Než začnete znovu cpát peníze do reklamní kampaně

Daniel Nytra

Excelovská tabulka a historicky první namluvený video-návod na tomto blogu. Pomůže všem podnikatelům, kteří využívají internetovou reklamu a trochu „plavou“ v číslech. Připravte se na analýzu kampaní… pokud chcete vydělávat peníze, musíte umět počítat!

nez zacnete cpat v Než začnete znovu cpát peníze do reklamní kampaně

POZOR, teď přijde veliké moudro: Podnikání je o vydělávání peněz… bohužel si to spousta podnikatelů nespočítá

Dvojí strana mince reklamy

PPC reklamu lze založit ihned a během 10 minut:

  1. frčíte a jste vidět všude
  2. můžete začít prodělávat peníze

Dokážete si vše dobře vypočítat? Hlídáte parametry, které jsou důležité?

Než šáhnete na myš

Nejdříve je dobrá trocha teorie. Pokusím se to popsat jednoduše + přidávám do uvozovek poznámky:

  • CPC – cena za proklik.
    „Neplést se zkratkou: Zaplatím Co Po mě Chcete“ 🙂
  • Obrat – kolik peněz přijmete.
    „Bohužel: Novináři podle obratu měří úspěšnost firmy. Zisk totiž nikdo nezná.“
  • Marže – rozdíl mezi prodejní a nákupní cenou.
    „POZOR: Vždycky jsou nějaké náklady!“
  • Zisk – rozdíl mezi výnosy a náklady.
    „Zisk se nerovná marže! Znáte vaše náklady na jednu objednávku?“
  • Náklady (výdaje) – v tomto návodu jde vždy o úbytky financí (peněz, času přepočítaného na finance apod.)
    „Započítávejte i čas sekretářky, váš čas, balné objednávky, telefonní poplatky, vratky apod.“
  • Konverze nákupu –  kolik procent návštěvníků nakoupí.
    „Obecně se udávají pouze 2%“
  • PNO – poměr nákladů na obrat.
    „Kontrolní parametr pro PPC kampaně. V Skliku je to poslední sloupeček.“

Video-návod pro tabulku

Zde si stáhněte připravenou tabulku a pusťte si video níže:
PRO TABULKU ve verzi 2 – KLIKNĚTE ZDE  [xlsx; 17kB]

  • Verze 2 – Opraveno počítání  budoucích zisků z emailové databáze (díky Radkovi!)

Zkuste vydržet u videa a pochopit. Pomůže vám to. Uděláte si představu o nákladech!

Poznámka: Jedná se o BETA verzi excelovské tabulky a orientační počítání. Najdete-li chybu, napište prosím.

Závěr

Toto je historicky první namluvený video-návod. Mám z něj radost. Moje přítelkyně mi po shlédnutí říkala, že je to dost nudné a někdy tomu přestává rozumět… Mě to přijde úžasné 🙂 . Prosím, napište mi do komentářů zpětnou reakci. Počítám s kritikou a pochvalné komentáře nemažu 🙂

29 komentářů u „Než začnete znovu cpát peníze do reklamní kampaně“

  1. Dobrá práce. 🙂

    Trochu matoucí je záměna „provozní“ za „provizní“, ale z kontextu je jasné, že je to přeřek..

    Chybí mi tam úvod do získání dat. Jak určujete budoucí zisk na e-mail?

    Odpovědět
    • Aha… tak to jsem se opravdu přeřekl 🙂

      Ohledně budoucího zisku: Dlouhodobě se sleduje zisk z databáze a ten se vydělí počtem emailů v databázi. Je to i zajímavý parametr pro kvalitu získaných lidí (soutěže tuto databázi většinou dost znehodnotí 🙁 ).

      Díky za fídbek 🙂

      Odpovědět
  2. Souhlasím s přítelkyní. Trochu nuda a občas špatně rozumět. Celkově je video dost potichu.
    Nicméně pro mě „Bez práce koláče“. Tabulka se hodí a ušetří mi práci. Díky

    Odpovědět
    • Dobrý den Jiří,
      nezdá se mi to potichu ve srovnání s jiným videem… tak nevím, kde je chyba.

      Pro mě dost důležitá zpětná reakce:
      1. Nuda – udělat to kratší + prostřih na něco jiného (slide, na moji tvář)
      2. Špatně rozumět – udělat to více „po lopatě“ a nechat si to zkontrolovat.

      Díky za komentář!

      Odpovědět
  3. Mě se to zdá dobrý i srozumitelný 🙂 Jen bych to rozdělil na dvě části. 25 min v kuse je moc. Mozna bych nechal ty data vyplyvnkout do nejakyho grafu, aby ten vykon ty kampane byl jasne videt. Graf urcite pomuze v celkovem pochopeni. A clanek/video je urcite pro zacatecniky, a proto bych to doplnil treba o informaci, ze nutne vlozit do stranek trackovaci kod skliku atd., ktery potreba data dostane do GA. Tot muj nazor.

