12+1 SEO nástroje ZDARMA

Daniel Nytra
Blog » SEO

Spousta lidí vnímá SEO jako magii. Nesmysl. Stačí jen zjistit, co lidé opravdu chtějí …a dát jim to: Poradit nebo vyřešit jejich problém. Pokud budou návštěvníci stránek u vás najdou co hledají, tak jste uspokojili i Google a Seznam. Všichni jsou šťastní: Návštěvníci i vyhledávače. Výsledkem je, že jsou vaše stránky vystřelené nahoru ve vyhledávání. To je celé. Jediné mínus je, že to trvá dlouho… ale vy chcete dlouhodobý projekt, je to tak? Začněte na tom hlavně TEĎ pracovat!

seo

SEO postup v 5-ti bodech

  1. Dejte si do pořádku, pomocí některých nástrojů níže, chyby na stránkách:
    • nefunkční odkazy
    • chybějící stránky
    • příliš dlouhé nadpisy (zkrátí se ve vyhledávání))
  2. Zjistěte, co lidé chtějí
    • jednoduchá SEO analýza klíčových slov (první nástroj Rank Tracker)
    • anketa za odměnu na vaši databázi emailů
    • píšou dotazy? Na co se nejčastěji ptají?
    • podívejte se na relevantní weby a diskuze
  3. Zamyslete se
    • Nehledají lidé jiný název kategorií?
    • Není v eshopu filtr barvy důležitější před hmotností?
    • Nechtějí články o tom „Jak něco udělat“ nebo „Proč je tenhle produkt lepší než ten druhý“?
    • Nepíšou do diskuze a do komentářů k relevantním webům?
  4. Dělejte obsah podle toho, co lidi zajímá
    • založte si blog a prozrazujte svoje know-how
    • řešte otázky a odpovědi na webu
    • dělejte vblog (video blog), pokud na to máte buňky
    • fotky na Instagram
  5. Dejte o tom vědět
    • Rozeslat na vaši databázi kontaktů tento obsah
    • Napsat info do diskuze, že máte návrh řešení na svém blogu

Co nedělat ANEB: Nesmysly na začátek…

Vyhledávače se každý týden zdokonalují a mění. S nimi se stále mění i podmínky zobrazování na pozicích (ranking factors). Zde je pár nesmyslů, kterých se určitě vyvarujte:

  1. Nesmysl: Google Page Rank je hodnocení kvality SEO a dá se zjistit
    Vysvětlení: Znáte pouze GTPR, neznáte GoogleRank a existuje mnohem více parametrů (signálů) pro ovlivnění SEO.
  2. Nesmysl: Hustota klíčových slov na stránce musí být 3-8% (nebo v title a description)
    Vysvětlení: O to už dávno v SEO nejde.
  3. Nesmysl: Výměnné zpětné odkazy do patičky fungují
    Vysvětlení: Google již toto postihuje – zbavte se toho!
  4. Nesmysl: Automatický online SEO nástroj mi ukázal 95 procent, takže mám SEO hotovo
    Vysvětlení: Až na pár lidí na planetě nikdo neví, jak se řadí výsledky vyhledávání. Nevím, proč by to měl umět SEOmat zdarma.Pomůže studie faktorů: Ke stažení ZDE.
    Google Ranking Factors 2014

…jdeme na jednotlivé nástroje:

1. Rank Tracker (zdarma)

Nástroj, který je zadarmo (pokud nechcete ukládat výsledky do tabulky) udělá hodně práce:

  • zjistí klíčové slova ve vašem oboru a ohodnotí je = jednoduchá analýza klíčových slov
  • zjistí možnost ceny PPC kampaní: Budete vědět, co se hodí na SEO a co na PPC
  • nabídne alternativní klíčová slova a slovní spojení
  • zjistí pozice ve vyhledávačích pro váš web
  • pomůže zjistit slabá místa konkurence (špatný obsah, odkazy z internetu, sociální sdílení apod.)
  • porovná s vámi konkurenci

Tento nástroj se instaluje do počítače.

2. Collabim (zdarma)

Nástroj, který hlídá online vaše pozice ve vyhledávačích, zjišťuje relevantní webové stránky pro možnou kontaktáž (SiteFinder) a navrhuje alternativní klíčová slova pro váš obor. Součástí je i porovnání konkurence.

