Close

Affiliate marketing + armáda partnerů

Košík

V tomto článku si nejdříve popíšeme výhody a nevýhody affiliate pro prodej na internetu společně s fintami, pak je omáčka se seznamy dostupných affiliate programů + sítí a nakonec jsem sepsal manuál z praxe: Jak to vypadá se zprovozněním affiliate programu a na co se psychicky připravit.


Vele-velmi důležitý je pro každého eshopistu affiliate (neboli partnerský) marketing. Díky němu si můžete sehnat armádu partnerů na internetu, kteří budou doporučovat vaše zboží nebo službu. Funguje jednoduše na bázi provize z prodejů. Platíte tedy provizi až za prodej!

Existují dvě možnosti zapojení do affiliate marketingu, které se dají kombinovat:

  1. Vlastní affiliate program: Partneři se registrují u vás do vašeho systému.
  2. Registrovat se do affiliate síťe: Affiliate síť je systém, kde je již dříve registrováno velké množství partnerů, ale pravděpodobně i vaše konkurence. Této síti platíte za zprostředkování systému (softwaru) a kontaktu na potencionální partnery.

Výhody a vylepšení výhod 🙂

  • platíte až po prodeji nebo dokonce až po uplynutí 14 denní zákonné lhůtě a určujete si i dobu schvalování
    Vylepšení: Schvalujte minimálně 1x měsíčně a nezapomínejte na to! Budujete si partnerskou síť lidí, kteří vám věří
  • neplatíte za PPC reklamu
    Vylepšení: Doporučuji si i bokem vytvořit vlastní efektivní PPC kampaň a tak být krok napřed
  • umístěný reklamní banner nebo reklama na stránky může pomoci SEO
    Vylepšení: Nedávejte všude odkazy pouze na úvodní stránku a na vaše klíčové slovo… můžete za to být zabanování
  • partnerský systém může mít i více pater provizí a doporučení partnera jiným partnerem je výhodné pro všechny
    Vylepšení: Napište i rady, které pomáhají vašim partnerům sehnat další partnery
  • můžete mít vlastní partnerský program a zároveň se registrovat do partnerských sítí (affiliate sítě)
    Vylepšení: Některé affilátní sítě (např. eHub.cz) mají v první poslané smlouvě, že chtějí exkluzivitu… domluvte se s nimi a uvidíte, že to jde z některých smluv odstranit 🙂

Nevýhody a návrh jejich řešení

  • musíte mít systém pro hlídání a počítání provizí
    Řešení: existují a jsou levné (více viz. níže)
  • musíte si vyrobit reklamní bannery různých velikostí a nastavit kampaně pro partnery
    Řešení: bannery musíte stejně dělat a testovat ve své PPC kampani – použijte je do affiliate systému
  • sháníte partnery do vašeho programu, aby vás propagovali
    Řešení: existují weby, kde se shlukují: Webtrh.cz, Webdeal.cz a vygoolíte i jiné…
  • musíte mít všechno finančně i strategicky vypočítané
    Řešení: spočítání čisté marže v excelu plně postačí

Nemám affiliate program, co s tím?

Webmasteři stránek, kteří budou vašimi partnery, jsou zhýčkaní: Chtějí mít nejen velké možnosti propagačních materiálů (bannery, texty, dynamické bannery apod.), ale zároveň chtějí mít přehled. Musí mít grafy a statistiky:

  • kolik lidí kliklo na tenhle banner
  • kolik lidí koupilo, když kliklo na tamten banner
  • kolik vlastně dostanu tento měsíc peněz
  • za co lidi utrácejí

…to znamená jediné: Pokud chcete mít partnery, musíte mít kvalitní affiliate program pro zobrazování statistik.

Affiliate programy v češtině

  • Affilbox.cz [affiliate odkaz] – dle mého názoru nejlepší v ČR. Stačí vložit kód do stránek a je to. Cena je pouhých 4.990,-/rok a je neomezeně! Za tímto programem stojí sympatický Mário Roženský.
  • Post Affiliate PRO – kdysi jsem jej zkoušel (verze 4) a našel jsem spoustu chyb. Obsahuje češtinu – viz. demo. Výhoda je i jednorázová platba za systém, který si sami nainstalujete u sebe. Novější verzi 5 jsem ještě nezkoušel. Máte s ní někdo zkušenosti? Pište do diskuze!
  • Placené nebo free moduly pro eshopy (Prestashop, WooCommerce apod.) – tady je nevýhoda, že když změníte platformu eshopu, nemůžete si nechat stávající affiliate program

Affiliate sítě čekají

Některé affiliate sítě striktně vyžadují exkluzivitu a nejde se s nimi dohodnout. Jestli podepsat smlouvu pouze s jedinou affiliate sítí (např. cj.com) a ošidit se o vlastní affiliate systém nebo více menších affiliate sítí, to je na vašem zvážení… Já bych do toho nešel 🙂

Zahraniční affiliate sítě

České affiliate sítě

Kdyby jste o dalších alespoň středně velkých a fungujících affiliate sítí věděli, tak je frkněte dolů do diskuze. Děkuji!

