Activecampaign (2.): Automatizace prodeje

Daniel Nytra

Neexistuje lepší komunikační kanál se stávajícími i potenciálními zákazníky, než je email. Je jen potřeba to dělat chytře a netlačit na pilu. Nekřičet dokola: „Kupujte! Kupujte! Kupujte!“.

Automatizace prodeje

Zkuste se dostat lidem do mozku – do dlouhodobé paměti – aby si na vás vzpomněli, když sedí na pivu nebo v kavárně a jejich kamarád/kamarádka má z něčím problém… např. hledá dobrý kávovar, chce kvalitně ušít šaty nebo koupit dárek babičce. Doporučí, protože s nimi komunikujete nejen prodejním spamem.

Začněte tím, že zapomenete slovo „newsletter“. Je je vnímané jako slovo „spam“. Komunikujte se svými registrovanými kontakty inteligentně a nepodceňujte je. Za každým emailem se skrývá člověk. Jak to udělat? O tom bude dnešní článek.

Pozn.: Předešlý díl byl o založení a nastavení účtu v systému activecampaign. Tento systém budeme používat i zde. Článek najdete ZDE.

Co je to autoresponder

Autoresponder je automatický email, který se odešle na základě nějaké akce. Možností takových akcí je hodně:

  • nová registrace kontaktu
  • pohyb na vašich stránkách: Např. navštívení stránky kontaktu
  • zájem o produkt (prohlížení fotogalerie produktu), vložení do košíku
  • neotevření emailu je také akce
  • datum narození nebo svátku

Jistě si dokážete sami představit, co všechno se s tím dá dělat. Autorespondery jsou odeslané vždy v určenou dobu od akce: Např. 2 dny od registrace do databáze kontaktů nebo 1 hodinu po vložení zboží do košíku apod. Nejde tedy o hromadné rozesílání emailu, ale automaticky rozesílané emaily, které dopředu připravíte a to je automatizace.

Co chtít za údaje

Na začátku potřebujete od návštěvníků stránek získat 2 údaje: Jméno a email. Email je kvůli „nekomerční“ komunikaci. Jméno je velice důležité pro personalizaci:

  • lze získat vokativ (5. pád) pro oslovení v předmětu i textu např.: „Hezký dobrý den Danieli“ – lze udělat automaticky díky mému systému, který nabízím ZDARMA ZDE
  • zjistíte, kdy má svátek, což je ideální pro jednoduchou akci: Autoresponder blahopřání (viz. níže ve článku)
  • stejně jako vokativ jména, můžete automaticky získat vokativ příjmení a pohlaví: Např. „Dobrý den pane Nováku“ nebo „Dobrý den pí. Lýdie Křečková“.

Později budete chtít další údaje kvůli segmentaci. Segmentace slouží k lepšímu cílení: Podnikatelé muži čtou emaily jinak než ženy na mateřské.

Co přesně chcete, je závislé na vašem oboru podnikání a na personě cílovky:

  • muž/žena
  • podnikatel/OSVČ/zaměstnanec apod.
  • jakou má pozici ve firmě
  • co ho zajímá, baví
  • co navrhuje za vylepšení

Co je to magnet

Magnet v marketingu je něco, co nabídnete vašim návštěvníkům stránky „zadarmo“. Neplatí se penězi, ale emailem a někdy i telefonem. Chcete za váš magnet právě zmiňované jméno a email. Tady začíná automatizace prodeje.

Magnetem může být:

  • Ebook zdarma
  • Sleva na první nákup ve vašem eshopu (doporučuji použít finanční částku a ne procenta: Např. „100 Kč na 1. nákup“)
  • Zaslání vzorku zdarma – trošku komplikovanější, protože platíte za poštovné, ale zase máte telefon
  • Služba v prodejně – omezené na lokaci vaší pobočky nebo poboček
  • Konzultace „Jeden na jednoho“ – spíše vhodně pro B2B. Dost lidí využívá službu Calendly.com s možným napojením na Google kalendář nebo Stripe v případě placené konzultace.
  • Virtuální produkt za email – může jít o mp3, video, grafickou šablonu apod.