3. MozBar (zdarma)

Velmi rychlý náhled na aktuální web a stránku:

MOZBar

Co v něm najdete nejdůležitějšího:

  • jak si stojí vaše stránka a web v odkazech
  • jak je to se sociálnem (FB, Google+, Twitter)
  • jaké microformáty vám fungují a kde to zkontrolovat
  • přehledný výpis hlavičky a důležitých prvků stránky (title, description, H1 apod.)
  • status načítání stránky
  • ohodnocení stránek a webu podle MOZ (berte s rezervou)

4. Zjištění technikálií (zdarma)

Pomáhají detekovat technické slabiny serveru nebo systému (např. důvody zpomalení načítání stránky):

Dejte si hlavně pozor na to, jestli:

  1. používáte cache
  2. nemáte javascripty, které zpomalují zobrazení stránky
  3. máte zapnutou kompresi (např. gzip)
  4. máte nastavenou expiraci hlaviček pro prohlížeče návštěvníků (opakovaný přístup)
  5. zkuste si pohrát s tzv. minify CSS a JS (dáte jednoduše všechny css a javascripty do zvláštních souborů) – pro WordPress plugin BWM Minify
  6. používejte CDN – WordPress plugin WP Super Cache + CDN77

5. Google Adwords – Keyword Planner (zdarma)

Využijte nástroje PPC reklam pro zjištění konkurence a hledanosti na internetu. Pokud si to vše dáte do tabulky, můžete krásně filtrovat, vyhledávat a třídit. Zkuste si škatulkovat jednotlivé klíčové slova a fráze: „článek“, „legenda“, „filtr kategorie eshopu“, „název kategorie“ apod.

6. Xenu (zdarma)

Najde duplicitní stránky webu, stránky s nevhodnými titulky (pro zobrazování ve vyhledávačích), špatná přesměrování, neexistující stránky. Jde o technické věci, které byste měly mít v cajku

7. Expirované domény (zdarma)

Můžete jít cestou vyhledání expirovaných zajímavých domén pro váš obor. Ideálním řešením je nástroj ExpiredDomains.net. Co a jak dělat dále jsem popsal v článku „Efektivní metoda SEO: Hybatel odkazů„.

8. Seznam Sklik (zdarma)

Přehled hledání najdete i pod PPC nástrojem od Seznamu: Návrh klíčových slov.

Návrh klíčových slov

9. Google Webmaster tools (zdarma)

Pomáhá zjistit vyhledávací dotazy na váš web, chyby webu a další důležité věci. Doporučuji použít společně s nadstavbou do Chromu od Víti Michálka, kdy získáte do tabulky (not provided) fráze od Google Analytics.

10. Copyscape (zdarma)

Zjistíte velice rychle, jestli někdo nekopíruje váš text na svůj blog.

11. Keywordtool (zdarma)

Vyhledání klíčových slov pomocí Google, YouTube i Bingu. Velice jednoduché a přehledné. Stejný zdroj dat se dá zadat i v nástroji „Rank Tracker“ (zde v seznamu uveden jako 1.).

Změna: Díky za upozornění od Lukáš Pítra a Netvor.

12. Open Refine (zdarma)

Toto je již vyšší dívčí. Doporučuji navštívit kurzy Filipa Podstavce. Je to už pro zkušené markeťáky, ale velice výborný nástroj použitelný téměř na jakoukoliv činnost.

+1: Mozek + email (zdarma)

Pište osobní emaily správcům relevantních stránek (webmasterům): Můžete upozornit na problém na jejich webu a nabídnout vyřešení problému nebo se zeptat na možnou spolupráci. Hlavně buďte osobní, za každým emailem je člověk! Vzor emailu (který máte webmasterům poslat) a celý proces jsem popsal ve článku zde.

+ Bonus navíc: SEM Compass (Ahrefs + SEMRush)

Chcete používat Ahrefs.com a SEMRush za 15 dolarů/měsíc? Zde je možné se registrovat.

 

jaké nástroje používáte vy? Pište prosím dole v komentářích:

11 komentářů u „12+1 SEO nástroje ZDARMA“

  1. Moc se mi líbí ta část s podnadpisem „nesmysly na začátek“ – to možná některé české čtenáře trochu zarazí 😀 Jinak ja používám i SEO SpyGlass – sice je treba instalace, ale je to pomůcka, na kterou jsem si rychle zvykl (a používám stále jen free verzi).

    Ahrefs a Collabim – bez těch se taky neobejdu. A samozřejmě taky google analytics, jako další standard. Na klíčová slova mohu doporučit http://keywordtool.io/ – opravdu funkční a snad i lepší než klasika od pana gůgla 😀

    Odpovědět
  2. Data ze Zbozi.cz už v odhadech hledanosti Skliku nějakou dobu nejsou. Jmenovat AHREFS asi není úplně fér, protože popravdě ve zdarma režimu z toho člověk úplně moc nevytáhne.

    Odpovědět

Napsat komentář: David Řezáč Zrušit odpověď na komentář