Manuál z praxe …aneb na co se připravit

Samozřejmě, bez práce nejsou partneři, a proto vypíšu kroky, které budete muset udělat:

  1. Vytvoření speciální stránky na které bude uvedeno
    • kolik partneři dostanou za prodej + příklady
    • jak dlouhá je tzv. cookies (např.: 30dní, 60 dní, 6 měsíců nebo neomezeně)
    • výhody registrace do systému díky eshopu (silná značka, nadnárodní firma apod.)
    • marketingová podpora (připraveno hodně kvalitních a otestovaných bannerů, textů)
    • výhody grafů a statistik pro každou nastavenou kampaň
    • jaká je cílová skupina + popsat persónu
    • kontakt na člověka, který to má na starosti
    • další důležité věci
  2. Zadat copywriterovi texty pro textové reklamy + na bannery
  3. Zadat grafikovi rozměry bannerů. Doporučuji tyto nejpoužívanější (uvedeno v pixelech):
    • 300 x 300
    • 300 x 600
    • 120 x 600
    • 728 x 90
    • 300 x 250 (nebo 250 x 250)
  4. Připravit obchodní podmínky pro affiliate program (např. Affilbox.cz) nebo podepsat smlouvu s affiliate sítí
  5. Nastavit affiliate program nebo affiliate síť + vložit měřící kódy do stránek. Měřící kódy jsou většinou dva:
    1. kód se vloží na všechny stránky např. do patičky a špehuje příchozí návštěvníky
    2. kód se vloží u stránky konverze = nákupu a pošle affiliate programu nebo síti informaci o nákupu
  6. Založit si “fake” účet v affiliate programu pro testování
  7. Testovat přiřazení provize na beta verzi a nevěřit programátorům, že to bude fungovat
  8. Testovat přiřazení provize na alfa verzi a nevěřit programátorům, že to určitě už bude fungovat
  9. Testovat přiřazení provize na live verzi a slyšet programátora prohodit:
    “To je zajímavé, že to nefunguje…tak já se na to mrknu, jo?”
  10. Přestat škrtit programátora
  11. Vložení do patičky všech stránek odkaz: “Affiliate program” s odkazem na speciální stránku s vysvětlením affiliate programu (bod č.1 v tomto seznamu)
  12. Dát to vědět do světa: Přistupujte k vašemu affiliate programu jako ke službě, která se musí propagovat. Vložit inzerát na webtrh.cz, oslovit blogery a webmastery v oboru přímo.
  13. Určit člověka, který se o partnery bude starat
  14. Ještě jednou radši otestovat přiřazení provize z prodeje a rozhodně nevěřit programátorům, že je to v cajku!

Anti-Závěr

Konec a závěr není nikdy, a proto je nutné vše stále pilovat, hledat další možnosti propagace a vylepšovat vztahy s partnery.

Jaké zkušenosti máte vy z nasazováním affiliate programu nebo s přihlášením do affiliate sítě? Co třeba smlouvy u affiliate sítí? Napište to do diskuze!

6 Comments on “Affiliate marketing + armáda partnerů

Petr
31.8.2014 at 0:22

Slovo affiliatni neexistuje a ani se nepouziva, je to sileny patvar! Zjistete si, jak se veci nazyvaji, pak bude mit clanek sanci uspet i ve vyhledavacich, vyuzijte naseptavace vyhledavacu nebo navrhu klicovych slov ppc systemu.

Mimo jine, Cj.com se pise Commision Junction, v soucasne chvili se ale jmenuje Affiliate by Conversant.

Jinac pekne shrnuti, jen tak dal 😉

Odpovědět
Daniel Nytra
2.9.2014 at 20:36

Děkuji moc za zpětnou reakci! Hodně si toho vážím a máte pravdu. Opravil jsem patvar a Cj.com.

Hezký den!

Jan pekarek
25.8.2015 at 22:31

Dobry den, chci se zeptat zda-li muzu mit v mem partnerskem programu cloveka co neni podnikatel (nema ico) obycejna fyzicka osoba. Jak se to resi? Pry nejakou smlouvou o zprostredkovani? Jak odvadim z provizi dane? Dekuji za odpoved

Odpovědět
Daniel Nytra
31.8.2015 at 9:34

Dobrý den, daně jsou dle mého názoru řešené “normálně”: Tzn. je to další náklad na podnikání. Doporučuji ale konzultovat s vaší účetní (furt se něco mění 🙁 ).

Mílan
2.3.2016 at 17:34

Přeji hezký den, zajímal by mne váš názor na externí affil. sitě, postačí mi obecná odpověď. Myslíte, že přivádí adekvátní návštěvnost/zákazníky ? Nebo je to spíše ztráta času popř. to má negativní dopad, když partneři spamují a tak nedělají zrovna nejlepší pověst firmě. Předem děkuji za odpověď.

Odpovědět
Daniel Nytra
29.3.2016 at 23:13

Dobrý den Milane,
pokud myslíte využití externího softwaru, tak na tom nic špatného nevidím (eHub, affilbox apod.). Pokud myslíte obecně využití affiliatu ve vašem podnikání, tak bych rád upozornil, že jde o projekt v projektu… tzn. zabere to hodně času.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *