vypnutí prohlížeče nedojde k odhlášení.
  • Existuje zde možnost vyresetovat heslo.
  • Vyhledávání na webu je funkční. 
  • Vyhledávání na webu je funkční i pro uživatele mobilu.
  • Zkontrolováno, co se zobrazí, když se nic nevyhledá.
  • Cookie lišta je vhodně zpracovaná. 
  • Responzivní verze pro mobil je možná.
  • Web funguje na všech verzích internetových prohlížečů.
  • Monitoruje se dostupnost webu.
  • Možnost pravidelně sledovat v nástroji jako ahrefs.

Navigace

  • Odkazy z navigace a z ovládání webu fungují.
  • U klikacích prvků je jasné, proč na ně má uživatel kliknout.
  • Ovládací prvky jsou příjemné a čitelné i ve zhoršených podmínkách
    Zhoršené podmínky mohou být např. zesvětlený monitor. Také je potřeba dbát na to, že hezký fond nemusí být čitelný fond.
  • Kontrola, kam lidé klikají přes Smartlook.
    Lze využít i jiné nástroje.
  • Hamburger menu pro mobil, lze udělat kreativně.
  • Možnost rychle dohledat stránku o zárukách, vrácení zboží a jiné.
  • Je zde drobečková navigace.

Design

  • Správné logo = Více rozměrů a všude použitý odpovídající rozměr i kvalita.
  • Vizuální prvky, na které je cílová skupina zvyklá.
  • Důležité prvky jsou kontrastní.
  • Barevnost webu odpovídá designu firmy.
  • Konverzní tlačítka jsou výrazná.
  • Doprovodné fotografie jsou dostatečně kvalitní a jsou k nim práva.
  • Design souvisí s cílovou skupinou na základě vámi vytvořené persony.

Košík

  • Košík je výrazný a vyhledatelný.
  • konverzní barvu.
  • Je jasné, jestli v něm něco je.
  • Lze snadno změnit počet položek.
  • Zboží zůstane v košíku i po zavření prohlížeče.
  • Informace o dopravě zdarma jsou výrazné a viditelné.
  • Je zde odpočet dopravy zdarma.
  • Přepočítání ceny funguje automaticky.
  • Lze jednoduše odstranit nebo přidat položky.
  • Z košíku je možné dostat se na detail produktu (přes nadpis i obrázek).
  • Košík je viditelný i v mobilní verzi.
  • Není zde menu, jelikož rozptyluje uživatele od nákupu.

Objednávka

Měřící kódy 

Měření všech reklamních systémů a propisování do Google Analytics lze pomocí testovací objednávky. Během objednávkového procesu lze pomocí Pixel Helperu a Google Tag Assistant Legacy zjistit, zda je vše v pořádku. Při správném nastavení kódu se budou zobrazovat v těchto dvou rozšířeních události. U Google Tag Assistant Legacy se to musí povolit a reloadnout stránka. Pokud se události nezobrazují, je potřeba to opravit pro co nejpřesnější měření. Pokud si o tom, jak je nahrát chcete přečíst více, můžete zde. Ale všechny systémy mají vlastní návod.

  • testovací objednávka
  • Jsou zde pouze kódy, které potřebujete.

Google Ads zkontrolovat:

Google návod na implementaci

  • Purchase
  • košík
  • správné ID pixelu
  • správné ID konverze
  • v košíku odeslané události s ID

Facebook Pixel zkontrolovat:

Facebook návod na implementaci.

  • Purchase
  • ViewContent na produkt (svázané s ID produktu)
  • Initiate Checkout
  • Add To Cart
  • Pageview
  • správné ID

Google Analytics události zkontrolovat:

U Google Analytics mají události názvy, které jste nastavili Vy. Je potřeba je zkontrolovat podle toho, jak jste je nastavili. Cíle v Google Analytics lze nastavit na události. Pokud si nevíte rady, jak je nastavit, zde je návod.