    Odpovědět
  4. Dobrý den Danieli, je to poučné video. Jen mi nesedí výpočet budoucího zisku z emailů u posledního příkladu. Jestliže získám 60 procent z 500 návštěvníků, tak získám celkem 300 mailů. Nebo je to myšleno jinak?

    Odpovědět
    • Díky Radku, našel jste chybu! Blbě jsem k tomu připočítával lidi, kteří již nakoupili (přednost násobení před sčítáním).

      Opravil jsem to závorkováním.

      Díky, to moc pomohlo!

      Odpovědět
  5. Podle mě výborná práce, a moc za ni děkuji. Co se videa týče, mě teda nudné nepřišlo ani trochu, a určitě jsem se u něj neztrácel.
    Nástroj jistě ocení každý freelancer a markeťák.

    Odpovědět
  6. Pěkná práce. Video nenudilo obsahuje velice přínosné informace. Navíc hotovou tabulka (v Excel 😉 ).

    Odobně bych do tabulky doplnil funkci VVYHLEDAT s možnosti si pomocí ověření dat zvolit konkterní parametry a nemuset je kopírovat. Případně ještě doplnit o grafy. Ale to už je více než třešnička na dortu.

    Odpovědět
  7. Přínosná úvaha, hlavně jsem si uvědomil, kdy má smysl použít PPC kampaň a kdy je to v podstatě vyhazování peněz, děkuji určitě mě video poučilo, hlasitost stačilo přidat na mém PC a byla dostatečná 🙂

    Odpovědět
  8. Dobrý den Danieli,

    je to výborný materiál pro „dobrého hospodáře“ a může to hodně pomoci při volbě reklamní kampaně.
    Nudné mi to nepřišlo, protože to je pro mě něco zcela nového a názornost na několika případech mi velmi pomohla vše pochopit. Moc děkuji!
    Uvažuji, jak toto měřit pro nabídku dlouhodobých služeb (např. výuka angličtiny) kde obrat a marže jsou určené počtem lekcí v následujících měsících, tedy zde chybí balíček služeb jakým je třebas kurz. Docházím k závěru, že by se alespoň dal počítat obrat a marže ze získaných zákazníků v následujícím měsíci? Máme však klienty i několik let… 😀

    Odpovědět
    • Dobrý den Radku, nevím jestli jsem správně pochopil otázku. Jde vám o výnosnost na email dlouhodobě? To se bohužel nedá zjistit jinak, než že máte už data za několik měsíců. Je tady totiž velká závislost na:
      – kvalita databáze emailů
      – sezónnost
      – aktuální nabídka (která navíc většinou roste každým rokem)

      Tzn. zkuste sečíst zvlášť výnos z opakovaných objednávek (stávající klienti, kteří objednali 2x a více) + z PRVNÍCH objednávek udělaných přes newsletter na vaši databázi. To číslo vydělíte počtem emailů v databázi.

      Příklad: Mám 400 klientů a 1000 lidí přihlášených v databázi (mezi nimi jsou stávající klienti).
      – 200 klientů nakoupilo více než 1x za 24 měsíců. Zisk z těchto DALŠÍCH nákupů byl 10.000,- (nepočítat první nákupy!)
      – za stejné období nakoupilo poprvé přes newsletter 20 lidí (stali se z nich zákazníci) se ziskem 8.000,-

      CELKEM je zisk 18.000,- a mám 1000 lidí v databázi (zisk se rozprostře přes celou databázi). Počítám: 18000/1000 = 18 Kč/email za 2 roky. Tzn. do buňky D14 v tabulce vložím číslo 18.

      Stačilo to takto?

      Odpovědět
  9. Dobrý den Danieli,

    velmi poučný článek- video. Bez vašeho článku, bych nevěděl, že něco takového mám (musím) počítat.

    Video mne nepřišlo nudné, jen musím podotknout, že zvuk je příliš potichu, příště by na tom chtělo zapracovat. 🙂

    Děkuji vám za pomoc, ušetřený čas a hlavně ušetřené peníze. 🙂

    Tomáš

    Odpovědět
  10. Ahoj,

    myslím, že je to velice zjednodušené (ikdyž to je zpracované dobře a má dává to smysl), ale pro spoustu lidí to bude dostačující. Velký problém vidím v samotných číslech, kdy nejde říct, že kampaň je prodělečná, protože nejsou ty správná čísla v GA. Ve spoustě případů platí, že první objednávka se ti nevyplatí, ale vyplatí se ti až další nákupy (CLV). A to nemluvím o GA atribuci, nějaké % ztrátě dat apod. 🙂

    Je mi jasné, že to tam nejde úplně dobře zakalkulovat, ikdyž by se do toho dal přidat poměr asistovaných a přímých konverzí a +- 5% odchylka měření dat atd…

    Každopádně je to dobrá práce pro základní představu!

    Odpovědět
    • Ahoj Tome,
      souhlasím s nepřesností údajů z měřících analytik. Snažil jsem se z budoucích nákupů udělat parametr (Kč/email), který se alespoň přibližuje reálné hodnotě databáze emailů a tak odhadnout pozdější nákupy. Je to samozřejmě předpověď, jako je i finanční forecast firmy.

