Facebook Pixel stručně a srozumitelně

Daniel Nytra

Je nedílnou součástí inzerce na Facebooku. Jakmile máte správně nastavený FB Pixel, máte přehled o všem, co uživatelé dělají na vašich stránkách. Když je nastavený špatně, nebudete znát ani výsledky vašich kampaní na Facebooku. Pokud chcete na Facebooku inzerovat, je Pixel a jeho správné nastavení nutností.

Facebook pixel

Co vlastně je Facebook Pixel

Facebook Pixel je měřící kód, který umisťujete na web. Pomocí něj pak Facebook zaznamenává akce, ke kterým dochází na vašem webu. Příkladem může být přidání produktu do košíku, nákup, návštěva stránky atd. Pixel je schopen tyto události zachytit. Funguje na podobné bázi jako jiné měřící kódy. Když uživatel přijde na web, Pixel umístí do jeho prohlížeče cookies a Facebook následně dostává informace o tom, co daný uživatel na vašem webu dělá. Navíc se Facebook učí z výsledků vašich reklam a k tomu potřebuje data, která mu pomocí Pixelu poskytnete.

Nezapomeňte, že se na sběr dat vztahuje GDPR a nově i zákon o cookies liště na jehož základě musí uživatel se sběrem dat souhlasit.

Jeho smysl

Pixel je nepostradatelný pro každého, kdo chce inzerovat na Facebooku. Pomůže vám:

  • Zobrazovat reklamy správným lidem,
  • zvýšit prodej,
  • měřit výsledky reklam.

Slouží tedy primárně k zaznamenávání akcí, ke kterým dojde na vašem webu. Také vám umožní tvorbu publik na základě událostí a návštěv vašeho webu. Díky tomu můžete nastavit remarketingové kampaně.

Další výhodou je, že se Facebook učí z výsledků vašich reklam a následně je zobrazuje vhodnějším lidem. Výsledky mu však musíte poskytnout a právě k tomu slouží Pixel. Také vám dá přístup k dalším analytickým nástrojů jako Facebook Analytics nebo Facebook Attribution Tool.

Tvorba Pixelu

Tvorbu Pixelu naleznete v záložce Zdroje dat -> Pixely. V této záložce kliknete na tlačítko Přidat. Následně zadáte URL vašeho webu a název Pixelu. Ten pojmenujte tak, aby to dávalo smysl a neztráceli jste v budoucnu v jejich větším množství. Pak už ho jen přidáte na web a nastavíte události.

Implementace

Pokud chcete širší a obsáhlejší návod, můžete využít přímo nápovědu Facebooku -> https://www.facebook.com/business/help/952192354843755?id=1205376682832142. Na výběr máte tři možnosti:

  • Ruční přidání kódu Pixelu na web,
  • Použití integrace partnera a
  • Poslání pokynů e-mailem.

Každá možnost se hodí pro někoho jiného. Zvolte podle toho, jak jste technicky zdatní a podle platformy, na které je váš web. Navíc doporučuji se kouknout, zda na rozhraní vašeho webu není samostatná kategorie pro jeho implementace jako třeba u Shoptetu.

Nastavení

Standardní a vlastní události

Události jsou akce, ke kterým dochází na vašem webu. Může jít například o nákup, přidání do košíku… Standardní události jsou pak ty události, které jsou přednastavené Facebookem. V podstatě slouží k měření konverzní, optimalizaci pro konverze a budování okruhů uživatelů. Události se nastavují v kódu, takže se jedná spíš o práci pro programátory, nebo lidi co umí s Google Tag Managerem. Facebook vám nabízí 17 standardních předdefinovaných událostí:

  • Přidání platebních údajů,
  • Přidání do košíku,
  • Přidání na seznam přání,
  • Dokončení registrace,
  • Kontaktování,
  • Přizpůsobení produktu,
  • Darování,
  • Vyhledání polohy,
  • Přechod k zaplacení,
  • Potenciální zákazník,
  • Nákup,
  • Naplánování,
  • Vyhledávání,
  • Spuštění zkušebního období,
  • Odeslání žádosti,
  • Přihlášení odběru a
  • Zobrazení obsahu.

Událost Zobrazení stránky je součástí základního kódu Pixelu. Ten pak o tyto jednotlivé události rozšiřujete tam, kde je třeba. Pro nastavení jednotlivých událostí, můžete využít tento návod: Doporučené postupy k nastavení standardních událostí Facebook pixelu.

Vlastní události jsou pak ty akce, které nespadají do standardních událostí. Můžete je unikátně pojmenovat. Pojmenování by mělo být zřetelné, aby bylo jasné, o jaké události se jedná. Pokud si nastavíte v Pixelu nebo Conversion API vlastní událost, můžete je zaznamenávat, optimalizovat pro konverze a využívat k tvorbě okruhů uživatelů. Návod na jejich vytvoření naleznete zde: Facebook konverze – Vlastní konverze.

Automatické události

Automatické události jsou akce, které Facebook získává, aniž byste museli přidávat další kódy kromě toho základního. Automatické události jsou deduplikované od ostatních ručně přidaných událostí.

Vlastní konverze

Pro tvorbu vlastních konverzí musíte mít v první řadě implementovaný Pixel a nastavené události, je jedno zda vlastní nebo standardní. Umožňují vytvářet pravidla pro události a URL. Díky takovým pravidlům můžete vytvářet specifičtější akce zákazníků. Můžete například filtrovat všechny nákupy a měřit pouze nákupy pánské obuvi, které překračují cenu 1700 Kč.

Vlastní konverze vám pomohou s:

  • Optimalizací doručování reklam pro akce, pro které se jinak optimalizovat nedá,
  • nastavit standardní události bez dalšího kódu (pouze v některých případech),
  • filtrovat události a
  • mít kontrolu nad daty, které sdílíte s partnery (můžete sdílet pouze jednotlivé vlastní konverze).