Nejjednodušší autoresponder

Popíši nejjednodušší autoresponder, který lze udělat: Odeslání magnetu ihned po registraci na email:

  1. Návštěvníka na stránce zaujme vaše nabídka: EBook (magnet) za email
  2. Vloží své jméno a email do formuláře a klikne na tlačítko „Odeslat“
  3. Je přesměrován na stránku s informací, aby se podíval do svého emailu
  4. Odeslali jste mu potvrzovací email (speciální autoresponder), kterým vyloučíte, že by email vložil někdo jiný než je on sám
  5. Potvrdí, že chce EBook a proklikne se v přijatém emailu na stránku
  6. Na této stránce je Ebook ke stažení
  7. Posíláte mu další autoresponder, tentokrát s kopií odkazu na Ebook zdarma. Tento email je velice důležité a cílem je získat fanouška na Facebooku.

V této chvíli jste získali kvalitní email do vaší databáze na který můžete navázat složitější procesy automatizace prodeje, které si ukážeme v tomto článku níže. Někteří z těchto lidí se navíc přihlásili k fanouškovství vaší facebookové stránky. Mějte ale pořád na paměti: E-mail je důležitější než kdejaká sociální síť už jen díky možnosti odeslání emailu v přesnou dobu a díky tomu, že se řadí u příjemce chronologicky (to u FB není možné).

Přesný postup nastavení

Připravil jsem pro vás manuál krok po kroku, jak takový autoresponder nastavit:

Nová kampaň

Název kampaně

Vybrat seznam

Vybrat grafiku

Tělo autoresponderu

Personalizace - jméno

Personalizace - přidání jména

Testovací email

Kontrola autoresponderu

Kde a kdy nabídnout magnet zdarma

Nemyslete si, že když máte dole v patičce nebo nahoře v hlavičce možnost přihlášení do newsletteru, že to někdo udělá. Ani omylem! Lidé jsou ztraceni v obsahu na internetu a jsou velice rádi vedeni „za ručičku“. Máte na výběr 2 možnosti získat efektivně kontakt od návštěvníků vašich: Squeeye page a dynamické prvky na stránce.

1. Squeeze page

Díky speciální stránce s názvem „Squeeze page“, která je navržená jen proto, aby vyměnila magnet za email. Nejsou zde žádné prvky, jako na klasických stránek: Chybí menu, sociální ikony, patička, hlavička. Zde je ukázka „Squeeze page“ pro webinář.

Zde dovedete např. z Facebookové reklamy a tím pádem už vědí, co je čeká. Pak už jim jednoduše nedáte na výběr právě díky jednoduchosti a jedinému cíli: Získat jméno a email.

Úspěšnost vyplnění formuláře je v závislosti na oboru, dobře udělané squeeze page a atraktivnosti magnetu pro návštěvníky této stránky. Mě se podařilo dlouhodobě udržet 60% konverzi (získání emailů od návštěvníků).

Tip: Použijte skvělý plugin pro WordPress: Thrive Leads s kterým můžete dělat A/B testování.

2. Dynamické prvky

Na všechny vaše stránky se dají vložit doplňující dynamické prvky pro získání kontaktu a u nich navzájem měřit úspěšnost. Které přichází v úvahu:

  • Vítací pop-up okno – návštěvník navštívil např. eshop a po 10 sekundách mu zobrazíte možnost získat slevu. Nepoužívat – je to penalizováno!
  • Exit pop-up okno  – návštěvník se rozhodl odejít od vás a chce kliknou na tlačítko zpět. Ihned se mu, po vyjetí myši mimo vaši stránku, zobrazí okno. Toto je vhodné i pro virtuální produkty a dosahuje velice dobrých konverzí (2-3%)
  • Slide-In okno – po scrollování na stránce nebo po nějaké době na stránkách vám „vyjede“ např. zespodu okno s možností získání magnetu. Dosahuje velice dobrých konverzí (2-3%)
  • Formulář v obsahu – většinou na konci článku, ještě před informací o autorovi a komentáři
  • Boční panel – stále na očích možnost získat magnet. Zde se využívá možnost fixace při scrollování
  • Ostatní dynamické prvky – např. SmartSupp (online inteligentní chat)

Je dobré vše vyzkoušet na konkrétním projektu, protože máte jiný magnet, cílovou skupinu, stránky i návštěvnost. Na mých stránkách je nejefektivnější „Exit popup okno“ a „Slide-In“.