  • Purchase
  • PageView
  • View_Item
  • Add_To_Cart
  • správné ID

Sklik:

Kontrola ID přímo v kódu na:

Ostatní pixely a konverzní kódy:

  • Konverze pro zbožové srovnávače fungují.
  • Remarketingové pixely fungují.

Objednávkový proces

  • Objednávkový proces lze dokončit.
  • Nezobrazuje se navigace, patička a prvky, které rozptylují od nákupu.
  • Je vidět počet kroků v objednávce.
  • Kontakt je viditelně prezentován. 
  • Při úspěšné platbě je zákazník přesměrován na eshop, kde je mu poděkováno
  • Při neúspěšné objednávce je přesměrován zpátky na eshop, kde mu je vysvětlen další postup.
  • Web nabízí metody dopravy, které cílová skupina preferuje.
  • Chybové hlášky jsou správně napsány (gramatika, diakritika).
  • Po objednávce se zobrazí děkovná stránka (lze zde mít mikrokonverze jako like na Facebooku/Instagramu).
  • Kontrola na děkovné stránce, zda hodnoty souhlasí (i u Skliku).
  • Hodnoty se propisují do Google Analytics bez daně.
  • Lze objednat bez registrace.

Zde jsou příklady toho, jak by měl vypadat objednávkový proces.

Kategorie

  • Obsahují textový popis.
  • Odkazy na podkategorie mají fotku, název a prezentují ideálně počet produktů.
  • Náhled produktu obsahuje název, cenu, dostupnost a fotku zboží.
  • Výpis a řazení produktů lze upravit (cena, popularita).
  • Je zde filtrace.
    Například: podle velikosti, barvy, ceny,….
  • Aktivní filtr lze jednoduše deaktivovat.
    Pokud si uživatel vyfiltroval třeba produkty pod 1500 Kč, lze to zrušit.
  • Filtry jsou smysluplné.
  • Funguje našeptávač produktů ve vyhledávání.
  • TITLE, META DESCRIPTION, H1 – důležité i pro PPC (DSA kampaně)

Detail produktu

  • Název produktu je srozumitelný.
  • Fotografie jsou dostatečně velké a kvalitní.
  • Obsahují více úhlů pohledu.
  • Konverzní tlačítko je výrazné a kontrastní.
  • Cena je výrazná a definuje, zda je s DPH nebo bez DPH.
  • Pokud je zde sleva, je vidět o jakou slevu se jedná.
  • Je viditelná dostupnost.
  • Pokud jsou varianty, jsou viditelné.
  • TITLE, META DESCRIPTION, H1 – důležité i pro PPC (DSA kampaně)
  • ALT u obrázků
  • Produkty, které se už nebudou prodávat.
    • Nejsou v interním vyhledávání.
    • V kategorii jsou nejníže.
    • Jsou ve výsledcích vyhledávání Google a Seznam.
    • V detailu produktu je alternativa nebo odkaz do kategorie.

Patička stránky

  • kontakt
  • obchodní podmínky
  • newsletter
  • odkazy na sociální sítě
  • zásady používání souborů cookie
  • podmínky ochrany osobních údajů

Obsah

  • Textace je pochopitelná a čitelná. Žádné artistické fonty písma, které se nedají číst.
  • Obsah vyvolává vhodné emoce.
    Vhodné emoce jsou ty emoce, které v uživateli chceme vyvolat (například: fear of missing out).
  • Text má vhodnou velikost.
    Text musí být čitelný. Velikost se může lišit podle cílové skupiny. Nemá smysl mít web s malými písmeny, když je určený pro seniory. Nic se samozřejmě nemá přehánět.

Závěr

✔️ Splnili jste všechny body? Tak gratulujeme. Můžete se pustit do dalších našich checklistů v klubu NDigital.cz

✖️ Nebo se vám nepodařilo splnit některé body? Další návody a tipy, jak na to najdete pouze v členské sekci, tak se přidejte mezi nás. Pořádáme i pravidelné webináře a členské srazy, kde si radíme. Pojďte do toho s námi!

Napsat komentář