Vlastni konverze pixel

Automatické párování

Slouží spolu s událostmi k odesílání hashovaných informací o zákaznících. Ty vám pak pomáhají přiřazovat více konverzí a odesílat o zákaznících více informací. Zapnutí této funkce vylepšuje informace, které Facebook získává. To vám následně pomůže vytvářet kvalitnější publika, přiřazovat lépe konverze a poskytne vám to další výhody z toho plynoucí.

Kontrola funkčnosti

Pokud chcete zjistit, zda vám Pixel funguje, tak jak má, máte víc možností. Tohle jsou pouze dvě z nich.

Ve správci událostí

Do Správce událostí se můžete dostat touto trasou -> Zdroje dat > Pixely > konkrétní Pixel > otevřete správce událostí. V sekci Přehled uvidíte jednotlivé události a jejich počet. Zde si můžete zkontrolovat, zda se měří všechny události, které jste si nastavili.

Ukázka toho, kde je počet událostí pixelu

Facebook Pixel Helper

Při kontrole můžete využít jednoduché rozšíření do Google Chrome -> https://chrome.google.com/webstore/detail/facebook-pixel-helper/fdgfkebogiimcoedlicjlajpkdmockpc. Díky tomu si můžete proklikat váš web a u toho kontrolovat, které události se v daný moment odesílají do Facebooku. Jedná se pravděpodobně o nejinteraktivnější řešení. Facebook Pixel Helper můžete použít na jakýkoliv web a tím pádem také zjistit jaké události (a jestli vůbec nějaké) měří třeba vaše konkurence.

pixel helper

Publika

Facebook vám díky implementaci měřícího kódu umožní tvořit publika. Jejich tvorba je velmi snadná. Stačí přejít na stránku Okruhy uživatelů a zde dát Vytvořit okruh uživatelů. Jednotlivé okruhy se mohou zaplňovat i několik dní, vyplatí se je tedy vytvářet předem. Na Facebooku máte možnosti ze tří typů publik.

Můžete vytvářet:

  1. Vlastní okruh uživatelů
  2. Podobný okruh uživatelů
  3. Okruh uživatelů pro speciální reklamu

Na okruhy uživatelů následně můžete cílit reklamu.

Tvorba vlastního okruhu uživatelů je velmi snadná. Pouze si vyberete, která pravidla má daný okruh uživatelů splňovat ve vztahu k vaší firmě.

Ukázka tvorby okruhu uživatelů na Facebooku

Podobné okruhy obsahují uživatele, kteří by měli být podobní těm, kteří jsou součástí vybraného zdroje. Jako zdroj můžete vybrat fanoušky stránky nebo konkrétní okruh uživatelů. Může jít například o uživatele, kteří u vás nakoupili.

Jejich velikost se udává v procentech a jde vždy o x % lidí z aktivních uživatelů Facebooku v dané zemi. Pokud si tedy vyberete 1 % publikum z České republiky, dostanete 76 000 uživatelů. Doporučuje se v ČR tvořit publika minimálně 3%, dáte tak Facebooku větší prostor pro výběr těch nejvhodnějších pro vaši reklamu.

Tvorba podobného okruhu uživatelů.

Okruhy pro speciální reklamu jsou okruhy, na které cílíte s reklamou, která spadá do speciální kategorie reklam. Jedná se o reklamy, pro které v některých zemích platí specifické požadavky:

  • Úvěry,
  • zaměstnání,
  • bydlení,
  • sociální problematika, volby nebo politika
  • atd.

Conversion API a Pixel

Conversion API je navržené tak, aby zprostředkovávalo přímé a spolehlivé propojení mezi marketingovými daty ze serveru/CRM/webové platformy a Facebookem. Díky jeho propojení s Pixelem získáte ještě lepší přehled o tom, jak lidé reagují na obsah vašeho webu a získáte o nich kvalitnější data. Doporučuje se, aby bylo na webu oboje. Díky tomu získáte data, která by Pixel mohl opomenout, např. kvůli problémům s připojením k sítí nebo kvůli chybám při načítání stránky.

Nezapomeňte však události, které budou sledovat obě dvě funkce deduplikovat. Tedy pokud víme, že Facebook dostává dvakrát jednu informaci z prohlížeče i ze serveru, můžeme jeden z těchto údajů smazat. Aby mohl Facebook události deduplikovat, potřebuje znát jejich název a ID, více si o tom můžete přečíst zde: Informace o deduplikaci pro události Facebook Pixel a Conversions API.

Infografika o Conversion API a Pixelu

Shrnutí

Správné nastavení je základem toho, jak kvalitní data budete sbírat. Doporučuji si toho nastavit co nejvíce. Nezapomeňte také na tvorbu publik, jejich vytváření trvá nějakou dobu a nevyplatí se je dělat na poslední chvíli. Vždy si zkontrolujte správné nastavení událostí. Díky kvalitnímu nastavení pixelu, bude Facebook cílit reklamu na kvalitnější uživatele (machine learning).

2 komentáře u „Facebook Pixel stručně a srozumitelně“

  1. Dobry den, kamarad ma e-shop na Shoptetu a cca dva tydny zpatky mu v BM z udalosti zmizel Purchase. Z poradny Shoptetu odpovedeli, ze je to neco v nastaveni BM. Tam se ale nic nemenilo. Rada bych se zeptala, pokud bychom na e-shop dali novy pixel, je mozne publikum z povudniho pixelu pouzivat nez se zaplni nova? Pripadne, mate zkusenost s necim podobnym? Dekuji

    Odpovědět

Napsat komentář