      Díky moc za komentář!

      Odpovědět
  11. PPC nelze vyhodnocovat s kalkulačkou (Excelem) v ruce a honěním se za čísly:

    1. Analytics a Sklik/Adwords vždycky ukážou jiná čísla, protože měří konverze jiným způsobem: https://support.google.com/analytics/answer/2679221?hl=cs

    2. Kromě přímých konverzí (kterými se zabývá video) existují i nepřímé a asistované, na které v současné době neexistují měřící nástroje a dají se pouze aproximovat. http://www.marketingppc.cz/adwords/adwords-konverze/ (odstavec Návratnost a níže).

    3. AdWords pracuje s unikátními/opakovanými konverzemi (ten standardní sloupeček ukazuje jenom unikátní, tj. když daný návštěvník v daném období nakoupí pouze jednou). Dále se odhadují konverze po shlédnutí, které se také přesně nedají měřit.

    4. V PPC systémech se konverze zaznamenávají i zpětně – statistiky z konce prvního týdne můžou na konci třetího týdne vypadat úplně jinak.

    Má smysl sledovat návratnost PPC? Jednoznačně, koneckonců je to výkonová reklama.

    Má smysl akurátnicky honit čísla v Excelu? Ani náhodou.

    Odpovědět
    • Dobrý den Ondřeji,
      nevím jak vy, ale já se setkávám stále s klienty, kteří si to prostě nedokážou spočítat. Samozřejmě nejde o přesný model, který to spočítá do haléře… ale je velice důležité pochopit princip, že marže není zisk, že PPC nebo SEO nebo Smartemailing něco stojí… a to je ten problém hlavně u začínajících nadšených podnikatelů.

      add 1/ Ano, používat pouze jednu metriku je důležité
      add 2/ Ano, to je jasné. Navíc zde zmiňuji i THINK uživatele (A. Kaushik)
      add 3/ Samozřejmě si můžete nastavit pro měření konverzí sám: https://support.google.com/analytics/answer/2679221?hl=cs
      add 4/ Ano, no problem

      Závěr:
      Má smysl sledovat PPC v závislosti na nastavených parametrech – např. pro Sklik v PNO? ANO! Kdo to PNO ale určí? Nějaká chytrá tabulka…třeba tahle v tomto článku 🙂

      Odpovědět
  12. Dobrý večer, já naopak tuto tabulku velmi oceňuju. Pro takového PPC trotla, jako jsem já je to perfektní rychlý výcuc…takový basic pro rychlý přehled. video je pěkné, možná by mohlo být i kratší.

    Odpovědět
    • Dobrý den,
      video je opravdu dlouhé, ale jen kvůli příkladům.

      Už jsem dostal podněty, jak to udělat zajímavější:
      – prostřih na mě (no nevím… ale když mě tak chcete vidět, tak se občas ukážu 🙂 )
      – rozdělit video do více bloků
      – změnit tabulku na jinou věc, např. prezentaci

      Díky za příspěvek!

      Odpovědět
  13. Ahoj Dane…

    Pro mě to video, jako účastníka tvého kurzu, přijde super a přehledné…s tím, že pozornost udržím díky tomu, že zrovna řešíme tuto problematiku.

    Věřím, že kdybych sledoval toto video jako pozorovatel blogu nebo našel ho jako příspěvek na FB… bylo by pro mě dlouhé.. a tu pozornost bych neudržel…

    Dál mi to připomnělo básničku a vysvětlení, proč se mi někdy nechce z postele…
    https://www.youtube.com/watch?v=nZocqnfQa6E
    (Když špatně člověk hospodaří, má pocit, že je lepší nic nedělat… a přitom stačí opravit kolečko:-)))

    Díky za video
    Standa

    Odpovědět
  14. Děkuji za tabulku, pustil jsem si video 2x a pak jsem vše pochopil.

    Možná by ještě stálo za úvahu započítat obrat, který vznikl za určité období, kdy byla PPC reklama nasazena – od obratu odečíst zisk z PPC kampaně a porovnat z obrat z předešlého období. Tím alespoň hrubě a jednoduše zjistit, jaký měla kampaň efekt na zákazníky, kteří nás přes PPC našli, ale nakoupili později.

    Odpovědět
    • Dobrý den Antoníne, asi jsem to zase nepochopil já 🙂 Jakákoliv kampaň se dá označit a díky např. Google Analytics zjistit přesné výsledky (i třeba týden po ukončení kampaně). Co se týče asistovaných konverzí nebo konverzích po více interakcí, je dobré s tím počítat, ale jen informativně… přece jen poslední kanál přemluvil zákazníka, aby nakoupil.

      Porovnávání interakcí (atribuční modely) je ale pro většinu malých podnikatelů trochu sci-fi. Doporučuji si to nastudovat např. zde https://support.google.com/analytics/answer/1662518?hl=cs

      Odpovědět

Napsat komentář: Radek Zrušit odpověď na komentář