Tip: Použijte další skvělý plugin pro WordPress: Thrive Leads s kterým můžete dělat A/B testování navzájem jednotlivých prvků: Např. Exit popup okno vs. Slide-In. Pokud nepoužíváte WordPress, doporučuji Sumome.com

Automatizace komunikace

Dostáváme se k 2. části: Už máme email a jméno návštěvníka vašich stránek díky magnetu. Než začnete přes email prodávat, pošlete několik emailu = komunikujte bez tlačení k prodeji:

  1. Pošlete neprodejní email (autoresponder) +2 dny (po odeslání magnetu) ve kterém se zeptáte, jestli se ebook líbil a jestli nemá nějaké otázky. V této chvíli už víte vokativ jména, takže můžete oslovovat.
  2. Počkejte +4 dny a pošlete mu žádost o vyplnění údajů (např. aby vám pomohl s blogem). Zde se budete ptát na důležité věci, abyste mohli kontakty segmentovat
  3. Počkejte +5 dní, jestli předešlý email otevřel, proklikl
    1. ANO, otevřel a proklikl: Přeskočit na bod 4 níže
    2. ANO, otevřel, ale neproklikl: Předmět emailu jej zaujal, ale už se neproklikl dále: Zkuste mu poslat jiný email s cílem vyplnit tyto údaje… např. mu dejte něco zadarmo. Více níže.
    3. NE, neotevřel a neproklikl: Pošlete mu stejný email s jiným předmětem a z jiného emailu
  4. V tomto bodě víme, že již vyplnil údaje. Můžeme rozdělit další emaily např. podle pozice ve firmě a jestli se jedná o muže nebo ženu… více níže.

Celý proces komunikace ve 2. části najdete zde a lze nastavit jednoduše v activecampaign.

Automatizace založení
Automatizace název
Automatizace začátek
Automatizace nastavení seznamu
Automatizace pokračování

Automatizace proces komunikace na začátku

Přání ke svátku je také autoresponder

Návštěvník díky magnetu vyplnil email a jméno. Díky mému nástroji zdarma o něm navíc budete vědět i datum svátku. Není ideálnější příležitost na získání dárku, než oslava! Dárek může být různý: PR vaší firmy (nazpívání blahopřání na video) nebo 200 Kč kupón na nákup. Jde o další „neprodejní“ komunikaci, která udržuje vaši firmu v mozku potencionálního kupujícího.

Věřte mi, že vždycky otevřete předmět kde je navíc oslovení a blahopřání k svátku popř. informaci o dárku. Předmět takového autoresponderu by mohl vypadat: „Petře… mám pro vás dárek ke svátku – všechno nejlepší!“

Jak se takové přání nastaví

Svátek - Nová kampaň
Svátek - Založení kampaně
Svátek - Výběr seznamu
Svátek - Grafika emailu
Svátek - Tělo emailu

Svátek - Nastavení data

Závěr

V tomto článku jsme zvládli základy automatizace v systému activecampaign.com s potencionálními klienty, aby si vás pamatovali. V dalším díle si ukážeme, jak nastavit automatizaci prodeje pro lidi, kteří jsou již rozhodnuti od vás koupit.

Používáte ve svém podnikání autorespondery? Co automatizace komunikace a prodejů, využíváte tento nástroj? Pište dolů do komentáře!

7 komentářů u „Activecampaign (2.): Automatizace prodeje“

  1. Dane, super článek. Prokousávám se nastavením autoresponderů. Překvapilo mě jak je to jednoduché – intuitivní 🙂

    Mám otázku, jak se zbavím odkazu „odhlásit odběr“, který se mi zobrazí hned za jménem v hlavičce emailu, který odešlu do schránky GMAIL? Myslím si, že stačí odkaz v patičce emailu. Díky!

    Odpovědět
  2. Activecampaign je super nástroj. Fascinuje mě, že i v dnešní době se prodře mezi silnou konkurenci podobných softwarů relativně nový nástroj. Držím mu palce.

    Jaká je tvoje zkušenost s s kompatibilitou na jiné softwary? Používáme třeba leadpages, tam activecampaign zatím není. Stejně tak různé eshopy, CRM apod.

    Odpovědět

Napsat komentář